علائم خشکی گلو چیست؟ درمان آن


خشکی گلو، تجربه رایجی در میان افراد است که غالبا در ماه­های سرد سال بیشتر دیده می­شود. این تجربه­ آزاردهنده می­تواند بلع و صحبت کردن را دشوار کند.

هرچند این مشکل پیشامد نگران کننده­ای نیست، اما ممکن است این سوال در ذهن شما به‌وجود آید که آیا می­تواند نشانه یک بیماری باشد؟

بنابراین لازم است درباره آن اطلاعاتی را داشته باشید تا در صورت ایجاد این عارضه روشی برای برطرف نمودن آن پیدا کنید.

خشکی گلو از علائم چیست؟

آیا تاکنون از خود پرسیده­اید که خشکی گلو از علائم چیست و به چه علت فرد به آن دچار می­شود؟ عوامل مختلفی هستند که این اختلال را به‌وجود می­آورند؛ در این مطلب خشکی گلو و دلایل آن را بررسی خواهیم کرد.

کم‌آبی بدن

اولین دلیلی که معمولا برای این مشکل باید به آن توجه کرد، کم نوشیدن آب است. وقتی شما مایعات کمی می­نوشید بدن شما دچار کم­آبی می­شود و در این حالت بدن قادر نیست آنقدر بزاق تولید کند که توانایی مرطوب نگه­داشتن دهان و گلوی شما را داشته باشد.

از دیگر علائم کمبود آب بدن احساس تشنگی شدید، کاهش حجم ادرار، تیرگی ادرار، خستگی و سرگیجه است.

تب یونجه

تب یونجه که با عنوان آلرژی فصلی نیز شناخته می­شود، زمانی رخ می­دهد که سیستم ایمنی شما نسبت به بعضی از موادی که از راه مجاری تنفسی وارد بدن می­شود حساسیت زیادی نشان داده که باعث افزایش ترشح مخاط و تحریک مجاری بینی می­شود.

این پاسخ آلرژیک می­تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که شامل سرفه کردن، خارش، آبریزش بینی و خشکی گلو است. مواد آلرژن مانند گردوغبار، دود یا گرده گل و گیاهان باعث بروز تب یونجه می­شود.

اگر زیاد دچار این مشکل می­شوید برای جلوگیری از این وضعیت اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در مواقعی از فصول سال که احتمال آلرژی بیشتر است به تهویه محیط خانه اهمیت دهید.
  • روی تخت­خواب خود روکش­های ضد گردوغبار بکشید.
  • ملحفه­ها را هر هفته با آب گرم بشویید.
  • محیط خانه و اتاق خواب را مرتب گردگیری کنید.
  • حیوانات خانگی را از اتاق خوابتان دور نگه دارید.

خوابیدن با دهان باز

خشکی گلو در خواب بسیار شایع است. اگر قبل از خواب مشکلی ندارید و به‌راحتی می­خوابید اما در هنگام بیدار شدن در ناحیه گلو احساس خشکی می­کنید ممکن است در زمان خواب با دهان باز نفس کشیده باشید که می­تواند به­دلیل گرفتگی بینی، خوابیدن به پشت یا علل دیگری رخ داده باشد.

درر صورتی که هنگام خواب با دهان باز نفس می­کشید، هوا باعث خشک شدن بزاق می­شود در نتیجه پس از بیداری بروز احساس خشک شدن گلو اجتناب ناپذیر است.

برای جلوگیری از این وضعیت آزاردهنده، بهتر است قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید تا بدن دچار کمبود آب نشود، یا از خوابیدن به پشت خودداری کنید و همچنین راه بینی را باز کنید.

خوابیدن با دهان باز

سرماخوردگی

به‌طور متوسط هر فرد بزرگسال در طول سال 2 تا 3 بار به سرماخوردگی مبتلا می­شود. خشکی گلو و سرفه از عوارضی است که در زمان این بیماری بروز می­کند.

برای درمان سرماخوردگی داروهایتان را سر وقت مصرف کنید، از نوشیدنی­های گرم و غذاهای آبکی استفاده کنید همچنین استراحت کافی و مصرف زیاد مایعات را از یاد نبرید.

آنفولانزا نیز نشانه­هایی شبیه به سرماخوردگی دارد ولی علائم آن شدیدتر است. این بیماری هم یکی از عوامل موثر در ایجاد خشکی گلو است.

مونونکلئوز

احساس خراشیدگی در گلو و حالت خشکی آن می­تواند به دلیل بروز یک بیماری ویروسی به نام مونونکلئوز باشد. انتقال آن از طریق بزاق فرد بیمار است.

علاوه براین، تعرق شبانه، متورم شدن لوزه­ها، ضعف عضلانی، سردرد و خستگی علائمی است که فرد آلوده به ویروس احساس می­کند. این بیماری بین 2 تا 4 هفته به طول می­انجامد.

