تأثیر جنسیت بر ویژگی‌های بالینی و پیش‌آگهی بیماران COVID-19 چیست؟


در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی بالینیمحققان مدیریت بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) را بر اساس تفاوت‌های جنسیتی ارزیابی کردند.

مطالعه: تأثیر جنسیت بر ویژگی‌ها و پیامدهای بیماران کروناویروس-19: یک مطالعه کوهورت گذشته‌نگر.  اعتبار تصویر: آنجلینا بامبینا/شاتر استوک
مطالعه: تأثیر جنسیت بر ویژگی‌ها و پیامدهای بیماران کروناویروس-19: یک مطالعه کوهورت گذشته‌نگر. اعتبار تصویر: آنجلینا بامبینا/شاتر استوک

زمینه

همه‌گیری سندرم حاد تنفسی کرونا 2 (SARS-CoV-2) باعث مرگ و میر بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان شده است. مطالعات قبلی شدت بیشتر COVID-19 و پیامدهای ضعیف تر، مانند پذیرش ICU (بخش مراقبت های ویژه) و مرگ و میر در مردان را گزارش کرده اند. درک بهتر از تأثیر جنسیت بر شدت و پیامدهای کووید-19 می تواند مدیریت مناسب را امکان پذیر کند و در نتیجه بار بهداشت جهانی کووید-19 را کاهش دهد.

در مورد مطالعه

در مطالعه کوهورت گذشته‌نگر حاضر، محققان تفاوت‌های جنسی را در مدیریت عفونت‌های SARS-CoV-2 ارزیابی کردند. این تیم داده‌های افراد مبتلا به SARS-CoV-2 مثبت را که بین 2 فوریه 2020 تا 31 مارس 2021 در بیمارستان‌های مراقبت عالی کره جنوبی بستری شده بودند، بررسی کردند. داده‌ها از پرونده الکترونیک سلامت مربوط به ویژگی‌های جمعیت شناختی، علائم COVID-19 قبل از بستری شدن در بیمارستان و گزارش های آزمایشگاهی هنگام بستری شدن در بیمارستان.

علاوه بر این، تیم داده‌ها را در مورد درمان پزشکی دریافتی، درمان‌های تهاجمی (خط مرکزی، خط شریانی، تراکئوستومی، پشتیبانی از ونتیلاتور مکانیکی، CRRT (درمان جایگزینی مداوم کلیه)، پرونده DNR (احیا نکنید)، مرگ‌های داخل بیمارستانی و مدت بستری، نمرات SOFA (ارزیابی متوالی نارسایی اندام) و نمرات CFS (مقیاس خستگی بالینی) برای ارزیابی بیمار استفاده شد. مدل‌سازی رگرسیون لجستیک چند متغیره انجام شد و نسبت‌های شانس (OR) برای عوامل افزایش دهنده خطر SARS-CoV- محاسبه شد. 2 مرگ ناشی از عفونت در بیمارستان.

تشخیص عفونت SARS-CoV-2 از طریق واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) تایید شد. عفونت‌های شدید SARS-CoV-2 آنهایی بودند که SpO داشتند2 (اشباع اکسیژن) زیر 94.0٪ در دمای اتاق، تعداد تنفس بیش از 30.0 تنفس در دقیقه، PaO2/FiO2 (فشار جزئی اکسیژن تقسیم بر کسر اکسیژن دمی) نسبت کمتر از 300.0 میلی‌متر جیوه که با آنالیز گاز خون شریانی (ABG) تعیین می‌شود، یا ارتشاح ریوی بیش از 50.0 درصد که با تصویربرداری تعیین می‌شود. عفونت‌های بحرانی SARS-CoV-2 کسانی بودند که با بیماری چند عضوی، شوک سپتیک یا نارسایی ریوی تظاهر می‌کردند.

یافته ها

در طول دوره مطالعه، 584 فرد مبتلا به SARS-CoV-2 در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد 52 درصد (305=n) زنان مسن‌تر از شرکت‌کنندگان مرد (58 سال در مقابل 55 سال) بودند. نمرات CFS در بین مردان کمتر از زنان بود (1.90 در مقابل 2.20). مردان معمولاً با تب و کمتر گلودرد گزارش می‌شوند. با این حال، تفاوت قابل توجهی در سایر علائم بالینی مشاهده شده اولیه عفونت SARS-CoV-2 وجود نداشت.

بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) در بین مردان بیشتر از زنان مشاهده شد (3.90٪ در مقابل 1.30٪)، بدون تفاوت آماری معنی داری در هیچ یک از شرایط همراه دیگر. مردان با تعداد لکوسیت بیشتر، بیلی روبین تام بالا، کراتینین، ALT (آلانین آمینوترانسفراز) و CRP (پروتئین واکنش‌گر C) مراجعه کردند.

تفاوت قابل توجهی بر اساس جنسیت در شدت، مدیریت و پیامدهای COVID-19 وجود نداشت. هیچ تفاوت قابل توجهی بر اساس جنسیت در دستگاه‌های اکسیژن‌رسان (شاخه‌های بینی، کانول‌های بینی با جریان بالا، اکسیژن‌رسانی غشای خارج بدنی و ونتیلاتورهای مکانیکی تهاجمی) مشاهده نشد. به همین ترتیب، انتخاب دارو (مانند آنتی بیوتیک ها، رمدسیویر و استروئیدها) و نوع وازوپرسور (وازوپرسین، دوبوتامین یا نوراپی نفرین) بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.

تفاوت قابل توجهی در شدت COVID-19 (7.0٪ در مقابل 10٪) یا شیوع عفونت SARS-CoV-2 بحرانی (10.0٪ در مقابل 8.0٪) در بین مردان و زنان مشاهده نشد. علاوه بر این، هیچ تفاوت معنی‌داری در انتخاب درمان تهاجمی (خط مرکزی، خط شریانی، CRRT یا تراکئوستومی) مشاهده نشد، با تفاوت معنی‌داری در مرگ‌های داخل بیمارستانی (3.0 درصد در مقابل 4.0 درصد). علاوه بر این، هیچ تفاوتی بر اساس جنسیت در طول مدت بستری در بیمارستان و ثبت اسناد DNR مشاهده نشد. افزایش سن (نسبت شانس 1.2)، افزایش تعداد لکوسیت ها (نسبت شانس 1.5) و CRP (پروتئین واکنشی C، نسبت شانس 1.1) افزایش خطر مرگ در بیمارستان را افزایش می دهد.

تفاوت در عادات سبک زندگی و پاسخ های ایمنی بین زن و مرد پیشنهاد شده است. مطالعات گزارش کرده‌اند که پاسخ‌های ایمنی ویروسی در زنان قوی‌تر است، با تفاوت‌های احتمالی در ترکیب ژنتیکی کروموزوم‌های X و Y، که بر بیان TMPRSS2 (سرین پروتئاز غشایی زیرگروه 2) و ACE2 (آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2) تأثیر می‌گذارد. ورود SARS-CoV-2 به میزبان.

مصرف مشروبات الکلی و سیگار در بین مردان شایع تر است و ممکن است با بیماری های همراه مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و COPD همراه باشد. سیگار کشیدن نیز با بیان بیشتر ACE2 مرتبط است. با این حال، نتایج COVID-19 بر اساس جنسیت در این مطالعه تفاوت معنی‌داری نداشت و ممکن است تحقیقات بیشتری برای بررسی تأثیرات جنسی بر پیامدهای COVID-19 انجام شود.

بر اساس یافته‌های مطالعه، جنسیت تأثیر قابل‌توجهی بر ویژگی‌ها و پیامدهای بالینی COVID-19 ندارد.