تقریباً از هر هشت نوزاد ویرجینیای غربی، یک نوزاد در معرض مواد افیونی، محرک‌ها قرار گرفته است.



به گفته محققان دانشگاه علوم بهداشتی ویرجینیای غربی، تقریباً یک نوزاد از هر هشت نوزادی که بین سال‌های 2020 تا 2022 در ویرجینیای غربی متولد شده‌اند، در معرض مواد افیونی، محرک‌ها و/یا حشیش قرار گرفته‌اند.

آمنا اومر، دانشیار پژوهشی اطفال در دانشکده پزشکی، گفت که مطالعه جدید تیم وی نشان داد که میزان قرار گرفتن در معرض مواد افیونی و محرک در دوران بارداری در ویرجینیای غربی 10 برابر بیشتر از نرخ ملی است.

برای تخمین اثرات مواجهه درون رحمی با مواد، این مطالعه از داده‌های Project WATCH، یک ابزار نظارتی اجباری دولتی که توسط وزارت بهداشت و منابع انسانی ویرجینیای غربی تأمین می‌شود، استفاده کرد که اطلاعات مادر و نوزاد را در حدود 99 درصد از همه تولدها جمع‌آوری می‌کند. در ایالت برای شناسایی نوزادان در معرض خطر.

تجزیه و تحلیل اومر از داده‌های WATCH نشان داد که از 34412 تولد زنده نوزاد “تک قلو”، به استثنای دوقلوها، سه قلوها یا سایر چند قلوها، که در ویرجینیای غربی در طول دو سال اتفاق افتاد، 12.2٪ نوزادان در معرض مواد مخدر در رحم قرار گرفتند. مانند اکسی کدون، مت آمفتامین یا ماری جوانا.

اومر گفت که شایع ترین مواجهه با این ماده حشیش بوده و 7.9 درصد از نوزادان در معرض آن در داخل رحم قرار گرفته اند. قرار گرفتن در معرض مواد افیونی برای 4.4 درصد از نوزادان رخ داده است و 2.1 درصد در دوران بارداری در معرض مواد محرک قرار گرفته اند.

کمی بیش از 10 درصد از نوزادان در داخل رحم در معرض یکی از این مواد، 1.7 درصد در معرض دو مورد از این مواد و 0.3 درصد از نوزادان در معرض هر سه قرار گرفته بودند.

این مجله اطفال یافته های اومر را در مقاله ای با همکاری کریستا لیلی، استادیار دانشکده بهداشت عمومی منتشر کرد. و کارشناسان دانشکده پزشکی: Candice Lefeber، هماهنگ‌کننده پروژه در بخش اطفال، کالی جان، دانشیار و دستیار مدیر برنامه برای بخش‌های داخلی و اطفال، و Janine Breyel از شراکت پری ناتال ویرجینیای غربی.

ما نشان دادیم که قرار گرفتن در معرض مواد محرک به تنهایی با زایمان زودرس مرتبط است، در حالی که مواد افیونی به تنهایی و شاهدانه به تنهایی با وزن کم هنگام تولد و کوچک بودن نوزادان برای سن حاملگی مرتبط هستند. نوزادانی که در معرض هر دو مواد افیونی و حشیش قرار می‌گیرند، نسبت به هر یک از آنها به صورت جداگانه، خطر بیشتری دارند.”


آمنا عمر، دانشیار پژوهشی اطفال، دانشکده پزشکی

داده‌های مطالعه نشان داد که خطر زایمان زودرس در میان نوزادانی که به تنهایی در معرض محرک‌ها قرار گرفته‌اند، 40 درصد و با قرار گرفتن همزمان با محرک‌ها و شاهدانه، 70 درصد افزایش می‌یابد.

خطر کوچک بودن نوزادان برای سن بارداری خود با قرار گرفتن همزمان در معرض مواد افیونی و شاهدانه تقریباً دو برابر شد و میانگین وزن نوزادان هنگام تولد در معرض این مواد بین 200 تا 500 گرم کاهش یافت.

