یک روش مالتی پلکس جدید برای تشخیص Mpox و سایر ویروس ها


در مقاله اخیر منتشر شده در مجله ویروس شناسی بالینی پلاسمحققان عملکرد یک روش فقط استفاده تحقیقاتی (RUO) را برای شناسایی عفونت ویروسی Mpox ارزیابی می کنند.

مطالعه: بررسی عفونت Mpox با استفاده از تشخیص سندروم مالتی پلکس: ارزیابی پانل سندرمی مولتی پلکس PCR پشت سر هم (MT-PCR) AusDiagnostics.  اعتبار تصویر: PolakPhoto / Shutterstock.com

مطالعه: بررسی عفونت Mpox با استفاده از تشخیص سندروم مالتی پلکس: ارزیابی پانل سندرمی PCR پشت سر هم مالتی پلکس AusDiagnostics (MT-PCR). اعتبار تصویر: PolakPhoto / Shutterstock.com

تشخیص Mpox

پس از رسیدن به اوج تعداد موارد در بریتانیا در جولای 2022، شیوع موارد Mpox همچنان رو به کاهش است. با این حال، شیوع Mpox 2022 در خارج از مناطق بومی نشان داد که این ویروس احتمالاً باعث بیماری راش ویروسی مشابه سایر ویروس ها می شود.

شیوع اخیر نشان داد که آزمایش‌های تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) در تشخیص ژنوم Mpox در نمونه‌های بیمار ناکافی است، بنابراین نشان می‌دهد که ویروس Mpox اکنون باید در پانل‌های سندرمی چندگانه گنجانده شود.

در مطالعه حاضر، محققان عملکرد یک پانل سندرمی ROU به نام واکنش زنجیره ای پلیمراز چندگانه چندگانه AusDiagnostics (MT-PCR) را ارزیابی می کنند. MT-PCR یک هدف ویروس Mpox را علاوه بر یک پانل از چندین پاتوژن که همچنین باعث ایجاد بثورات تاولی شده و سیستم عصبی مرکزی (CNS) را آلوده می کند، شناسایی می کند.

محققان کاربرد MT-PCR را در برابر PCR زمان واقعی کمی (qPCR) برای شناسایی حضور پاتوژن‌هایی غیر از Mpox در اوایل شیوع و پانل‌های نمونه امروزی مقایسه کردند.

در مورد مطالعه

دو مجموعه از نمونه‌های سواب وزیکول از بیمارانی که برای مراقبت‌های معمول بالینی به تشخیص ژنوم ویروس Mpox نیاز داشتند، به دست آمد. نمونه‌های پانل 1 شامل اسیدهای نوکلئیک باقی‌مانده است که برای تشخیص ویروس Mpox در آزمایشگاه پاتوژن‌های کمیاب و وارداتی (RIPL) در بریتانیا بین 15 می 2022 تا 24 ژوئن 2022 ارسال شده بود، که در اوایل شیوع اخیر Mpox بود.

نمونه‌های پانل 2 که به‌عنوان نمونه‌های معاصر نامیده می‌شوند، شامل اسیدهای نوکلئیک باقی‌مانده‌ای هستند که برای تشخیص ویروس Mpox توسط آزمایش توسعه‌یافته آزمایشگاهی qPCR (MPOX LDT) بین 30 اوت 2022 تا 5 سپتامبر 2022 ارسال شده‌اند.

MT-PCR بر روی نمونه ها به عنوان بخشی از یک پانل جامع مالتی پلکس با 15 هدف پاتوژن، که برخی از آنها شامل ویروس هرپس انسانی 1، 2، و 6 بودند، روی نمونه ها انجام شد. این سنجش ژن F3L ژنوم ویروس Mpox را مورد هدف قرار داد و به 10 میکرولیتر نوکلئیک نیاز داشت. مواد اسیدی و یک مجموعه واحد از معرف ها. هر دو درصد توافق مثبت و منفی (به ترتیب PPA و NPA) علاوه بر تعیین دقت کلی روش AusDiagnostics MT-PCR Mpox محاسبه شد.

