عوامل جمعیتی مؤثر بر میزان پذیرش واکسن کووید در میان کارکنان مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان


در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله واکسن هامحققان ادبیات موجود را برای تعیین عوامل مؤثر بر درک و پذیرش واکسن‌های بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) در میان کارکنان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی بررسی کردند.

مطالعه: عوامل تعیین کننده پذیرش واکسیناسیون COVID-19 در متخصصان بهداشت و سلامت عمومی: مروری.  اعتبار تصویر: جولیو بنزین / Shutterstock.com

مطالعه: عوامل تعیین کننده پذیرش واکسیناسیون COVID-19 در متخصصان بهداشت و سلامت عمومی: مروری. اعتبار تصویر: جولیو بنزین / Shutterstock.com

زمینه

عوارض و مرگ و میر مرتبط با شیوع سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2 (SARS-CoV-2) که در مارس 2020 توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یک بیماری همه گیر اعلام شد، از زمان توزیع واکسن های COVID-19 در سراسر جهان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کمی بعد در همان سال.

ثابت شده است که واکسن ها موثرترین روش برای محدود کردن گسترش بیماری های عفونی هستند. با این حال، تصورات غلط عمومی و اطلاعات نادرست در مورد واکسن ها منجر به سطح قابل توجهی از تردید در واکسن شده است، به ویژه در طول همه گیری COVID-19.

سازمان جهانی بهداشت واکسیناسیون کارگران خط مقدم را در طول همه‌گیری کووید-19 در اولویت قرار داد، زیرا این افراد در معرض عمده‌ترین خطر ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 بودند. واکسیناسیون کووید-19 با هدف محافظت از این کارگران و جلوگیری از گسترش ثانویه SARS-CoV-2 انجام شد.

با این حال، سرعت سریع تولید واکسن‌های کووید-19 منجر به نگرانی‌ها و کاهش جذب واکسن در بین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و متخصصان بهداشت عمومی شده است. از آنجایی که این افراد در موقعیتی هستند که می‌توانند بر نظرات بیماران نسبت به واکسن‌ها تأثیر بگذارند، درک عوامل مؤثر در تردید واکسن در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی ضروری است.

در مورد مطالعه

در مطالعه حاضر، محققان مروری بر ادبیات مطالعات انجام شده انجام دادند که احساسات کارکنان مراقبت های بهداشتی را در مورد واکسیناسیون COVID-19 ارزیابی کرد و عوامل تعیین کننده و موانع جذب واکسن را تجزیه و تحلیل کرد. مطالعات طولی، کوهورت و مقطعی، و همچنین مرورهای سیستماتیک و محدوده‌ای و مطالعات متاآنالیز، در مرور گنجانده شدند.

جمعیت مورد بررسی متشکل از متخصصان بهداشت عمومی و کارکنان مراقبت های بهداشتی، با نتایج اندازه گیری شده از جمله درک جمعیت مورد بررسی نسبت به واکسن های COVID-19 بود.

یک ادبیات خاکستری و 299 مقاله از PubMed با استفاده از کلمات کلیدی بازیابی شدند که 44 مورد از آنها حذف شدند، زیرا احساسات مرتبط با واکسن کارکنان مراقبت های بهداشتی را ارزیابی نکردند. غربالگری اولیه چکیده و عنوان برای حذف 172 مطالعه دیگر مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که یک مرور متن کامل، 28 مطالعه را حذف کرد که بر جمعیت مورد بررسی یا نتایج اندازه‌گیری شده تمرکز نداشتند.

در مجموع 56 مطالعه برای بررسی نهایی در نظر گرفته شد. این مطالعات در کشورهای مختلف در سراسر جهان انجام شد و ادراکات مرتبط با واکسن را از پزشکان، پرستاران، ماماها، داروسازان، دندانپزشکان، کارکنان مراقبت های بهداشتی و پزشکان اطفال ارزیابی کرد.

