پاسخ‌های سلولی و هومورال و ایمنی واکسن‌های نوترکیب و غیرفعال SARS-CoV-2 در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی


در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی بالینیمحققان سلول های B و پاسخ های ایمنی هومورال ناشی از واکسن های غیرفعال و نوترکیب سندرم حاد تنفسی حاد کرونا 2 (SARS-CoV-2) و مشخصات ایمنی آنها را در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) بررسی کردند.

مطالعه: پاسخ‌های سلولی و هومورال به واکسن‌های نوترکیب و غیرفعال SARS-CoV-2 در بیماران CKD: یک مطالعه مشاهده‌ای.  اعتبار تصویر: مرد بیمارستان/Shutterstock
مطالعه: پاسخ‌های سلولی و هومورال به واکسن‌های نوترکیب و غیرفعال SARS-CoV-2 در بیماران CKD: یک مطالعه مشاهده‌ای. اعتبار تصویر: مرد بیمارستان/Shutterstock

زمینه

بیماری مزمن کلیوی یکی از بیماری های همراه با بیماری شدید کروناویروس 2019 (COVID-19) است که با خطر بالای بستری شدن در بیمارستان و مرگ همراه است. بیماران با نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی پایین (eGFR) زیر 30 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر2، پیوند کلیه انجام داده اند یا تحت دیالیز هستند، احتمال زیادی برای تجربه پیامدهای بدتر COVID-19 دارند. بیماری مزمن کلیه نیز با اختلال عملکرد سیستم ایمنی همراه است که با eGFR پایین تشدید می شود.

در حالی که واکسن‌ها در محافظت از بیماران CKD در برابر عفونت‌ها حیاتی بوده‌اند و واکسن‌ها علیه آنفولانزا، هپاتیت B، هرپس زوستر و SARS-CoV-2 پاسخ‌های خوبی از خود نشان داده‌اند، برخی مناطق نگران‌کننده در مورد واکسن‌های COVID-19 وجود دارد.

از آنجایی که پاسخ سلول های B حافظه به SARS-CoV-2 به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است، مدت زمان محافظت در برابر COVID-19 توسط این واکسن ها در میان بیماران مبتلا به CKD به وضوح درک نشده است. علاوه بر این، اثربخشی و ایمنی واکسن‌های غیرفعال و نوترکیب SARS-CoV-2 که به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در میان بیماران CKD مورد مطالعه قرار نگرفته است.

در مورد مطالعه

مطالعه حاضر سطوح آنتی‌بادی و پاسخ‌های سلول B حافظه به واکسن‌های SARS-CoV-2 نوترکیب و غیرفعال شده را در بیماران CKD که نیاز به همودیالیز داشتند و نیاز نداشتند، تجزیه و تحلیل کرد. شرکت‌کنندگانی که واکسن نوترکیب یا غیرفعال SARS-CoV-2 را دریافت کرده بودند، برای این مطالعه مشاهده‌ای بین آغاز ماه اوت تا پایان دسامبر 2021 از یک بیمارستان وابسته به دانشگاه انتخاب شدند.

شرکت کنندگان شامل بیماران CKD که نیازی به دیالیز نداشتند، بیماران CKD که تحت همودیالیز بودند و افراد سالمی که گروه کنترل را تشکیل دادند، بودند. افراد با سابقه عفونت SARS-CoV-2 که در تماس نزدیک با یک یا چند بیمار COVID-19 بودند، باردار بودند یا رژیم واکسن را کامل نکرده بودند، از مطالعه حذف شدند.

پرسشنامه‌های آنلاین برای همه شرکت‌کنندگان برای جمع‌آوری داده‌های دموگرافیک بیمار، داده‌های بالینی و عوارض جانبی، از جمله سن، جنس، زمان بین واکسیناسیون و جمع‌آوری نمونه، بیماری‌های همراه، نوع واکسن و شاخص توده بدنی اجرا شد. نمونه‌های پلاسما برای اندازه‌گیری آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین G (IgG) در برابر دامنه اتصال گیرنده پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 (RBD) به‌دست آمد. ایمونواسی شیمی لومینسانس برای تشخیص IgG ضد RBD و خنثی کردن سطوح آنتی بادی استفاده شد.

