پروتکلی برای بررسی تأثیر COVID-19 بر افراد مبتلا به فیبرومیالژیا


یک مطالعه جدید ارسال شده به medRxiv* سرور پیش چاپ پروتکلی را برای بررسی سیستماتیک انتشارات قبلی برای تعیین تأثیر همه گیری بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) بر افراد مبتلا به سندرم فیبرومیالژیا (FMS) ارائه می دهد.

مطالعه: تأثیرات همه‌گیری COVID-19 بر افراد مبتلا به فیبرومیالژیا – یک پروتکل بازبینی محدوده سیستماتیک. اعتبار تصویر: Jo Panuwat D/Shutterstock

استرس و همه گیری COVID-19

همه‌گیری کووید-19 از طرق مختلف بر مردم در سراسر جهان تأثیر گذاشته است، برخی از آنها مستقیماً به سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) آلوده شده‌اند، در حالی که دیگران به دلیل قرنطینه، محدودیت‌های قرنطینه و عواقب آن، استرس بیشتری را تجربه کرده‌اند. از فاصله گذاری اجتماعی

علاوه بر این اثرات شخصی، همه‌گیری COVID-19 تأثیر عمیقی بر زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن داشته است. به عنوان مثال، بسیاری از این افراد، مانند افراد مبتلا به بیماری قلبی، دیابت، سرطان و چاقی، در صورت آلوده شدن به SARS-CoV-2 در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار دارند، بنابراین لازم است این افراد در هنگام تعامل با احتیاط بیشتری عمل کنند. عموم مردم

FMS یک وضعیت دردناک است که باعث می شود افراد مبتلا به استرس های روانی و محیطی حساس باشند. علاوه بر درد اسکلتی عضلانی که یکی از ویژگی های بارز FMS است، این اختلال با خستگی، خواب، حافظه و مشکلات خلقی نیز مشخص می شود.

علائم FMS اغلب پس از وقوع یک رویداد مهم زندگی شروع می شود. به عنوان مثال، رویدادهای فیزیکی، مانند جراحی، عفونت یا تصادف رانندگی، ممکن است منجر به ایجاد FMS شود. FMS همچنین ممکن است به دنبال رویدادهای عاطفی مختلف، مانند ترومای دوران کودکی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، یا سایر تجربیات بسیار استرس زا و/یا آسیب زا ایجاد شود.

تحقیقات نوظهور نشان داده است که همه‌گیری COVID-19 باعث شده است که جهان یک “ترومای جمعی” را تجربه کند، به طوری که برخی از افراد در نتیجه همه‌گیری، واکنش‌های مشابه PTSD را تجربه می‌کنند. در واقع، استرس مرتبط با همه‌گیری COVID-19 حتی نشان داده است که مسائل مربوط به سلامت روانی موجود از جمله اضطراب، افسردگی و عملکرد روانی اجتماعی را تشدید می‌کند. بنابراین، محققان علاقه مند به تعیین اینکه آیا عوامل مرتبط با بیماری همه گیر، مانند عفونت قبلی SARS-CoV-2 یا تغییرات در دسترسی به مراقبت های بهداشتی، ممکن است به طور مشابه علائم FMS را بدتر کنند، علاقه مند شده اند.

مطالعات قبلی در مورد تأثیر همه‌گیری COVID-19 بر علائم FMS نتایج متناقضی را به همراه داشته است، با برخی از مطالعات افزایش شدت و فراوانی علائم FMS را گزارش کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر هیچ تغییر یا بهبودی علائم را گزارش نکرده‌اند.

در یک مطالعه ایتالیایی با 32 شرکت‌کننده FMS، دو سوم بیماران بر اساس نمرات پرسشنامه تأثیر فیبرومیالژیا (FIQR) خود بدتر شدن علائم خود را گزارش کردند. در مقایسه، یک سوم از بیماران در این مطالعه هیچ تغییر یا بهبودی در علائم FMS خود گزارش نکردند.

بنابراین، فقدان شواهد قطعی در مورد تأثیر همه گیری COVID-19 بر علائم FMS وجود دارد. این اطلاعات مهم است، زیرا راهنمایی های بیشتری را برای متخصصان مراقبت های بهداشتی که بیماران FMS را به دنبال قرار گرفتن در معرض برخی عوامل استرس زا مدیریت می کنند، ارائه می دهد.

پروتکل بررسی

برای شروع، پروتکل مطالعه بر اهمیت گنجاندن مطالعات ارزیابی تجربه بزرگسالان مبتلا به FMS در طول همه‌گیری COVID-19 تأکید می‌کند، از جمله اینکه چگونه اقدامات مختلف مرتبط با همه‌گیری مانند قرنطینه، تغییرات در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، قفل کردن، و کار از راه دور بر این بیمار تأثیر گذاشته است. جمعیت مطالعاتی که در آن شرکت‌کنندگان قبل از همه‌گیری FMS نداشتند، و همچنین مطالعاتی که شامل بیماران مبتلا به علائم فیبرومیالژیا مانند و عفونت طولانی مدت پس از کووید-19 COVID-19 بودند، باید کنار گذاشته شوند. اگر بیش از 75 درصد از شرکت کنندگان FMS داشته باشند، ممکن است مطالعات جمعیتی مختلط نیز در نظر گرفته شود.

مطالعات کوهورت آینده‌نگر و گذشته‌نگر، و همچنین مطالعات مقطعی تحلیلی، مطالعات مورد-شاهدی، مطالعات مقطعی توصیفی، گزارش‌های موردی فردی، سری‌های موردی و مطالعات کیفی، ممکن است در تحلیل گنجانده شوند.

کلمات تست در چکیده ها و عناوین، و همچنین عبارات نمایه، ممکن است برای جستجوی مجموعه های متعدد CINAHL، Embase، Medline، و PsycInfo استفاده شوند. فهرست مرجع همه مطالعات شامل برای مطالعات اضافی غربالگری خواهد شد.

مطالعات منتشر نشده در جستجو خواهند شد medRxiv، OPENGREY.EU، و clinicaltrials.gov. پس از آن، نمایش عناوین و چکیده ها توسط دو داور مستقل انجام می شود.

متون مربوطه به طور کامل بازیابی می شود و پس از آن توسط دو داور مستقل ارزیابی می شود. هر گونه اختلاف نظر بین دو داور از طریق مشورت با داور سوم حل خواهد شد.

در نهایت، داده ها توسط دو یا چند بازبین مستقل استخراج می شود و سپس تجزیه و تحلیل آنها انجام می شود. خلاصه روایت نیز همراه با ارائه جدولی ارائه خواهد شد.

*اطلاعیه مهم

medRxiv گزارش‌های علمی مقدماتی را منتشر می‌کند که توسط همتایان بررسی نمی‌شوند و بنابراین، نباید به‌عنوان اطلاعات قطعی، راهنمای عمل بالینی/رفتار مرتبط با سلامتی در نظر گرفته شوند یا به عنوان اطلاعات ثابت تلقی شوند.

مراجع مجله:

  • سحر، ط، جلالی، ع.، توپین، س. و همکاران. (2023). تأثیرات همه‌گیری COVID-19 بر افراد مبتلا به فیبرومیالژیا – یک پروتکل بازبینی محدوده سیستماتیک. medRxiv. doi:10.1101/2023.01.27.23284843. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2023.01.27.23284843v1.full-text.
  • Bridgland، VME، Moeck، EK، Green، DM، و همکاران (2021). چرا همه‌گیری کووید-19 یک عامل استرس‌زا است؟ PLoS One 16(1). doi:10.1371/journal.pone.0240146.