چالش‌های مرتبط با همه‌گیری که زنان باردار، تازه مادران و خانواده‌های آنها در مراقبت‌های مادر و نوزاد با آن مواجه هستند.


در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومیمحققان چالش‌های پیش روی افراد باردار را در میان همه‌گیری بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) مورد بحث قرار دادند.

مطالعه: مراقبت از بارداری در طول همه گیری COVID-19 در آلمان: یک لنز بهداشت عمومی.  اعتبار تصویر: ArtPanupat/Shutterstock
مطالعه: مراقبت از بارداری در طول همه گیری COVID-19 در آلمان: یک لنز بهداشت عمومی. اعتبار تصویر: ArtPanupat/Shutterstock

زمینه

اقداماتی که در پاسخ به همه‌گیری COVID-19 ارائه شده است، همچنان بخشی از زندگی روزمره مردم است. اگرچه استفاده از ماسک به عنوان یک امر عادی جدید تبلیغ شده است، اما سایر اقدامات محدودکننده، از جمله تعطیلی مدارس/امکانات، افراد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. اولین قرنطینه در آلمان تعداد اعمال جراحی انتخابی را تا 40 درصد کاهش داد.

از آنجایی که مراقبت های مادری/نوزادی را نمی توان به تعویق انداخت، افراد باردار و شرکای آن ها مجبور بودند با محدودیت هایی در مراقبت های قبل از زایمان/پس از زایمان مواجه شوند. سیاستگذاران مجبور بودند تحت عدم اطمینان و فشار تصمیم بگیرند زیرا شواهد/تجربه محدود بود. بنابراین، بررسی تغییرات مرتبط با بیماری همه گیر COVID-19 که توسط افراد باردار تجربه می شود ضروری است. در مطالعه حاضر، محققان چالش های مرتبط با بیماری همه گیر در مراقبت از بارداری را بررسی کردند.

سنجیدن محدودیت ها و تغییرات در برابر اقدامات برای مهار همه گیری

دولت آلمان تدابیر مختلفی را برای مهار بیماری همه گیر کووید-19 معرفی کرد. اینها محدودیت های تماس، پوشش اجباری و بسته شدن صنعت بود. Comirnaty، اولین واکسن علیه سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2)، در دسامبر 2020 در آلمان مجوز گرفت. واکسیناسیون اجرا شد و در ابتدا به دلیل دوزهای محدود واکسن، گروه های در معرض خطر را در اولویت قرار داد.

با این حال، واکسیناسیون در بین افراد باردار بحث برانگیز بود. این زیرجمعیت داده‌های ایمنی/اثربخشی محدودی داشت زیرا افراد باردار بخشی از آزمایش‌های بالینی واکسن نبودند. واکسیناسیون برای افراد باردار به تدریج توصیه شد، با تعداد فزاینده‌ای از شواهد حاکی از اثر محافظتی واکسن‌ها.

افراد باردار از نظر تاریخی از آزمایشات واکسن حذف شده اند و به شدت مستعد ابتلا به برخی بیماری ها هستند. اگرچه بحث برانگیز است، برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که افراد باردار را در آزمایش‌های بالینی قرار دهند، که منجر به مطالعاتی برای ارزیابی کارایی واکسن‌های COVID-19 شده است. یک مطالعه کاهش قابل توجهی را در مرده زایی بدون پیامدهای نامطلوب حاملگی منتسب به واکسن مشاهده کرد.

واکسیناسیون از لحاظ تاریخی یک اقدام بهداشتی مهم در برابر بیماری‌های عفونی بوده است و امید به مهار همه‌گیری COVID-19 بر توسعه واکسن متمرکز بود. هدف این بود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از COVID-19 جلوگیری شود. چندین استراتژی برای بهبود پوشش واکسیناسیون، از جمله “قانون 3G” اجرا شده است.

