آیا ایمپلنت سینه خطر ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کند؟


آیا ایمپلنت سینه و سرطان پستان باهم ارتباط مستقیمی دارند؟ اول از همه برای این که خیال تان را راحت کنیم باید بگوییم که ایمپلنت های سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را زیاد نمی کنند اما با ابتلا به سایر سرطان ها مثل لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک، دیگر لنفوم ها و سرطان سلول سنگفرشی ارتباط دارند.

امپلنت های سینه موجب نوعی لنفوم به نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با کاشت سینه (BIA-ALCL) می شوند.

تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از سایت به این سوال پرتکرار جواب داده و علاوه بر این، علائم و نشانه های سرطان سینه، پیشگیری و درمان و نکات مهم دیگر را بررسی کنیم.

آیا ایمپلنت های سینه باعث ابتلا به سرطان سینه می شوند؟

امروزه شواهر کمی وجود دارد که این مسئله را تایید کند اما همان طور که در قسمت بالا هم گفتیم، این امپلنت ها خطر ابتلا به دیگر سرطان ها را زیاد می کنند.

نوعی ارتباط میان امپلنت های سینه و افزایش خطر ابتلا به لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با کاشت سینه وجود دارد.

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با کاشت سینه یک نوع نادر از لنفوم غیرهاجکین است که در بافت زخم اطراف ایمپلنت های سینه رشد می کند. در اصل این سرطان به سیستم ایمنی بدن مربوط می شود نه بافت سینه.

این را هم باید بگوییم که درست است که دانشمندان مطمئن نیستند ایمپلنت ها به سرطان سینه ارتباط دارند یا نه اما این را با قطعیت می دانند که 93% تا 96% از خانم هایی که به لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مبتلا هستند از ایمپلنت های برجسته استفاده کرده اند.

از این نوع ایمپلنت ها هم در جراحی پستان و موارد زیبایی استفاده می شود و خیلی هم احتمال ندارد که حرکت کرده و پوست را برجسته کنند.

اما پزشکان باور دارند که بافت برجسته این ایمپلنت ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند، به نحوی که در نهایت به سرطان ختم می شود.

چه افرادی در خطر ابتلا به این سرطان هستند؟

لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک نوعی سرطان است و حتی اگر ایمپلنت سینه هم استفاده کنید، باز هم خطر ابتلا به این سرطان خیلی کم است. البته اگر از ایمپلنت های برجسته استفاده شود، قضیه فرق می کند.

در میان افرادی که ریسک بروز بیماری های بعدی در آن ها بیشتر است، مبتلایان به سرطان پستان هستند که در آینده برای انجام شیمی درمانی یا پرتو درمانی برنامه ریزی کرده یا در گذشته به یکی از این روش ها درمان شده اند؛ بیشترین طرفداران ایمپلنت یا کاشت سینه را همین دسته از خانم ها تشکیل می دهند.

خانم های سیگاری یا آن هایی که به بیماری های لوپوس یا دیابت مبتلا هستند هم بیشتر در معرض عواقب ناشی از این روش قرار دارند.

علائم سرطان سینه

علائم و نشانه های سرطان سینه عبارت اند از:

  • برجستگی یا ضخیم شدن سینه به نحوی که با بافت های اطراف فرق داشته باشد.
  • تغییر در سایز، حالت یا ظاهر سینه ها.
  • تغییر در پوست اطراف سینه.
  • جدیدا نوک سینه به داخل فرو رفته است.
  • پوست پوسته شدن پوست اطراف نوک سینه یا خود سینه.
  • قرمز شدن پوست اطراف سینه.

علائم ایمپلنت سینه و سرطان پستان

علائم ناشی از لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با کاشت سینه عبارت اند از:

  • برآمدگی یا متورم شدن نزدیک ایمپلنت سینه.
  • احساس درد در سینه.
  • ناهموار شدن سینه.
  • جمع شدن مایع در سینه.

علائم گفته شده را چند سال بعد از جراحی پستان مشاهده می کنید.

علائم ناشی از دیگر لنفوم ها و سرطان سلول سنگفرشی شامل موارد زیر می شود:

  • برآمدگی یا متورم شدن؛
  • درد؛
  • تغییرات پوستی غیرطبیعی در پستان.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که بیش از یک سوم از خانم هایی که این روش را انجام داده اند، درد یا حساسیت سینه را تجربه کرده یا کلا دیگر سینه هایشان را احساس نمی کردند.

