علت اصلی حملات قلبی مرتبط با بارداری



علیرغم افزایش آگاهی در دهه های گذشته، تنها حدود نیمی (56%) از زنان تشخیص می دهند که بیماری قلبی قاتل شماره 1 آنهاست. بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر زنان در ایالات متحده است و از هر 5 مرگ زن، 1 مورد را شامل می شود.

زنان سالم، جوان و باردار ممکن است به دلایل مختلف دچار حملات قلبی شدید و کشنده شوند. تقریباً یک سوم حملات قلبی در زنان کمتر از 50 سال و علت اصلی حملات قلبی مرتبط با بارداری، وضعیتی است که به عنوان تشریح خودبخودی عروق کرونر، SCAD شناخته می شود. SCAD یک بیماری است که قبلاً کمتر شناخته شده بود، اما یک علت بالقوه ویرانگر حملات قلبی در زنان جوان است. زیر را بخوانید تا بدانید SCAD چیست، چه کسانی در معرض خطر هستند و علائمی که باید جستجو کنید.

دیسکسیون خودبخودی عروق کرونر (SCAD) چیست؟

خود به خودی به سادگی به این معنی است که شرایط بدون هشدار شکل می گیرد. شریان های کرونر رگ های خونی هستند که خون و اکسیژن را به قلب شما می رسانند. شما دو شریان کرونر دارید، یکی در سمت چپ و دیگری در سمت راست قلب. کالبد شکافی یک اصطلاح پزشکی برای جداسازی بافت است.

تشریح خودبخودی عروق کرونر، SCAD، زمانی اتفاق می‌افتد که پارگی یا جدایی در دیواره شریان کرونر ایجاد می‌شود. پارگی منجر به اختلال در جریان خون به عضله قلب پایین دست می شود که از اکسیژن محروم می شود. این اختلال می تواند باعث مشکل ریتم قلب (همچنین به عنوان آریتمی)، حمله قلبی یا مرگ ناگهانی شود.

چه کسانی در معرض خطر SCAD هستند؟

SCAD پاره شدن خود به خود رگ های خونی اطراف قلب است. از این رو، هر شرایطی که دیواره رگ خونی را ضعیف کند می تواند خطر پارگی را افزایش دهد. عوامل خطر رایج عبارتند از:

  • جنسیت زنانهSCAD می تواند در مردان و زنان رخ دهد، اما بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • زایمان: مشخص شده است که SCAD اغلب در چند هفته اول پس از زایمان رخ می دهد، اما می تواند در دوران بارداری و تا شش ماه پس از زایمان نیز رخ دهد.

  • فشار خون بالا: فشار خون بالا می تواند با SCAD همراه باشد.

  • مصرف هورمون: داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان های ناباروری با SCAD مرتبط هستند.

  • بیماری های التهابیبیماری‌های خودایمنی که به رگ‌های خونی بدن حمله می‌کنند، مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک و پلی آرتریت ندوزا نیز با SCAD مرتبط هستند.

  • دیسپلازی فیبروماسکولار (FMD): شرایطی که باعث رشد نامنظم سلول ها در دیواره سرخرگ ها می شود، می تواند دیواره سرخرگ ها را ضعیف کرده و منجر به انسداد و پارگی شود. زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می شوند.

  • بیماری های ارثی بافت همبندبیماری‌های ژنتیکی که باعث ایجاد مشکلاتی در بافت‌های همبند بدن می‌شوند، مانند سندرم Ehlers-Danlos عروقی و سندرم مارفان، در افرادی که SCAD داشته‌اند، دیده شده است.

  • استرس شدید فیزیکی یا عاطفی

علائم SCAD چیست؟

درد قفسه سینه شایع ترین علامت است که در بیش از 95 درصد افراد مبتلا به SCAD رخ می دهد. در اینجا سایر علائم رایج SCAD وجود دارد:

  • درد قفسه سینه
  • درد در بازوها، شانه ها، پشت یا فک
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب تند
  • تعریق
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه

چگونه SCAD تشخیص داده می شود؟

اولین آزمایش غربالگری شامل آزمایش خون و ثبت الکتریکی قلب، نوار قلب و سونوگرافی (اکو) است. در موارد خاص، پزشک ممکن است آزمایشی به نام آنژیوگرافی کرونری را نیز تجویز کند. این شامل قرار دادن یک سیم از طریق شریان مچ دست یا کشاله ران و پرتاب رنگ به داخل رگ های خونی قلب است. بهترین مجموعه آزمایش ها توسط تیم مراقبت های بهداشتی شما تعیین می شود.

SCAD چگونه درمان می شود؟

در بیشتر موارد از داروها استفاده می شود. در موارد نادر، پزشکان ممکن است از روش‌های تهاجمی و جراحی استفاده کنند. تحقیقات بیشتری برای تعیین بهترین گزینه‌های درمانی مورد نیاز است، زیرا SCAD شکل جدیدی از حمله قلبی است.

علاوه بر این، یک برنامه ورزشی تجویز شده به نام توانبخشی قلبی ممکن است برای کمک به افرادی که SCAD یا سایر بیماری های قلبی داشته اند برای کمک به بهبودی و بهبود سلامت خود استفاده شود.

آیا من در معرض خطر عوارض هستم؟

SCAD با وجود درمان موفقیت آمیز ممکن است بیش از یک بار اتفاق بیفتد. اگر دوباره تکرار شود، زمان بندی متغیر است، یا بلافاصله پس از اولین قسمت یا سال ها بعد. افرادی که SCAD دارند و می خواهند باردار شوند نیز در معرض خطر یک رویداد قلبی دیگر و همچنین مشکلات دیگری مانند نارسایی قلبی هستند. اگر قصد باردار شدن دارید و در گذشته SCAD داشته اید، مهم است که با تیمی از پزشکان ملاقات کنید تا رویکردی شخصی سازی شده را در پیش بگیرید.

اگر علائم حمله قلبی را تجربه می کنید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید، حتی اگر فکر می کنید در معرض خطر نیستید.