رژیم غذایی پرچرب به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا یک کرم انگلی را از روده حذف کند



دانشمندان کشف کرده اند که رژیم غذایی پرچرب به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا یک کرم انگلی را که عامل اصلی مرگ و میر و بیماری در کشورهای در حال توسعه است، از بین ببرد.

کرم‌های انگلی بیش از یک میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه با بهداشت ضعیف. یکی از این انگل‌ها که به عنوان «کرم شلاقی» شناخته می‌شود، می‌تواند باعث عفونت‌های طولانی‌مدت در روده بزرگ شود.

محققان دانشگاه لنکستر و دانشگاه منچستر در بریتانیا کشف کرده اند که رژیم غذایی پرچرب به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا انگل را از بین ببرد.

دکتر Evelyn Funjika، نویسنده اصلی، سابقاً در منچستر و اکنون در دانشگاه زامبیا، می‌گوید: «درست مانند بریتانیا، ارزان‌ترین رژیم‌های غذایی اغلب پرچرب هستند و جوامع در معرض خطر ابتلا به کرم شلاقی به طور فزاینده‌ای از این رژیم‌های غذایی ارزان استفاده می‌کنند. بنابراین، چگونه عفونت کرم و رژیم‌های غذایی غربی یک ناشناخته کلیدی برای کشورهای در حال توسعه است.

برای اینکه بتوانیم نحوه تأثیر تغذیه بر عفونت کرم انگل را مطالعه کنیم، از یک مدل موش استفاده کرده ایم. سه چهارم موش، ارتباط نزدیکی با کرم شلاقی انسان دارد Trichuris trichiura و ببینید که چگونه یک رژیم غذایی پرچرب بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.”

قبلاً نشان داده شده بود که پاسخ‌های ایمنی که انگل را دفع می‌کنند به سلول‌های سفید خونی به نام سلول‌های T-helper 2 وابسته است که برای از بین بردن انگل‌های گوارشی تخصص دارند.

این یافته ها که در مجله “Mucosal Immunology” منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه یک رژیم غذایی پرچرب، به جای خود چاقی، مولکولی را در سلول های T-helper به نام ST2 افزایش می دهد و این باعث افزایش پاسخ T-helper 2 می شود که انگل را از بدن دفع می کند. پوشش روده بزرگ

دکتر جان ورتینگتون از دپارتمان زیست پزشکی و علوم زیستی در دانشگاه لنکستر این تحقیق را رهبری کرد.

“ما از آنچه در طول این مطالعه یافتیم کاملا شگفت زده شدیم. رژیم های غذایی پرچرب عمدتاً با افزایش آسیب شناسی در طول بیماری همراه است. با این حال، در مورد عفونت کرم شلاقی، این رژیم غذایی پرچرب به سلول های کمک کننده T اجازه می دهد تا پاسخ ایمنی صحیح را ایجاد کنند. برای بیرون راندن کرم.”

پروفسور ریچارد گرنسیس از دانشگاه منچستر گفت: “مطالعات ما بر روی موش‌ها با رژیم غذایی استاندارد نشان می‌دهد که ST2 به طور معمول هنگام بیرون راندن انگل تحریک نمی‌شود، اما رژیم غذایی پرچرب سطح ST2 را افزایش می‌دهد و در نتیجه اجازه می‌دهد تا از طریق آن دفع شود. یک مسیر جایگزین».

واقعاً شگفت‌انگیز بود که صرفاً تغییر رژیم غذایی، پاسخ ایمنی روده را به طور کامل از پاسخی که انگل را دفع نمی‌کند، به سیستمی که تمام مکانیسم‌های صحیح برای از بین بردن آن را ایجاد می‌کند، تغییر داد.»


دیوید تورنتون، استاد ارشد دانشگاه منچستر

با این حال، دکتر ورتینگتون به این یافته ها احتیاط کرد.

“قبل از اینکه شما این غذای اضافی را سفارش دهید، قبلاً منتشر کرده بودیم که کاهش وزن می تواند به دفع یک کرم انگل روده کمک کند. بنابراین این نتایج ممکن است مختص به زمینه باشد، اما آنچه واقعاً هیجان انگیز است نشان دادن این است که چگونه رژیم غذایی می تواند عمیقاً تغییر کند. ظرفیت ایجاد ایمنی محافظتی و این ممکن است سرنخ‌های جدیدی را برای درمان میلیون‌ها نفری که از عفونت‌های انگلی روده‌ای در سرتاسر جهان رنج می‌برند به ما بدهد.”

بودجه این تحقیق توسط کمیسیون بورسیه مشترک المنافع، The Wellcome Trust و EPSRC (شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی) تامین شد.

منبع:

مرجع مجله:

فونجیکا، ای.، و همکاران (2023) رژیم غذایی پرچرب از طریق القای جایگزین ایمنی نوع 2 باعث مقاومت در برابر عفونت کرمی شد. ایمونولوژی مخاطی. doi.org/10.1016/j.mucimm.2023.01.004.