ارتودنسی نامرئی چیست؟ جدیدترین روش ارتودنسی در ایران


به لطف تکنولوژی‌های جدید، این روزها شاهد شکل‌گیری انقلاب بزرگی در ارتودنسی دندان هستیم، یکی از تکنولوژی‌هایی که چند سالی است تمایل به درمان ارتودنسی را افزایش داده و نتایج خوبی نیز به دنبال داشته، تکنولوژی ارتودنسی نامرئی  (invisible orthodontics ) که به عنوان ارتودنسی شفاف هم شناخته می‌شود با کمک کلییر الاینرها (clear aligner)  یا پلاک‌های شفاف مانند اینویزیلاین است، که یکی از برندهای معروف ارتودنسی نامرئی در ایران شاین الاین است. در این مقاله به طور کامل با این روش و تمام آنچه که باید درباره آن بدانید آشنا خواهید شد.

یکی از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه درمان با ارتودنسی، اینویزیلاین یا ارتودنسی نامرئی نام دارد. این تکنیک مخصوص افرادی طراحی شده است که نسبت به ظاهر دندان‌های خود حساس هستند و تمایلی به دیده شدن براکت‌های ارتودنسی در هنگام لبخند زدن ندارند. ارتودنسی نامرئی از یک سری سینی های پلاستیکی شفاف و قابل جابجایی برای صاف کردن تدریجی دندان‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها جایگزینی برای بریس‌های فلزی سنتی هستند که بریس‌های سنتی قابل مشاهده و ناراحت کننده هستند. الاینر شفاف در هنگام پوشیدن تقریباً نامرئی هستند و می‌توان آن‌ها را برای غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برداشت. آن‌ها معمولاً برای درمان موارد خفیف تا متوسط ناهماهنگی استفاده می‌شوند و برای هر بیمار بر اساس اسکن سه‌بعدی یا برداشت دیجیتالی از دندان‌هایشان سفارشی ساخته می‌شوند.

تاکنون چندین نوع دستگاه اصلاحی ارتودنسی ساخته و استفاده شده اند که از نظر ظاهری تقریبا قابل توجه نیستند و زمانی که شما تحت درمان با آن‌ها هستید، کسی متوجه آن‌ها نمی‌شود. می‌توان آن‌ها را از ابتدا به دو قسمت متحرک و ثابت تقسیم کرد:

ارتودنسی نامرئی ثابت شامل دو نوع هستند که عبارت اند از:

  • ارتودنسی نامرئی لینگوال (Lingual Braces)

ارتودنسی لینگوال نامرئی که به نام بریس لینگوال نیز شناخته می‌شود، نوعی درمان ارتودنسی است که از بریس‌های شفاف یا فلزی در داخل (سمت زبانی) دندان‌ها استفاده می‌کند. آنها شبیه بریس‌های فلزی سنتی هستند، اما به دلیل قرار گرفتن در سمت زبانی دندان‌ها از دید پنهان هستند. بر خلاف بریس‌های سنتی، بریس‌های لینگوال به‌صورت سفارشی برای هر بیمار با استفاده از تصویربرداری دیجیتال و فناوری طراحی به کمک رایانه ساخته می‌شوند. آنها از آلیاژ طلا یا فولاد ضد زنگ ساخته می شوند.

  • ارتودنسی نامرئی با براکت‌های سرامیکی (Clear Braces)

ارتودنسی نامرئی با براکت‌های سرامیکی نوعی درمان ارتودنسی است که از براکت‌ها و سیم‌های سرامیکی شفاف یا همرنگ دندان برای صاف کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند. این براکت‌ها از مواد سرامیکی ساخته شده‌اند که از نظر رنگ مشابه دندان‌های طبیعی است که باعث می‌شود نسبت به براکت‌های فلزی سنتی کمتر دیده شوند. براکت‌های سرامیکی شکننده‌تر از براکت‌های فلزی هستند و می‌توانند راحت‌تر بشکنند یا تراشه کنند. آن‌ها همچنین نیاز به نگهداری بیشتری دارند و نیاز به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با دقت دارند، زیرا مواد سرامیکی متخلخل تر از فلز هستند، که می‌تواند به مرور زمان منجر به تغییر رنگ دندان شود.

ارتودنسی نامرئی با براکت‌های سرامیکی (Clear Braces)

ارتودنسی نامرئی متحرک عبارت است از:

  • ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف(بدون سیم) (Clear Aligners)

به این ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی بدون سیم، ارتودنسی با الاینرهای شفاف،ارتودنسی با پلاک‌های شفاف هم گفته می‌شود. برخی به این نوع ارتودنسی، ارتودنسی invisalign هم می‌گویند. الاینرها پلاک‌های شفافی هستند که روی دندان قرار می‌گیرند و اصلا دیده نمی‌شوند. در صورتی که درمان از طریق الاینرها برای بیمار توسط متخصص امکان پذیر باشد، حدود هر دو و یا 3 هفته یک بار، باید این پلاک‌ها عوض شوند. همانطور که اشاره شد، این پلاک ها بسیار ظریف و شفاف هستند و در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن درون دهان دیده نمی‌شود. این موضوع را می‌توان مهمترین دلیل استقبال متقاضیان درمان با ارتودنسی از این روش دانست.

ارتودنسی نامرئی یکی از جدید ترین و بروز ترین روش‌های ارتودنسی و درمان ناهنجاری‌های دندانی است. برخی از این مزیت‌های ارتودنسی نامرئی عبارت اند از:

  • استفاده از آن بسیار راحت است.
  • طول دوره درمان با ارتودنسی شفاف کوتاه است.
  • مراقبت از بهداشت دهان و دندان را آسانتر می‌کنند.
  • اعتماد به نفس را افزایش می‌دهند.
  • برای اغلب افراد مناسب هستند.
  • طیف وسیعی از مشکلات و نامنظمی‌های دندانی را اصلاح می‌کنند.
  • هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی دارند.
  • هیچ محدودیت خاصیی ایجاد نمی‌کنند.
  • ترازهای شفاف را می‌توان برای غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برداشت.
  • ترازهای شفاف می‌توانند کارآمدتر از بریس‌های سنتی باشند زیرا هر دو هفته یکبار تعویض می‌شوند و زمان درمان معمولاً کوتاهتر است.
  • برخلاف ارتودنسی ثابت، امکان سفید شدن دندان (بلیچینگ دندان) در زمان ارتودنسی نامرئی وجود دارد.

مزایای استفاده از ارتودنسی نامرئی

سخن آخر

به طور کلی، ارتودنسی نامریی روشی راحت و محتاطانه برای صاف کردن دندان‌ها و اصلاح مشکلات بایت و در عین حال به حداقل رساندن ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره را ارائه می‌کند و یکی از بهترین برندهای آن شاین الاین است که در ایران مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

 

منبع: https://shine-align.com/

 

 

 



منبع