عفونت علامتی SARS-CoV-2 در دوران بارداری خطر عوارض را برای مادر و نوزاد افزایش می دهد.


در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومیمحققان پیامدهای مامایی و نوزادی را در زنان باردار مبتلا به سندرم حاد تنفسی کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) که واکسن بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) دریافت نکرده‌اند، بررسی می‌کنند.

مطالعه: عفونت SARS-CoV-2 در بارداری: سرنخ ها و اثبات پیامدهای نامطلوب. اعتبار تصویر: daniel catrihual / Shutterstock.com

زمینه

زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض شدید به دنبال عفونت SARS-CoV-2 هستند. این به احتمال زیاد به دلیل تغییرات در سیستم ایمنی بدن است که در دوران بارداری رخ می دهد.

علیرغم مطالعات متعددی که پاتوفیزیولوژی عفونت SARS-CoV-2 در دوران بارداری را تشریح کرده اند، هنوز اطلاعات کافی در مورد پیامدهای بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) در مادر و نوزاد او و همچنین خطر وجود ندارد. انتقال عمودی

در مورد مطالعه

در مطالعه مشاهده‌ای آینده‌نگر کنونی، محققان زنان باردار آلوده به SARS-CoV-2 و گروه مشابهی از زنان باردار غیر آلوده را بین دسامبر 2020 و دسامبر 2021 در رم، ایتالیا ثبت نام کردند.

جامعه مورد مطالعه را زنان باردار تشکیل می‌دادند که حداقل 18 سال سن داشتند و قبل یا در هنگام بستری شدن در بیمارستان واکسینه نشده بودند. سونوگرافی مامایی علاوه بر جمع آوری سواب خون، نازوفارنکس و واژینال بر روی تمام زنان ثبت نام شده انجام شد. سونوگرافی ریه نیز برای ارزیابی وجود ذات الریه، شدت آن و میزان اختلال عملکرد تهویه انجام شد.

پس از زایمان، نمونه‌های سواب نازوفارنکس نوزادی، مایع آمنیوتیک، خون بند ناف و بافت جفت جمع‌آوری شد. نمونه‌های خون بند ناف متعاقباً برای آنتی‌بادی‌ها علیه پروتئین‌های SARS-CoV-2 (S) و نوکلئوکپسید (N) و همچنین وجود اسید ریبونوکلئیک SARS-CoV-2 (RNA) مورد آزمایش قرار گرفتند، در حالی که نمونه‌های بافت جفت برای ارزیابی بافت شناسی

یافته های مطالعه

در مجموع 204 زن باردار و 136 فرد کنترل در این مطالعه شرکت کردند که 68 نفر از آنها برای COVID-19 مثبت بودند. میانگین سنی زنان مبتلا به SARS-CoV-2 و بیماران کنترل به ترتیب حدود 30 و 33 سال بود.

از بین تمام زنان باردار که تست SARS-CoV-2 مثبت بوده است، 35.29 درصد و 64.71 درصد به ترتیب عفونت علامت دار و بدون علامت را تجربه کرده اند. حدود 3 درصد از این زنان در سه ماهه اول به COVID-19 مبتلا شدند، در حالی که 13.43 درصد و 83.58 درصد به ترتیب در سه ماهه دوم و سوم به SARS-CoV-2 مبتلا شدند.

زنان باردار مبتلا به SARS-CoV-2 مثبت کمتر از گروه کنترل به ترتیب 14.71 درصد و 17.91 درصد بیماری های مزمن داشتند. با این حال، 44.12 درصد از زنان باردار آلوده به SARS-CoV-2 در مقایسه با 18.38 درصد از گروه کنترل، عوارض مرتبط با بارداری را گزارش کردند.

حدود 12 درصد و 10 درصد از بیماران مبتلا به SARS-CoV-2 مثبت و شاهد به ترتیب نارس زایمان کردند. در مقایسه با گروه شاهد، زنان دارای SARS-CoV-2 مثبت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت، محدودیت رشد داخل رحمی و کم کاری تیروئید در دوران بارداری قرار داشتند.

علاوه بر این، نوزادانی که از مادران مبتلا به SARS-CoV-2 مثبت به دنیا می‌آیند در مقایسه با گروه کنترل در معرض خطر بالاتر وزن کم هنگام تولد و pH شریانی ناف کمتر از هفت بودند. در این میان، وزن نوزادان مادران علامت دار و بدون علامت به ترتیب کمتر در حدود 2.8 کیلوگرم و 3.1 کیلوگرم بود.

سواب واژینال و نمونه مایع آمنیوتیک برای عفونت SARS-CoV-2 منفی بود. با این حال، RNA SARS-CoV-2 در 4.4 درصد از نمونه های مادر، 2.9 درصد از نمونه های خون بند ناف و 1.5 درصد از نمونه های بافت جفت شناسایی شد، بنابراین نشان می دهد که انتقال عمودی نادر است.

تنها یک بیمار با حاملگی دوقلویی تک‌کوریال دی آمنیوتیک پیچیده عبور از جفت SARS-CoV-2 را نشان داد. همه نوزادان متولد شده از زنان آلوده به SARS-CoV-2 هیچ گونه RNA ویروسی را در سواب نازوفارنکس خود نشان ندادند.

بدپرفیوژن عروقی و اینترویلوزیت مزمن در نمونه های بیوپسی جفت تمام زنان باردار مبتلا به عفونت علامت دار SARS-CoV-2 مشاهده شد. این تظاهرات بالینی به تأثیر غیرمستقیم یک پاسخ التهابی فاجعه‌بار ناشی از عفونت SARS-CoV-2 اشاره دارد که می‌تواند بر رشد جنین تأثیر بگذارد.

نوزادانی که از مادران علامت دار و بدون علامت متولد شده بودند، دارای سطوح آنتی بادی ضد S و آنتی N در خون بند ناف خود بودند.

نتیجه گیری

به طور کلی، یافته‌های مطالعه نشان‌دهنده رابطه بالقوه بین عفونت علامت‌دار SARS-CoV-2 در دوران بارداری و پیامدهای نامطلوب بارداری است. این زنان و نوزادان آنها به ترتیب مستعد ابتلا به پیامدهای شدید مامایی و نوزادی بودند.

نرخ های بالاتر مشاهده شده دیابت بارداری در زنان مبتلا به SARS-CoV-2 به دلیل عدم تعادل و مقاومت انسولین با شروع جدید، نشان دهنده ورود بالقوه SARS-CoV-2 به سلول های β پانکراس از طریق گیرنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 (ACE2) است.

در زمان انجام این مطالعه، ایتالیا واکسیناسیون کووید-19 را برای زنان باردار توصیه نکرده بود. بنابراین، مطالعات بیشتری برای بررسی اثر واکسیناسیون COVID-19 بر پیامدهای نامطلوب مامایی در زنان باردار آلوده مورد نیاز است.

مرجع مجله:

  • سسا، آر.، فیلاردو، اس.، ماسیولو، ال.، و همکاران (2023). عفونت SARS-CoV-2 در بارداری: سرنخ ها و اثبات پیامدهای نامطلوب. مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی 20(3). doi:10.3390/ijerph20032616