استفاده از مواد عصبی فعال توسط زنان باردار در ایالات متحده، از جمله استفاده از چندین ماده مختلف به طور همزمان، از 5.8 درصد در سال 2019 به 8.3 درصد در سال 2020 افزایش یافته است. این مواد می توانند جریان خون جفتی را کاهش دهند، انتقال دهنده های عصبی جنین را مهار کنند و به سوء تغذیه کمک کنند.

این به معنای تعداد بیشتر نوزادان کوچک و نارس است که به نوبه خود می تواند به معنای تاخیر در رشد عصبی و شناختی در زندگی بعدی باشد، علاوه بر مشکلات قلبی عروقی.

عمر تاکید کرد که مصرف مواد مادری تنها عاملی نیست که به آن پیامدهای نامطلوب کمک می کند.

او گفت: «نتایج ما حاکی از یک تعامل پیچیده بین عوامل اجتماعی جمعیت شناختی و شرایط سبک زندگی است. “اختلالات مصرف مواد می تواند به پیامدهای نامطلوب نوزادی کمک کند، و همچنین بسیاری از عوامل دیگر که ما در این مطالعه بررسی کردیم، مانند سن مادر، نژاد، تحصیلات کمتر، بیمه بودن از طریق Medicaid که نشان دهنده درآمد کم است، عدم بارداری قبلی، می تواند نقش داشته باشد. مراقبت های ناکافی قبل از تولد و مهمتر از همه، سیگار کشیدن مادر.

از هر پنج زن در این مطالعه یک نفر در دوران بارداری سیگار می کشید و 64.2 درصد از نوزادانی که در معرض مواد داخل رحمی قرار داشتند نیز در معرض سیگار کشیدن مادر بودند.

سپس فاکتورهای مهمی وجود دارد که Project WATCH آنها را ثبت نمی کند، مانند شاخص توده بدنی مادر قبل از بارداری یا اینکه آیا او قربانی آزار فیزیکی شده است. جمعیت روستایی ویرجینیا شیوع بالایی از قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد دارند.

اومر بر سلامت نوزادان در ویرجینیای غربی تمرکز می‌کند زیرا جوامع روستایی نرخ بسیار بالاتری از اختلال مصرف مواد را هم در جمعیت عمومی و هم در جمعیت باردار تجربه می‌کنند و در عین حال بارهای اجتماعی-اقتصادی نامتناسبی مانند درآمد کم و بیکاری بالا را تحمل می‌کنند.

تحقیقات اومر ممکن است در مکان‌هایی که با میزان بالای مصرف مواد هم دست و پنجه نرم می‌کنند، اما از نظر نژادی متنوع‌تر و پرجمعیت‌تر از ویرجینیای غربی هستند، کاربرد نداشته باشد. با این حال، اومر گفت که یافته‌های او را می‌توان به سایر جمعیت‌های عمدتاً روستایی و محروم با آسیب‌پذیری‌های اجتماعی-اقتصادی مشابه و در نتیجه نرخ بالای اختلال مصرف مواد تعمیم داد.

اومر گفت: “شناسایی و مداخله زودهنگام پیامدهای نامطلوب مصرف مواد قبل از تولد مانند زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را کاهش می دهد، اما انگ، شرم و ترس از عواقب قانونی، زنان را از جستجوی مراقبت های دوران بارداری یا محدود کردن آنها باز می دارد.” “در طول دو سال این مطالعه، بیش از 4000 نوزاد در معرض مواد در رحم قرار گرفتند. نیاز اساسی برای رسیدگی به این بحران برای آسیب پذیرترین جمعیت در ایالت وجود دارد.”

منبع:

مرجع مجله:

عمر، ا. و همکاران (2023) قرار گرفتن در معرض مواد و پیامدهای نامطلوب نوزادی: یک مطالعه کوهورت مبتنی بر جمعیت. مجله اطفال. doi.org/10.1016/j.jpeds.2022.11.040.