مطالعه نشان می دهد که چگونه ناملایمات اولیه زندگی بر سلامت روان و توانایی های شناختی تأثیر می گذارد



تحقیقات جدید منتشر شده در مجله روانشناسی و روانپزشکی کودک نشان می دهد که ناملایمات اولیه زندگی – مانند بی خانمانی، خشونت والدین، یا بیماری طولانی مدت در خانواده – ممکن است منجر به چالش های سلامت روان شود که به نوبه خود پیامدهای نامطلوبی برای رشد توانایی های شناختی در دوران کودکی دارد.

در مطالعه بر روی 13287 کودک در بریتانیا، ناملایمات در سن 3 سالگی به شدت با سلامت روان ضعیف در تمام سنین 3 تا 14 سال مرتبط بود. همچنین، ناملایمات حافظه کاری ضعیف‌تر را در سن 11 سالگی و واژگان ضعیف‌تر را در سن 14 سالگی پیش‌بینی کردند. تأثیر ناملایمات بر شناخت تا حدی به دلیل تأثیرات منفی آن بر سلامت روان در دوران رشد بود.

یافته‌های ما نه تنها تأثیرات زیان‌بار ناملایمات را بر سلامت روان و توانایی‌های شناختی نشان می‌دهد، بلکه یکی از مکانیسم‌هایی را که از طریق آن این تأثیرات در یک دوره طولانی ظاهر می‌شوند و ادامه می‌یابند، نشان می‌دهد. دوره‌های طولانی‌مدت سلامت روان ضعیف در نتیجه ناملایمات اولیه زندگی، ممکن است اثرات پایدار یا تا حدی تجمعی بر توانایی‌های شناختی حافظه فعال و واژگان داشته باشد. در زمان افزایش چالش‌های سلامت روان در میان نوجوانان و جوانان، که توسط عوامل خطر محیطی معاصر تشدید شده است، ما پیشنهاد می‌کنیم که مربیان با همکاری پزشکان می‌توانند با تلاش برای شکستن این چرخه معیوب مشکلات بهداشت روانی مداوم و خودپایدار که با آن مواجه هستیم، انعطاف‌پذیری بیشتری را تقویت کنند. توسط افرادی که مشکلات اولیه را از طریق نوعی مداخله بالینی عمدی و هدفمند تجربه کرده اند.”


Tochukwu Nweze، دکترا، نویسنده اصلی مقاله، فارغ‌التحصیل اخیر از دانشگاه کمبریج