آیا پیروی از یک سبک زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به بیماری پس از کووید-19 را کاهش دهد؟


در مطالعه اخیر منتشر شده در JAMA Internal Medicineمحققان یک مطالعه کوهورت آینده نگر را در میان پرستاران زن 1981 انجام دادند تا بررسی کنند که آیا حفظ یک سبک زندگی سالم خطر ابتلا به بیماری پس از کروناویروس 2019 (COVID-19) (PCC) را به دنبال سندرم حاد تنفسی شدید کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) کاهش می دهد یا خیر. عفونت

مطالعه: رعایت سبک زندگی سالم قبل از ابتلا و خطر ابتلا به شرایط پس از کووید-19.  اعتبار تصویر: sun ok/Shutterstock
مطالعه: رعایت سبک زندگی سالم قبل از ابتلا و خطر ابتلا به شرایط پس از کووید-19. اعتبار تصویر: sun ok/Shutterstock

آنها شش عامل سبک زندگی سالم قابل تغییر، شاخص توده بدنی (BMI)، مصرف الکل، سیگار کشیدن، رژیم غذایی، ورزش روتین و خواب را ارزیابی کردند. پیگیری با همه شرکت کنندگان واجد شرایط برای بیش از یک سال از آوریل 2020 ادامه یافت.

بیش از 23 میلیون آمریکایی PCC را توسعه داده اند که آن را به یک بار سلامت عمومی تبدیل می کند. شیوع فزاینده آن در سراسر جهان، به ویژه در میان افراد واکسینه نشده و به شدت بیمار، نیاز به درک بهتر علل PCC دارد. یک سبک زندگی سالم هم برای ایمنی ذاتی و هم از مصونیت تطبیقی ​​سود می برد. بنابراین، اتخاذ و رعایت عادات سبک زندگی سالم (مثلاً یک رژیم غذایی متعادل و خواب کافی) می تواند احتمال ابتلا به کووید-19 شدید و مرگ و میر را کاهش دهد. با این وجود، نیاز فوری به درک ارتباط بین اتخاذ این عادات قبل از عفونت SARS-CoV-2 و خطر ابتلا به PCC وجود دارد.

در مطالعه حاضر، محققان هفت نظرسنجی متوالی را بین آوریل 2020 و نوامبر 2021 برای شناسایی پرستاران زن مبتلا به عفونت تایید شده SARS-CoV-2 و PCC انجام دادند که با حداقل چهار هفته علائم مشخص می شود. علاوه بر این، آنها بررسی کردند که آیا یک سبک زندگی سالم قبل از عفونت با علائم PCC کمتری مرتبط است یا خیر.

محققان این عادات سبک زندگی سالم را در نظر گرفتند – هرگز سیگار نکشید، مصرف الکل بین 5 تا 15 گرم در روز، رژیم غذایی سالم با امتیاز بالاتر (> 40) در شاخص تغذیه سالم جایگزین-2010، و حداقل 150 دقیقه در هفته متوسط. به ورزش شدید

گروه مطالعه شامل 32249 پرستار زن بود که در مطالعه سلامت پرستاران II ثبت نام کرده بودند که به خط پایه مطالعه کووید-19 و سایر پرسشنامه های نظرسنجی پاسخ دادند. همه این زنان، ساکن ایالات متحده آمریکا (ایالات متحده آمریکا) بین 25 تا 42 سال، عادات سبک زندگی قبل از عفونت SARS-CoV-2 را برای دو سال، 2015 و 2017 گزارش کردند.

این تیم از رگرسیون پواسون برای تخمین خطر نسبی PCC (RR) مرتبط با شش عادت سبک زندگی سالم استفاده کردند. همچنین، آنها درصد خطر قابل انتساب جمعیت (PAR) را محاسبه کردند که نشان دهنده نسبت موارد PCC بود که اگر همه شرکت کنندگان در گروه کم خطر بودند، فرضاً رخ نمی داد. در نهایت، آنها ده تجزیه و تحلیل حساسیت انجام دادند.

پس از 19 ماه پیگیری، گروه مطالعه نهایی 1981 پرستار زن با میانگین سنی 64.7 سال داشت. این شرکت کنندگان پرسشنامه سال 2017 را به طور متوسط ​​طی 35 ماه از قرار گرفتن در معرض SARS-CoV-2 برگرداندند. از شرکت‌کنندگانی که در طی پیگیری، آزمایش SARS-CoV-2 مثبت را گزارش کردند، 44 درصد PCC را گزارش کردند. در این میان، 87٪ علائم PCC را به مدت دو ماه تجربه کردند، و 56.5٪ نیز گاه به گاه کمبودهای زندگی روزمره مرتبط با PCC را تجربه کردند.

محققان خاطرنشان کردند که هر شش عامل سبک زندگی سالم با کاهش خطر PCC مرتبط هستند، به طوری که BMI بین 18.5 تا 24.9 و خواب هفت تا نه ساعت در روز قوی‌ترین عوامل مرتبط هستند. آنها سه مکانیسم بیولوژیکی را برای توضیح ارتباطات مشاهده شده ترسیم کردند.

اول، هر شش انتخاب ناسالم سبک زندگی، خطر التهاب مزمن را افزایش می دهد که ممکن است افراد مبتلا را مستعد انتشار بیش از حد سیتوکین ها پس از عفونت کند. با هم، این باعث افزایش خطر عوارض طولانی مدت در چندین اندام شد. دوم، این عادات ممکن است خودایمنی تطبیقی ​​را مختل کرده باشند، همانطور که در افراد مبتلا به PCC دیده می شود.

سوم، این عادات، مانند سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل، افراد را مستعد ابتلا به ناهنجاری های لخته شدن خون، تغییر بیولوژیکی دیگری در افراد مبتلا به PCC می کند. در میان شرکت‌کنندگان در مطالعه متاثر از PCC با نمرات سبک زندگی سالم پیش از عفونت بالاتر، همه علائم COVID-19 کمتر شایع بودند، به جز اختلالات بویایی/ چشایی و سردرد.

نتایج مطالعه نشان داد که پیروی از یک سبک زندگی سالم ارتباط دوز-پاسخ با خطر PCC، به حساب آوردن عوامل اجتماعی جمعیت شناختی و بیماری های همراه دارد. با توجه به اینکه این ارتباط‌ها علتی بودند، شرکت‌کنندگانی که پنج یا شش عادت سبک زندگی سالم قبل از ابتلا به عفونت SARS-CoV-2 داشتند، 50 درصد کمتر در معرض خطر PCC معادل PAR ترکیبی از هر شش عامل سبک زندگی، یعنی 36 درصد بودند. با این وجود، حفظ وزن سالم و خواب کافی بیشترین مزیت را برای پیشگیری از PCC به همراه داشت.

تحقیقات آینده باید بررسی کند که آیا اتخاذ عادات سبک زندگی سالم می تواند خطر ابتلا به PCC و بیماری های مزمن مشابه را پس از COVID-19 کاهش دهد یا شدت آنها را کاهش دهد.