فلوسیتومتری سلول‌های تک هسته‌ای خون محیطی (PBMC) با استفاده از پروب RBD پروتئین بیوتینیله شده SARS-CoV-2 برای شناسایی سلول‌های B حافظه اختصاصی SARS-CoV-2 انجام شد. سطح آنتی بادی و سلول های B حافظه بیماران CKD با افراد سالم مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل زیر گروه، سطح آنتی بادی و سلول های B حافظه بیمارانی که واکسن غیرفعال SARS-CoV-2 را دریافت کرده بودند و افرادی که دیالیز می شدند با افراد سالم مقایسه شد.

نتایج

نتایج هیچ تفاوتی در میزان مثبت بودن آنتی بادی های خنثی کننده یا سطوح IgG RBD ضد SARS-CoV-2 بین افراد سالم و بیماران مبتلا به CKD گزارش نکرد. در بیماران CKD، سطح آنتی بادی ضد RBD و IgG خنثی کننده به طور قابل توجهی در سه ماه و شش ماه کاهش یافت. نرخ مثبت برای IgG ضد RBD و آنتی بادی های خنثی کننده به ترتیب 72.15% و 70.89% برای بیماران مبتلا به CKD بود و تجزیه و تحلیل زیر گروهی که بیماران CKD را که واکسن غیرفعال SARS-CoV-2 دریافت کرده بودند با افراد سالم مقایسه کرد. نتایج.

با این حال، در تجزیه و تحلیل زیر گروه شامل بیماران CKD تحت همودیالیز، میزان مثبت بودن سطوح IgG ضد RBD به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود. علاوه بر این، هنگامی که سطح آنتی بادی خنثی کننده بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، بیماران مبتلا به CKD و کسانی که نیاز به همودیالیز داشتند، سطوح آنتی بادی خنثی کننده کمتری داشتند.

علاوه بر این، زیر گروه‌های سلول B حافظه نیز بین بیماران CKD و گروه کنترل سالم متفاوت بود. سلول‌های B حافظه غیر معمول RBD، سلول‌های B حافظه فعال اختصاصی RBD، سلول‌های B حافظه میانی مخصوص RBD، و سلول‌های B حافظه در حال استراحت، همگی در بیماران CKD بیشتر از افراد سالم بودند.

بیماران CKD همچنین واکنش‌های جانبی کمی متفاوت نسبت به واکسن‌های نوترکیب و غیرفعال نسبت به افراد سالم تجربه کردند. در حالی که بیشتر واکنش‌های جانبی خود محدود شونده بودند، از جمله تهوع، تب پایین و خستگی، دو بیمار CKD مبتلا به گلومرولونفریت، پروتئینوری را تجربه کردند که یکی از آنها به سمت سندرم نفروتیک پیش رفت و نیاز به درمان سرکوب‌کننده ایمنی داشت. گروه کنترل هیچ واکنش نامطلوبی را گزارش نکرد.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که واکسن‌های نوترکیب و غیرفعال SARS-CoV-2 IgG ضد RBD و پاسخ‌های آنتی‌بادی خنثی‌کننده خوبی را در بیماران CKD ایجاد کردند و به خوبی تحمل شدند. با این حال، کاهش قابل توجهی در سطح آنتی بادی در بیماران CKD سه ماه پس از هر دوز مشاهده شد. پروفایل سلول B حافظه به طور قابل توجهی بین بیماران CKD و افراد سالم متفاوت است. نتایج، نیاز به توسعه استراتژی‌های واکسیناسیون را که برای بیماران مبتلا به CKD مؤثرتر باشد، برجسته می‌کند.