مطالعه عوامل خطر بالینی برای کاهش عملکرد کلیه در کودکان مبتلا به CKD را بررسی می کند



بیماری مزمن کلیوی (CKD) در کودکان نادر است، که مطالعه را دشوار می‌کند و شکاف‌های عمده‌ای در کمیت و کیفیت شواهدی ایجاد می‌کند که از مراقبت از بیماران اطفال مبتلا به این بیماری خبر می‌دهد. حتی بزرگترین مطالعات آینده نگر نیز از نظر سودمندی محدود هستند، زیرا با سوگیری انتخاب و حجم نمونه نسبتاً کوچک برای علل و دوره های مختلف بیماری محدود می شوند.

در یک مطالعه جدید که توسط بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) و سلامت کودکان Nemours هدایت شد، محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های پرونده الکترونیک سلامت از PEDSnet، یک شبکه ملی کودکان چند مرکزی، برای شناسایی گروه بزرگی از کودکان مبتلا به CKD، بر مانع مقیاس غلبه کردند. ارزیابی پیشرفت CKD، و بررسی عوامل خطر بالینی برای کاهش عملکرد کلیه. یافته ها در مجله منتشر شد مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا.

هدف کلی این پروژه نشان دادن این بود که داده های دنیای واقعی EHR را می توان برای مدل سازی کاهش عملکرد کلیه در کودکان مورد استفاده قرار داد. بیماری مزمن کلیه در کودکان نادر است و به همین دلیل مطالعات باکیفیت کمی وجود دارد که به تصمیم گیری بالینی کمک می کند. برخلاف مطالعات کوهورت آینده‌نگر، این مطالعه نمونه‌ای بی‌طرفانه از جمعیت منبع ایالات متحده را نشان می‌دهد و طبق دانش ما بزرگترین گروه از کودکان مبتلا به CKD را تا به امروز نشان می‌دهد.”


کارولین گلوک، دکتر، پزشک، بخش نفرولوژی در Nemours Children’s Health، Delaware

برای درک بهتر عوامل موثر در کاهش عملکرد کلیه در بیماران مبتلا به CKD، محققان بر روی کودکان شش سیستم سلامت کودکان در پایگاه داده PEDSnet تمرکز کردند که بین 1 ژانویه 2009 تا 28 فوریه 2022 مشاهده شده بودند. از بیش از 7.1 میلیون نفر. در کودکان، محققان 11240 نفر (0.157%) را مبتلا به CKD شناسایی کردند. آنها گروه را بر اساس نوع CKD به زیر گروه‌هایی تقسیم کردند: گلومرولی، غیرگلومرولی و مرتبط با بدخیمی. پیشرفت CKD بر اساس تخمین نرخ فیلتراسیون گلومرولی (eGFR)، شاخص محاسبه شده عملکرد کلیه بر اساس سطح کراتینین سرم که مرحله بیماری کلیوی را تعیین می کند، تعیین شد. نیاز به دیالیز طولانی مدت؛ و نیاز به پیوند کلیه.

محققان دریافتند که ویژگی‌های زیر در کودکان مبتلا به CKD با کاهش سریع‌تر عملکرد کلیه مرتبط است: بیماری با منشأ گلومرولی یا بدخیمی. سطوح بالای پروتئین در ادرار (پروتئینوری)؛ فشار خون؛ سن کمتر؛ CKD پیشرفته تر؛ جنسیت مرد؛ و پیچیدگی پزشکی بیشتر در شروع مراقبت های بعدی. به عنوان مثال، در طول یک دوره پیگیری متوسط ​​پنج ساله، 40٪ از بیماران مبتلا به CKD گلومرولی نیاز به دیالیز یا پیوند طولانی مدت داشتند یا بیش از 50٪ کاهش eGFR را تجربه کردند، در حالی که این مورد فقط در مورد 13٪ از بیماران صادق بود. با CKD غیر گلومرولی.

با توجه به اندازه جمعیت مورد تجزیه و تحلیل در این مطالعه – که شامل کودکان مبتلا به سرطان نیز می شود که بار بالای CKD دارند اما در مطالعات قبلی حذف شده اند یا در مطالعات قبلی کمتر ارائه شده اند – یافته ها را می توان به طور گسترده تری برای جمعیت CKD کودکان اعمال کرد.

میشل دنبورگ، MD، MSCE، نفرولوژیست در بیمارستان کودکان فیلادلفیا و همکاران می گوید: «کودکان با عوامل خطر شناسایی شده در مطالعه ما نگران پیشرفت بیماری مزمن کلیه هستند و ممکن است برای مطالعات اثربخشی مقایسه ای برای حفظ عملکرد کلیه مورد هدف قرار گیرند. -مدیر مرکز تعالی کودکان CHOP در نفرولوژی و مرکز نوآوری کلیه Penn-CHOP. یافته‌ها و روش‌های این مطالعه برای تحقیقات آینده در کودکان مبتلا به CKD، از جمله مطالعه PRESERVE که من با دکتر کریستوفر فارست، مدیر PEDSnet هدایت می‌کنم، پایه‌ای است، که از داده‌های EHR از 16 سیستم سلامت کودکان برای تجزیه و تحلیل خون استفاده می‌کند. مدیریت فشار و حفظ عملکرد کلیه در CKD کودکان. این مطالعه همچنین می تواند به عنوان یک نقشه راه برای استفاده از شبکه های داده EHR برای تقویت کافی مطالعه بیماری های نادر عمل کند.

این مطالعه توسط گرنت U18FD006297 از مؤسسه کارآزمایی‌های بالینی پیشرفته برای کودکان (iactc.org) تحت FDA و توسط بیمارستان کودکان فیلادلفیا مرکز عالی نفرولوژی کودکان و مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی ملی پشتیبانی شد. موسسات بهداشت تحت شماره جایزه 5P50DK114786-05. تحقیق گزارش شده با استفاده از PEDSnet، یک سیستم سلامت ملی یادگیری کودکان، که توسط جایزه PCORI RI-CHOP-01-PS1 پشتیبانی می شود، انجام شد. این مطالعه تا حدی از طریق جایزه PCORI #RD-2020C2-20338 تامین شد.

منبع:

بیمارستان کودکان فیلادلفیا

مرجع مجله:

گلوک، کالیفرنیا، و همکاران (2023) ارزیابی کاهش عملکرد کلیه در کودکان مبتلا به بیماری مزمن کلیه با استفاده از پایگاه داده پرونده الکترونیک سلامت چند نهادی. مجله بالینی انجمن نفرولوژی آمریکا. doi.org/10.2215/CJN.0000000000000051.