یافته های مطالعه

نرخ جذب واکسن کووید-19 در یک مطالعه مقطعی از ایتالیا با حدود 99 درصد بالاترین میزان بود، در حالی که یک بررسی دامنه جهانی در میان پرستاران و یک مطالعه مقطعی در بین ماماها و پرستاران در قبرس کمترین میزان جذب واکسن را با 20.7 درصد گزارش کرد. و به ترتیب 30 درصد.

عوامل جمعیت شناختی مختلف با نرخ جذب واکسن کووید-19 مرتبط بود. به غیر از مطالعات انجام شده در عربستان سعودی، قبرس و یونان، مطالعات در سراسر اروپا و خاورمیانه گزارش داد که کارکنان مرد مراقبت های بهداشتی نسبت به کارکنان مراقبت های بهداشتی زن پذیرای دریافت واکسن COVID-19 هستند.

به استثنای پنج مطالعه از چین، مصر، ایتالیا و فلسطین، نتایج تا حد زیادی نشان داد که کارکنان مراقبت های بهداشتی بین سنین 30 تا 50 سال بیشتر از کارکنان مراقبت های بهداشتی 18 تا 30 ساله با احتمال بیشتری علیه COVID-19 واکسینه می شوند.

وقتی قومیت به‌عنوان عامل تعیین‌کننده تردید در واکسن مورد بررسی قرار گرفت، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی غیرسفیدپوست کمتر احتمال داشت در برابر COVID-19 واکسینه شوند. به عنوان مثال، یک مطالعه از بریتانیا گزارش داد که مردد بودن واکسن در میان اقوام پاکستانی، سیاه کارائیب، چینی، سفید مختلط، سیاه کارائیب سیاه، آفریقایی سیاه و سایر اقوام سفید 68.3٪، 43.1٪، 65.6٪، 59.5٪، 60.2٪ بود. و به ترتیب 69 درصد در مقایسه با کارکنان مراقبت های بهداشتی بریتانیایی سفیدپوست. با این حال، نتایج برخی از مطالعات در مورد نرخ جذب واکسن در میان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی آسیایی با یکدیگر در تضاد بود.

سطح تحصیلات با میزان پذیرش واکسن همبستگی مثبت داشت، با مطالعات انجام شده از کشورهای مختلف ارتباط بین سطوح تحصیلات عالی و افزایش جذب واکسن را نشان داد. کارکنان مراقبت های بهداشتی با بیماری های همراه یا مزمن نیز نسبت به افرادی که بیماری های همراه نداشتند، تمایل بیشتری به دریافت واکسن کووید-19 داشتند.

علاوه بر این، افرادی که سابقه دریافت واکسن آنفولانزا را داشتند، نسبت به ایمن‌سازی در برابر کووید-19 استقبال بیشتری داشتند.

این مطالعه همچنین نشان داد که تجزیه و تحلیل ریسک در مقابل سود در تعیین احساسات و ادراک نسبت به واکسن‌های کووید-19 حیاتی است. عوامل روانشناختی مانند حساسیت، افزایش ادراک خطر و ترس از COVID-19 باعث افزایش نرخ جذب واکسن شده است، به طوری که نیاز به محافظت از خود و خانواده، تماس نزدیک و بیماران از عوامل انگیزشی برای افزایش جذب واکسن در بین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی است. سواد سلامت و احساس مسئولیت اجتماعی و جمعی نیز پذیرش واکسن را در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی افزایش داد.

نتیجه گیری

به طور کلی، تردید واکسن در میان کارکنان مراقبت های بهداشتی با عوامل جمعیت شناختی خاص مانند سن، جنسیت، قومیت و وجود بیماری های همراه همراه بود. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل ریسک و فایده نقش مهمی در تأثیرگذاری بر ادراک کارکنان مراقبت های بهداشتی نسبت به واکسن کووید-19 ایفا کرد.

مرجع مجله:

  • Ghare, F., Meckawy, R., Moore, M., & Lomazzi, M. (2023). عوامل تعیین کننده پذیرش واکسیناسیون COVID-19 در متخصصان بهداشت و سلامت عمومی: مروری. واکسن ها، 11(2)، 311. doi:10.3390/vaccines11020311