مطالعه نشان می دهد که هم مادر و هم نوزاد می توانند در میکروبیوم شیر انسان نقش داشته باشند


در مطالعه اخیر منتشر شده در PLOS Oneمحققان ارتباط بین ترکیب باکتریایی شیر انسان (HM) و عوامل مادر و نوزاد را بررسی کردند.

مطالعه: تعیین مشخصات پروفایل های DNA باکتریایی شیر انسان در گروه کوچکی از زنان استرالیایی در رابطه با عوامل نوزادی و مادری.  اعتبار تصویر: یحدی بن روس/ شاتر استوک
مطالعه: تعیین مشخصات پروفایل های DNA باکتریایی شیر انسان در گروه کوچکی از زنان استرالیایی در رابطه با عوامل نوزادی و مادری. اعتبار تصویر: یحدی بن روس/ شاتر استوک

زمینه

HM حاوی اجزای تغذیه‌ای، عوامل ایمنی و میکروب‌ها است و به بذرکاری حفره دهان و میکروبیوم‌های روده در نوزادان کمک می‌کند. ترکیب میکروبیوتای HM در افراد مختلف متفاوت است. مطالعات گزارش داده اند که استرپتوکوک spp و استافیلوکوک spp بسیار فراوان و به طور مداوم در HM وجود دارند.

در مقابل، حضور / فراوانی گونه‌های دیگر ممکن است بین جمعیت‌ها و افراد متفاوت باشد. ارتباط فاکتورهای مادری و نوزادی با پروفایل های باکتریایی HM گزارش شده است، اما هیچ کدام اینها را در محیط استرالیا بررسی نکرده اند. این مهم است زیرا HM و میکروبیوم های انسانی در بین جمعیت های جغرافیایی متمایز متفاوت هستند.

در مورد مطالعه

در مطالعه حاضر، محققان پروفایل های میکروبیوتای شیر زنان در استرالیای غربی را تجزیه و تحلیل کردند و تأثیر عوامل مادر/شیرخوار را بر پروفایل های باکتریایی HM ارزیابی کردند. بیست و نه زن شیرده بدون درد/عفونت نوک پستان، با نوزادان 3 تا 83 هفته، انتخاب شدند.

اطلاعات مربوط به آلرژی مادر، شاخص توده بدنی (BMI)، نحوه زایمان، جنسیت نوزاد، باروری و استفاده از پستانک از طریق پرسشنامه به دست آمد. اطلاعات مربوط به شیر خشک، استفاده از پمپ سینه، مصرف جامد و درد نوک پستان در نمونه گیری جمع آوری شد. نمونه های HM با استفاده از پمپ پستان الکتریکی در شرایط آسپتیک جمع آوری شد.

اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) استخراج شد و ژن ریبونوکلئیک اسید ریبوزومی 16S (rRNA) با واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) تکثیر شد. توالی یابی PacBio با دقت بالا (HiFi) انجام شد. تنوع آلفا با استفاده از غنا و تنوع شانون برآورد شد. آزمون‌های Kruskal Wallis و Wilcoxon Rank Sum تفاوت‌ها را در تنوع آلفا بین ویژگی‌های نوزاد و مادر ارزیابی کردند. تفاوت تنوع بتا بین عوامل مادر و نوزاد نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

فراوانی نسبی واحدهای طبقه‌بندی عملیاتی (OTUs)با استفاده از آزمون t دو نمونه‌ای مقایسه شد. OTU ها با استفاده از ابزار اصلی جستجوی هم ترازی محلی (BLAST) به صورت طبقه بندی نقشه برداری شدند. هویت توالی 97.8٪ یا بالاتر، مطابقت خوبی در نظر گرفته شد. نتایج برای OTU با میانگین فراوانی نسبی 1٪ یا بالاتر گزارش شد.

یافته ها

اکثر مادران قفقازی (89.6%) و به طور متوسط ​​32.8 سال سن داشتند. سیزده OTU دارای فراوانی نسبی 1٪ یا بیشتر بودند. پنج OTU بیشترین فراوانی را داشتند که به آنها نگاشت شد هموفیلوس پاراآنفلوآنزا، استافیلوکوک اپیدرمیدیس، استرپتوکوک میتیس، استرپتوکوک پاراسانگوئینیس، و استرپتوکوک گوانگجونس.

استرپتوکوک spp و استافیلوکوک spp در سطح جنس غالب بودند. تفاوت معنی داری در ترکیب میکروبی HM بر اساس BMI مادر، استفاده از پمپ سینه، استفاده از پستانک و حالت زایمان وجود داشت. در مقابل، آلرژی مادر، باروری، مرحله شیردهی، جنسیت نوزاد، مصرف غذای جامد، و حالت تغذیه با پروفایل های باکتریایی HM ارتباط معنی داری نداشت.

HM افراد دارای اضافه وزن فراوانی نسبی بالاتری را نشان داد استرپتوکوک بزاق نسبت به مادران چاق و کم وزن. فراوانی نسبی استرپتوکوک استرالیایی شیر مادران با وزن طبیعی بیشتر از مادران کم وزن بود. تفاوت معنی داری در تنوع یا غنای شانون/بتا بر اساس BMI مادر وجود نداشت.

فراوانی نسبی S. meek شیر مادرانی که زایمان طبیعی داشتند بیشتر از مادرانی بود که سزارین شده بودند. تفاوت معنی داری در تنوع شانون یا بتا بر اساس حالت تحویل وجود نداشت. فراوانی نسبی S. mitis، S. salivarius، S. parasanguinis، و S. australis در شیر مادرانی که از پمپ سینه استفاده می کردند بیشتر از مادرانی بود که این کار را انجام نمی دادند. تنوع بتا و شانون با استفاده از پمپ سینه تفاوت معنی داری نداشت.

شیر مادران نوزادانی که از پستانک استفاده می کردند، فراوانی نسبی بالایی داشت S. gwangjuense و S. australis در شیر نسبت به شیر مادران نوزادانی که هرگز از پستانک استفاده نکردند. تنوع و غنای بتا/شانون با استفاده از پستانک تفاوتی نداشت. فراوانی نسبی گونه‌های باکتریایی بین نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در طی شش ماه پس از زایمان و پس از آن تفاوتی نداشت. تنوع و غنای شانون/بتا در مرحله شیردهی تفاوتی نداشت.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، این تیم ارتباط بین نحوه زایمان مادر، BMI، استفاده از پستانک و استفاده از پمپ سینه را در نمونه کوچکی از زنان شیرده انحصاری در استرالیا مشاهده کردند. تحقیقات بیشتر باید این یافته ها را در یک گروه بزرگتر تأیید کند و بررسی کند که آیا این ارتباط با سلامت و رشد نوزاد مرتبط است یا خیر.