تجویز کیسپپتین می تواند پاسخ های جنسی را در افراد مبتلا به اختلال میل جنسی کم فعال افزایش دهد



بر اساس دو مطالعه جدید، می توان از هورمون کیسپپتین برای درمان زنان و مردانی که به دلیل میل جنسی پایین خود ناراحت هستند استفاده کرد.

این مطالعات، هر دو منتشر شده در شبکه JAMA باز استوی دریافت که دادن کیس‌پپتین می‌تواند پاسخ‌های جنسی را در زنان و مردانی که دارای اختلال میل جنسی کم‌فعال (HSDD) هستند، تقویت کند – وضعیتی که با میل جنسی کم مشخص می‌شود که برای فرد ناراحت‌کننده است. HSDD 10 درصد از زنان و 8 درصد از مردان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند تأثیرات روانی و اجتماعی مخربی داشته باشد.

این مطالعات توسط پزشکان و دانشمندان در کالج امپریال لندن و امپریال کالج بهداشت و درمان NHS Trust هدایت شد. آنها توسط مؤسسه ملی تحقیقات بهداشتی و مراقبتی (NIHR) مرکز تحقیقات بیومدیکال امپریال (NIHR-Imperial BRC) و شورای تحقیقات پزشکی، بخشی از تحقیقات و نوآوری انگلستان، تأمین مالی شدند.

کیسپپتین یک هورمون طبیعی است که ترشح هورمون های تناسلی دیگر را در بدن تحریک می کند. این تیم قبلاً در مردانی با میل جنسی دست نخورده نشان داده بود که کیس‌پپتین می‌تواند پاسخ‌ها به محرک‌های جنسی را افزایش دهد و مسیرهای جذب مغز را، مستقل از سایر هورمون‌های تولید مثل مانند تستوسترون، تقویت کند. اکنون آنها برای اولین بار اثرات آن را در زنان و مردان با میل جنسی کم بررسی کردند.

این دو کارآزمایی بالینی شامل 32 زن قبل از یائسگی و 32 مرد مبتلا به HSDD بودند. در هر دو مطالعه، بیماران تحت اسکن مغز با استفاده از MRI ​​و همچنین آزمایش خون و رفتار قرار گرفتند. تجویز کیسپپتین پردازش مغز جنسی را در زنان و مردان بهبود بخشید و در مقایسه با دارونما تأثیرات مثبتی بر رفتار جنسی داشت. اینها اولین مطالعات بالینی هستند که توانایی کیس پپتین را در تقویت مسیرهای جنسی در زنان و مردانی که به دلیل میل جنسی پایین خود مضطرب هستند، بررسی می کنند.

درمان های مبتنی بر کیسپپتین

محققان بر این باورند که نتایج، پایه‌های درمان‌های مبتنی بر کیسپپتین را برای زنان و مردان مبتلا به HSDD ایجاد می‌کند.

دکتر الکساندر کامنینوس، از دپارتمان متابولیسم، هضم و تولید مثل در امپریال کالج لندن، مشاور غدد درون ریز در امپریال کالج بهداشت و درمان NHS Trust و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت:

میل جنسی کم می تواند ناراحت کننده باشد و در نتیجه منجر به HSDD شود. این می تواند تأثیر مخرب عمده ای بر روابط، سلامت روان و باروری داشته باشد. اگرچه نسبتاً رایج است، گزینه های درمانی در زنان محدود است، عوارض جانبی قابل توجهی دارد و در حتی امتحان کردن برخی موارد می تواند مضر باشد.و متاسفانه این درمان ها اثربخشی محدودی دارند.در مردان در حال حاضر هیچ درمان مجاز و در افق وجود ندارد.بنابراین نیاز واقعی برآورده نشده برای یافتن درمان های جدید، ایمن تر و موثرتر وجود دارد. این وضعیت ناراحت کننده برای زنان و مردانی که به دنبال درمان هستند.

“دو مطالعه ما اثبات مفهومی را برای توسعه درمان‌های کیس‌سپپتین ارائه می‌کنند، زیرا اولین شواهدی را ارائه می‌کنیم که کیسپپتین یک درمان بالقوه ایمن و موثر برای زنان و مردان با میل جنسی کم آزاردهنده است. علاوه بر این، در مردان نشان می‌دهیم که کیس‌پپتین با افزایش سفتی نه تنها در مغز بلکه در آلت تناسلی نیز می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. علاوه بر این، کیس‌سپپتین هم توسط زنان و هم مردان به خوبی تحمل می‌شود و هیچ گونه عوارض جانبی گزارش نشده است، که از نقطه نظر توسعه دارو بسیار مهم است. اکنون برنامه‌ریزی کنید که همه چیز را جلو ببرید تا امیدواریم پتانسیل درمان‌های کیسپپتین در اختلالات روانی-جنسی – مشکلات جنسی که منشأ روان‌شناختی دارند، مانند میل جنسی کم غیرقابل توضیح، درک کنید.