خروپف و آپنه انسدادی خواب

افرادی که در خواب خروپف می­کنند، عمدتا در معرض بروز این مشکل قرار دارند. حتی آپنه ­خواب نیز یکی از عواملی است که می­تواند احتمال این عارضه را زیاد کند.

آپنه ­خواب حالتی است که در آن فرد دچار توقف یا کاهش تنفس می­شود، این حالت با تعداد دفعات بالا برای فرد بروز می­کند و در بین افراد مسن و کسانی که اضافه وزن بالایی دارند شایع­تر است.

برای درمان این بیماری در مواقع حاد و شدید از ماسک­های مخصوصی به نام CPA استفاده می­شود که بر روی دهان و بینی بیمار قرار می­گیرد تا هوا با فشار وارد مجاری تنفسی شود و راه تنفس را موقع خواب باز نگه دارد.

رفلاکس معده

افرادی که از رفلاکس معده رنج می­برند، ناخواسته دچار عارضه­ی خشک شدن دهان و گلو نیز می­شوند. برای درمان این بیماری از داروهایی که سطح اسید معده را کنترل می­کند استفاده می­شود.

آیا در زمان ایجاد خشکی گلو نیاز است به دکتر مراجعه کنیم؟

چون در بررسی­های صورت‌گرفته به بیماری­هایی اشاره شد که می­تواند عامل بروز این مشکل باشد، درصورتی که علائم شما به‌مدت طولانی­تری ادامه پیدا کند حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از این عارضه

اگر دچار بیماری­های عفونی هستید، سریعا اقدام به درمان نمایید. در صورتی که زیاد سیگار می­کشید، دیگر نباید از خشکی گلو گلایه­ای داشته باشید؛ چراکه سبک زندگی اشتباهی را در پیش گرفته­اید که باعث تشدید این مشکل می­شود.

برای پیشگیری از بیماری­های ویروسی مرتب دست­های خود را بشویید و اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری­ها را انجام دهید.

روش­های درمان خشکی در گلو

در ابتدا سعی کنید علت اصلی این عارضه را پیدا کنید، اما راه­هایی وجود دارد که در بیشتر مواقع باعث رفع این مشکل می­شود. در ادامه برخی از مواردی که می­توانید در خانه برای برطرف کردن خشکی در گلو انجام دهید را بررسی می­کنیم.

  • ریشه گیاه ختمی: استفاده از داروهای گیاهی عمدتا بدون عوارض است و دسترسی به آن­ها راحت می­باشد. این گیاه را دم کنید و برای تسکین گلودرد و سرفه استفاده کنید.
  • عسل: این ماده خوراکی به­طور طبیعی خاصیت ضدعفونی­کننده و ضدالتهابی دارد. یک تا دو قاشق عسل را در آب­جوش حل کنید و با میل کردن آن به‌سرعت تاثیر آن را در رفع علائم درد احساس کنید.
  • سرکه سیب: تحقیقات نشان داده است که این ماده به‌دلیل داشتن اسیدهایی که خاصیت ضدمیکروبی دارند باعث رفع سرفه می­شود.
  • فلفل قرمز: شاید خوردن فلفل به نظرتان ناخوشایند باشد اما مقداری از آن را با آب مخلوط کنید و میل نمایید. خوردن این ترکیب سبب بی‌حسی گلو می­شود. از این ماده به‌عنوان تسکین‌دهنده درد طبیعی استفاده می­شود.
  • قطره­های سرفه­آور: استفاده از این قطره­ها ترشح بزاق را تحریک می­کند و باعث مرطوب نگهداشتن گلو می­شود.
  • روغن­های طبیعی: روغن­هایی مانند جوزهندی، ترنج و سرو به‌طور طبیعی سبب مرطوب شدن گلو می­گردند.
  • انواع چای: چای سبز و میخک خاصیت ضدالتهابی دارد، چای تمشک به کاهش درد گلو کمک می­کند. چای نعناع موقتا گلو را بی­حس می­کند.
  • معجون شیر و زدچوبه: این نوشیدنی برای تقویت سیستم ایمنی و درمان عفونت­ها گزینه بسیار مناسبی است.

در این بررسی سعی بر این بود تا شما را با تمام مواردی که ممکن است در بروز خشکی گلو موثر باشد، آشنا کنیم.

این اتفاق بیشتر باعث کلافگی افراد می­شود؛ بنابراین بهترین راه برای خلاصی از این وضعیت نوشیدن زیاد مایعات است. تا زمانی که بدن شما دچار کم­آبی مزمن نشود این مشکل نیز کمتر گریبان‌گیر شما خواهد شد.

 



منبع