در صورتی که افراد واکسینه نشده، بهبود یابند یا آزمایش COVID-19 آنها منفی باشد، دسترسی به فضاهای عمومی را محدود می‌کنند. یک مفهوم مهم این بود که محدودیت‌ها تا چه اندازه استقلال را محدود می‌کردند زیرا جمعیت‌های واکسینه‌شده آزادی بیشتری نسبت به سایرین داشتند که از قانون 3G پیروی نمی‌کردند. فرمان حفاظت از کرونا وضعیت واکسیناسیون اولیه/تقویت‌کننده را برای فعالیت‌های عمومی الزامی می‌کرد.

افراد باردار در ابتدا به دلیل حذف از آزمایشات ساخت واکسن برای واکسیناسیون مردد بودند. یک مطالعه گزارش داد که 73 درصد از افراد باردار حتی اگر واکسن ها در دوران بارداری ایمن و موثر باشند، واکسن نخواهند زد. سن بالاتر و سطح تحصیلات بالاتر با پذیرش واکسن همراه بود.

بدبینی نسبت به واکسن ممکن است به دلیل اطلاعات نادرست در مورد تأثیر واکسن ها بر سلامت باروری و باروری باشد. بنابراین، ارائه دهندگان سفارشی دولت باید اطلاعات صحیح را منتقل کنند. حدود 26 درصد از زنان گزارش کردند که در طول همه گیری همه گیر، در دسترسی به مراقبت های پیش از زایمان معمول در آلمان با چالش هایی مواجه بودند. بیشترین محدودیت ها در زمان زایمان و در دوره پس از زایمان بود.

یک مطالعه ژاپنی نشان داد که بیماران باید هنگام زایمان و زایمان از ماسک استفاده کنند. در مقابل، مطالعه دیگری محدودیت‌هایی را در تجربیات تولد در طول همه‌گیری در برخی از کشورهای اروپایی گزارش کرد. اینها شامل محدودیت‌هایی برای حضور همراه در هنگام تولد و تماس پوست با پوست/شیردهی در صورت مشکوک بودن/تأیید ابتلای مادر به آن بود.

نگرانی های سلامت روان

برخی از جمعیت ها بیشتر در معرض SARS-CoV-2 قرار گرفته اند، در حالی که برخی دیگر در معرض خطر بیشتری برای آسیب های سلامتی طولانی مدت هستند. هدف قرار دادن گروه‌های آسیب‌پذیر، از جمله زنان باردار، برای ارتقای برابری و رسیدگی به گروه‌های آسیب‌پذیر و نادیده گرفته شده ضروری است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در یک خلاصه علمی به این نتیجه رسید که همه‌گیری COVID-19 و اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی مرتبط با آن مشکلات سلامت روان را افزایش داده است.

چندین مطالعه مشکلات روانی رو به رشد را در مادران باردار گزارش کرده اند. به طور خاص، یک مطالعه نشان داد که همه‌گیری آسیب‌پذیری‌های مرتبط با استرس را تشدید می‌کند، اضطراب بالا را پیش‌بینی می‌کند، و دو نوع استرس، استرس آمادگی، احساس عدم آمادگی برای زایمان، و استرس عفونت پری ناتال، اضطراب ابتلا به عفونت را متمایز می‌کند.

نتیجه

در مجموع، نویسندگان بینش‌های ارزشمندی را در مورد اقدامات، ویژگی‌ها و تغییرات تجربه شده توسط افراد باردار در طول همه‌گیری COVID-19 ارائه کردند. زنانی که در طول همه گیری همه گیر زایمان کردند، به ویژه در هنگام زایمان، زمانی که محدودیت هایی برای حضور همراه و استفاده از ماسک اعمال شد، با محدودیت هایی مواجه بودند. برای ارزیابی تفاوت‌های بین زنانی که در دوران بارداری/زایمان دچار چالش‌های مرتبط با بیماری همه‌گیری می‌شوند و زنانی که تجربه نکرده‌اند، تحقیقات بیشتری لازم است.