واکسن تجربی به طور کامل از ماکاک های سینومولگوس در برابر ویروس کشنده سودان محافظت می کند



یک گروه تحقیقاتی مؤسسه ملی بهداشت با تجربه گسترده در مطالعه اقدامات متقابل ویروس ابولا با موفقیت واکسنی علیه ویروس سودان (SUDV) بر اساس واکسن مجاز ویروس ابولا (EBOV) ایجاد کرده است. SUDV که در سال 1976 شناسایی شد، یکی از چهار ویروس شناخته شده برای ایجاد بیماری ابولا ویروس انسانی است. واکسن جدید، VSV-SUDV، به طور کامل از cynomolgus macaques در برابر چالش کشنده SUDV محافظت می کند. یافته ها در مجله منتشر شد میکروب لانست.

SUDV از EBOV متمایز و کمتر رایج است، اما به طور مشابه کشنده است. شیوع چهار ماهه اخیر SUDV در اوگاندا که در 11 ژانویه 2023 به پایان رسید، باعث 142 مورد تایید شده و 55 مرگ شد. هیچ درمان یا واکسنی برای بیماری SUDV مجوز ندارد، اگرچه داوطلبان در آزمایشات بالینی و پیش بالینی هستند. یکی از این نامزدها VSV-SUDV است که توسط دانشمندان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی NIH در همیلتون، مونتانا ساخته و آزمایش شده است.

واکسن زنده ضعیف شده از ویروس استوماتیت وزیکولی دستکاری شده ژنتیکی (VSV)، یک ویروس حیوانی که عمدتاً گاوها را تحت تأثیر قرار می دهد، برای بیان پروتئین SUDV به عنوان یک واکسن تک دوز استفاده می کند. محققان VSV-SUDV را با استفاده از تکنیک‌هایی توسعه دادند که منجر به تولید Ervebo، واکسن VSV-EBOV شد که آژانس دارویی اروپا و سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 2019 به عنوان اولین واکسن برای پیشگیری از بیماری ویروس ابولا تأیید کردند. در مطالعات فعلی، محققان پروتئین کلیدی EBOV را در Ervebo با پروتئین قابل مقایسه از SUDV جایگزین کردند.

سپس، محققان ایمنی و اثربخشی VSV-SUDV را در ماکاک ها آزمایش کردند. این مطالعه شامل 11 حیوان بود که هر کدام قبلا واکسن EBOV را دریافت کرده بودند و سپس به مدت 9 ماه استراحت کردند. شش ماکاک با VSV-SUDV و پنج حیوان شاهد با VSV-MARV، یک واکسن در حال توسعه برای ویروس Marburg واکسینه شدند. پس از 28 روز، که طی آن هیچ حیوانی عوارض جانبی واکسن‌ها را نشان نداد، با دوز کشنده SUDV به چالش کشیده شد. هیچ یک از حیوانات واکسینه شده با VSV-SUDV هیچ نشانه ای از بیماری را نشان ندادند، اما چهار حیوان از پنج حیوان شاهد علائم بالینی بیماری ویروس سودان را نشان دادند. حیوان شاهد زنده‌مانده، که به حیوانات واکسینه‌شده پاسخ مشابهی داد، دانشمندان را شگفت‌زده کرد و آن‌ها مطالعات بیشتری را درباره پاسخ‌های ایمنی متقابل احتمالی برنامه‌ریزی کردند.

این واقعیت که چهار حیوان کنترل بیمار شدند نشان می‌دهد که ایمنی از قبل موجود نسبت به EBOV و VSV-EBOV تأثیر محدودی بر محافظت از SUDV دارد. محققان پیش‌بینی می‌کنند که دادن VSV-SUDV به افراد در دوز مشابه با دوز VSV-EBOV (Ervebo) ایمنی محافظتی سریع در برابر SUDV ایجاد می‌کند.

منبع:

موسسه ملی بهداشت

مرجع مجله:

مرزی، ع. و همکاران (2023) ایمنی زایی و اثر حفاظتی واکسن ویروس سودان مبتنی بر VSV: یک مطالعه چالش برانگیز در ماکاک ها. میکروب لانست. doi.org/10.1016/S2666-5247(23)00001-0.