مراحل بعدی

پروفسور Waljit Dhillo، محقق ارشد NIHR، همچنین از دپارتمان متابولیسم، هضم و تولید مثل در امپریال کالج لندن، مشاور غدد درون ریز در امپریال کالج بهداشت و درمان NHS Trust و نویسنده ارشد این مطالعه، افزود:

مطالعات ما بر اساس کار قبلی ما برای ارزیابی اثربخشی کیسپپتین و اثرات تقویت کننده آن از نظر برانگیختگی و جذابیت است. مشاهده اثر تقویت‌کننده یکسان در زنان و مردان بسیار دلگرم‌کننده است، اگرچه مسیرهای مغزی دقیق آن‌طور که می‌توان انتظار داشت کمی متفاوت بود.

در مجموع، نتایج نشان می‌دهد که کیسپپتین ممکن است یک درمان ایمن و بسیار مورد نیاز برای HSDD ارائه دهد که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما مشتاقانه منتظریم تا در مطالعات بزرگ‌تر آینده و در سایر گروه‌های بیمار این درمان را پیش ببریم.

اثر تقویتی

این مطالعه بر روی زنان شامل یک کارآزمایی تصادفی، دوسوکور، متقاطع دو طرفه، کنترل‌شده با دارونما در بیمارستان Invicro و Hammersmith (بخشی از امپریال کالج بهداشت و درمان NHS Trust)، بین اکتبر 2020 و آوریل 2021 بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها توسط Imperial انجام شد. محققان کالج لندن

32 زن دگرجنس‌گرای قبل از یائسگی مبتلا به HSDD (19 تا 48 سال) دو ویزیت مطالعه را تکمیل کردند، یکی برای تجویز کیسپپتین و دیگری برای دارونما. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های روان‌سنجی را قبل و در پایان تجویز کیسپپتین یا دارونما تکمیل کردند تا خلق و خو و رفتار خود را ارزیابی کنند. در طول تجویز کیس‌سپتین یا دارونما، شرکت‌کنندگان در حین تماشای فیلم‌های وابسته به عشق شهوانی و مشاهده چهره‌های مردانه تحت MRI عملکردی قرار گرفتند تا ببینند فعالیت مغز چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از فیلم های ورزشی غیر شهوانی به عنوان کنترل استفاده شد.

تیم تحقیقاتی دریافتند که کیس‌پپتین باعث بهبود فعالیت‌های جنسی و جاذبه مغز در نواحی کلیدی مغز زنان می‌شود. آنها همچنین دریافتند که زنانی که بیشتر از عملکرد جنسی خود مضطرب هستند، فعالیت مغزی تقویت‌شده با کیس‌پپتین در هیپوکامپ (یک ساختار کلیدی دخیل در میل جنسی زنان) را نشان می‌دهند. علاوه بر این، هرچه کیسپپتین در پاسخ به چهره‌های جذاب مردانه قشر سینگولیت خلفی – یک ناحیه رفتاری کلیدی مغز – را فعال کند، نفرت جنسی کمتری توسط شرکت‌کنندگان گزارش می‌شود. به طور مهمی، تحلیل‌های روان‌سنجی نشان داد که زنان در مقایسه با دارونما در طول کیس‌سپپتین احساس «جنس‌تری» داشتند.

بهبود میل جنسی

در مطالعه دوم، که همچنین یک کارآزمایی متقاطع دوسویه تصادفی، دوسوکور بود، 32 مرد دگرجنس‌گرا مبتلا به HSDD (سنین 21 تا 52 سال) تحت مطالعه‌ای مشابه با اضافه کردن اندازه‌گیری سفتی آلت تناسلی بین ژانویه و ژانویه قرار گرفتند. سپتامبر 2021.

این مطالعه نشان داد که کیس‌پپتین به طور قابل توجهی فعالیت مغز را در ساختارهای کلیدی شبکه مغز جنسی افزایش می‌دهد و همچنین در مقایسه با دارونما، سفتی آلت تناسلی را تا 56 درصد افزایش می‌دهد، در حالی که یک ویدیوی شهوانی را مشاهده می‌کنید. مشابه مطالعه روی زنان، کیسپپتین همچنین اثرات بیشتری در مناطق کلیدی مغز در مردانی داشت که بیشتر به دلیل میل جنسی پایین خود مضطرب بودند. علاوه بر این، تحلیل‌های روان‌سنجی نشان داد که کیس‌پپتین «خوشبختی از رابطه جنسی» گزارش شده توسط مردان را بهبود می‌بخشد.

دکتر کامنینوس و پروفسور دیلو اکنون قصد دارند این موضوع را با مطالعات در مقیاس بزرگتر، مطالعات در جمعیت های مختلف و همکاری برای توسعه کیسپپتین به عنوان یک درمان واقع بینانه برای زنان و مردان مبتلا به اختلالات روانی-جنسی ناراحت کننده، پیش ببرند.