یافته های مطالعه

از 175 نمونه آزمایش شده، سنجش MT-PCR ژنوم ویروس Mpox را در 21.9 درصد از پانل 2 و 51.1 درصد از نمونه های پانل 1 شناسایی کرد. چندین پاتوژن دیگر که باعث ایجاد سندرم راش تاولی در موارد Mpox می‌شوند نیز همزمان شناسایی شدند.

پنل AusDiagnostics RUO MT-PCR با دقت 98.9٪، حساسیت 94.2٪ و ویژگی 100٪ همراه بود. عملکرد آن با روش LDT qPCR قابل مقایسه بود که برای تشخیص ویروس Mpox در اسیدهای نوکلئیک استخراج شده از نمونه های سواب استفاده می شد. بر این اساس، آزمون دارای محدودیت تشخیص (LOD) 35 کپی از ژنوم Mpox در نمونه‌های اسید نوکلئیک باقیمانده بود.

آزمون MT-PCR Mpox آستانه چرخه را نشان داد (Cتی) مقادیر در محدوده 9.58 و 35.07، با میانگین 17.2. این مقادیر کمی کمتر اما نزدیک به نتایج بدست آمده از طریق Mpox LDT qPCR هستند.

جدای از ویروس Mpox، سنجش MT-PCR نمونه‌ها را قادر می‌سازد تا از نظر پنج پاتوژن اضافی که به طور معمول باعث ایجاد بثورات تاولی می‌شوند، غربالگری شوند. در 18 و 29 نمونه از پانل های 1 و 2 به ترتیب، که در غیر این صورت 26.8 درصد کل نمونه ها را تشکیل می دادند، آزمون حداقل یکی از این پاتوژن ها را شناسایی کرد.

نتیجه گیری

آزمایشگاهی که تیم نمونه‌های آزمایشی را در آن جمع‌آوری کرد، یک مکان جغرافیایی بود که در طول شیوع Mpox در بریتانیا به شدت تحت‌تاثیر قرار گرفت، بنابراین، مقادیر گزارش‌شده در مطالعه کنونی شیوع ویروسی Mpox مشاهده‌شده در جاهای دیگر را منعکس نمی‌کند.

آزمایشگاه‌های بالینی آزمایش‌های تشخیصی را بر روی 13.7 درصد از نمونه‌های آلوده به یک پاتوژن منتسب به راش تاولی انجام ندادند. روش MT-PCR ویروس Mpox را با سایر پاتوژن‌های راش تاولی در 12.8 درصد نمونه‌ها شناسایی کرد و انتروویروس در 5.7 درصد نمونه‌ها بیشترین تشخیص را داشت.

در میان شیوع Mpox، سایر پاتوژن‌های ویروسی که باعث سندرم راش تاولی می‌شوند نیز در چندین بیمار رایج باقی ماندند، که مزایای مرتبط با استفاده از پانل‌های مالتی پلکس تحت ارزیابی را برجسته می‌کند. بنابراین، تشخیص Mpox را می توان به راحتی در پانل های سندرمی مالتی پلکس قرار داد و برای مدیریت عفونت ها در مناطقی که ویروس Mpox بومی است، استفاده کرد. علاوه بر این، آزمایشگاه‌های ویروس‌شناسی بالینی ممکن است از پانل‌های سندرمی چندگانه بهره ببرند که نیاز به سنجش‌های چندگانه پاتوژن را کاهش می‌دهد.

مرجع مجله:

  • حوض، ام جی، المفتی، ج.، مدونا، ص. و همکاران (2023). بررسی عفونت Mpox با استفاده از تشخیص سندروم مالتی پلکس: ارزیابی پانل سندرمی PCR پشت سر هم مالتی پلکس AusDiagnostics (MT-PCR). مجله ویروس شناسی بالینی پلاس. doi:10.1016/j.jcvp.2023.100142