مطالعه چند کشوری استفاده بالینی و جامعه آنتی‌بیوتیک را در طول همه‌گیری بررسی می‌کند



در سراسر جهان، طی دو سال اول همه‌گیری کووید-19، علیرغم میانگین کمتر از 10 درصد میزان عفونت همزمان باکتریایی، برای 75 درصد بیماران کووید-19 آنتی‌بیوتیک تجویز شد. استفاده غیر ضروری از آنتی بیوتیک ها به طور بالقوه مقاومت ضد میکروبی (AMR) را تشدید می کند، که با تکامل عوامل بیماری زا مانند باکتری ها در طول زمان و توقف پاسخ به داروها، درمان عفونت ها و افزایش خطر گسترش بیماری، بیماری های جدی و مرگ اتفاق می افتد. برای درک این رابطه در زمینه درمان COVID-19، محققان و همکاران OHT ارتباط موارد COVID-19 و ایمن سازی را با فروش جهانی آنتی بیوتیک از مارس 2020 تا مه 2022 بررسی کردند.

محققان وابسته به One Health Trust، شورای جمعیت، GlaxoSmithKline و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، داده های ماهانه در مورد حجم فروش آنتی بیوتیک های طیف وسیع (سفالوسپورین ها، پنی سیلین ها، ماکرولیدها و تتراسایکلین ها) در 71 کشور را از IQVIA به دست آوردند. پایگاه داده MIDAS. این داده ها با ادغام شدند دنیای ما در داده ها داده‌های مورد COVID-19 و داده‌های واکسیناسیون در سطح ماه کشور. برای ارزیابی روابط بین حجم فروش آنتی‌بیوتیک و موارد COVID-19 و واکسن‌ها به ازای هر 1000 نفر، محققان از مدل‌های رگرسیون داده‌های پانل با حداقل مربعات و اثرات ثابت استفاده کردند که عوامل سطح کشور را در نظر گرفتند. طبق دانش ما، این اولین مطالعه چند کشوری است که استفاده بالینی و جامعه آنتی‌بیوتیک را در طول همه‌گیری بررسی می‌کند. مطالعه ای که توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین شده است در eClinicalMedicine منتشر شده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که طی سال‌های 2020-2022، علیرغم کاهش سایر عفونت‌های رایج که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را ضروری می‌کنند، فروش آنتی‌بیوتیک همراه با افزایش موارد COVID-19 در سراسر جهان افزایش یافته است. یافته‌ها نشان‌دهنده نیاز به سرپرستی آنتی‌بیوتیک در زمینه درمان COVID-19 است.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد:

  • فروش تمام آنتی بیوتیک های مورد مطالعه در آوریل و می 2020 کاهش شدیدی داشت که به دنبال آن افزایش آهسته به سطوح تقریباً پیش از همه گیری تا ماه مه 2022 دنبال شد.
  • افزایش 10 درصدی موارد ماهانه COVID-19 با فروش 0.2 درصد تا 0.3 درصد بیشتر سفالوسپورین، 0.2 درصد تا 0.3 درصد فروش بیشتر پنی سیلین، 0.4 درصد تا 0.6 درصد فروش بیشتر ماکرولیدها و 0.3 درصد فروش بیشتر از همه مرتبط است. ترکیب چهار آنتی بیوتیک در هر 1000 نفر.
  • برای فروش ماکرولیدها، افزایش 10 درصدی موارد ماهانه COVID-19 به ترتیب با افزایش 0.8 درصدی، 1.3 درصدی و 1.5 درصدی در اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا مرتبط بود.

  • هیچ ارتباط قابل تشخیصی بین واکسن کووید-19 و فروش آنتی بیوتیک یافت نشد.
  • تأثیر کلی این همه‌گیری بر افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌های طیف وسیع، اندک بوده است، شاید به دلیل بیماری‌های غیرکووید کمتر ناشی از اقدامات کاهش COVID-19 باشد.
  • در موارد COVID-19 نباید از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد، تا از تبدیل COVID-19 به بیماری مشابه آنفلوانزای دیگری که برای آن آنتی بیوتیک ها به طور معمول و نامناسب تجویز می شود، جلوگیری شود. این احتمال وجود دارد که کووید-19 بومی شود و به اندازه سرماخوردگی خطرناک باشد، بنابراین ضروری است که دستورالعمل‌های پزشکی و سیاست‌های دولتی برای ارتقای نظارت مناسب آنتی‌بیوتیک‌ها اعمال شود.

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه، دکتر آریندام ناندی، همکار مدعو در یک مرکز سلامت و محقق در شورای جمعیت، “در یک شکست بزرگ در تلاش‌های جهانی برای مقابله با AMR، ممکن است میلیاردها دوز آنتی‌بیوتیک اضافی در طول همه‌گیری تجویز و مصرف شده باشد. موقع عمل الان است

منبع:

مرکز دینامیک، اقتصاد و سیاست بیماری

مرجع مجله:

ناندی، ا. و همکاران (2023) استفاده جهانی از آنتی بیوتیک در طول همه گیری COVID-19: تجزیه و تحلیل داده های فروش دارویی از 71 کشور، 2020-2022. EClinical Medicine. doi.org/10.1016/j.eclinm.2023.101848.