عده زیادی از خانم ها از درد ناشی از بافت زخم اطراف ایمپلنت گله می کنند. شاید برای تان جالب باشد بدانید که بیش از 60 درصد از خانم هایی که این روش را امتحان کرده اند، بعد از مدتی برای برطرف کردن مشکلات ناشی از این جراحی به پزشک شان مراجعه کرده بودند!

درمان سرطان سینه

میزان پیشرفت و تهاجمی بودن آن و اندازه تومور همگی در روش درمان این بیماری نقش دارند.

شایع ترین روش درمان سرطان سینه انجام عمل جراحی است. بسیاری از بیماران مجبور می شوند تحت روش های درمانی دیگر مثل شیمی درمانی، درمان هدفمند، پرتو درمانی یا هورمون درمانی هم قرار بگیرند.

در روش پرتو درمانی از اشعه های قدرتمند برای نابودی سلول های سرطانی استفاده می شود.

در شیمی درمانی هم بیمار باید برای نابودی سلول های سرطانی دارو مصرف کند. بعضی از بیماران فقط شیمی درمانی و بعضی دیگر علاوه بر شیمی درمان مجبور به انجام عمل جراحی هم می شوند و معمولا اول شیمی درمانی انجام می شود و بعد عمل جراحی.

در صورتی که سرطان سینه به هورمون ها آسیب بزند، پزشک روش هورمون درمانی را شروع می کند. استروژن و پروژسترون که دو هورمون زنانه هستند، موجب تحریک تومورهای سرطانی می شوند.

در این روش، جلوی تولید این هورمون ها گرفته شده یا گیرنده های این هورمون ها که بر روی سلول های سرطانی قرار دارند، مسدود می شوند.

چگونه از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری کنیم؟

با وجود این که چندین فاکتور خطرناک وجود دارد که خارج از کنترل شما است، اما با این کارها می توانید قدم بزرگی در راستای پیشگیری بردارید.

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی

افراد مبتلا به چاقی مفرط بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. باید از رژیم های غذایی مقوی تبعیت کرد و تا جای ممکن ورزش کرد تا وزن کم شود.

مصرف زیاد مشروبات الکلی هم نقش زیادی در ابتلا به سرطان پستان دارد. به همین منظور و اگر می خواهید از شر این سرطان در امان بمانید، توصیه می شود یا دیگر مشروبات الکلی مصرف نکرده یا تا جای ممکن کمتر مصرف کنید.

فردی که ایمپلنت سینه دارد باید چه کارهایی انجام دهند؟

این فرد با انجام چندین کار می تواند از نزدیک سلامت پستان ها را زیر نظر داشته باشد. بهتر است این کارها انجام شود:

  • درباره تولید کننده و مدل ایمپلنت های دریافتی اطلاعات جمع آوری کند.
  • به طور منظم با پزشک ملاقات کرده و چک آپ انجام دهد.
  • هر ماه حواسش به هر گونه تغییر یا نشانه غیرطبیعی در سینه ها باشد.
  • هر گونه نشانه غیرمعمول مثل درد، تورم، برآمدگی یا تغییرات پوستی را که مشاهده کرد، فورا به پزشک اطلاع دهد.
  • این را هم در نظر داشته باشد که علائم گفته شده چند سال بعد از عمل ایجاد می شوند.

آیا به خانم هایی که در معرض ابتلا به سرطان هستند، توصیه می شود ایمپلنت ها را خارج کنند؟

خیر؛ این خانم ها و حتی خانم هایی که از عواقب و مشکلات ناشی از این جراحی خسته شده اند هم نباید برای این کار اقدام کنند زیرا این کار خودش خطرات زیادی دارد.

اما به آن ها توصیه می شود شرایط را حسابی زیر نظر داشته باشند و اگر هر گونه تغییر غیرعادی مشاهده کردند، حتما به جراح یا پزشک معالج خود اطلاع دهند.

سخن آخر

هیچ شواهدی وجود ندارد مبنی بر این که ارتباطی بین ایمپلنت سینه و سرطان پستان وجود دارد. اما در موارد نادر، ایمپلنت ها باعث ابتلا به بعضی از لنفوم ها مثل لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با کاشت سینه و سرطان سلول سنگفرشی می شوند.

این سرطان ها در اصل به سینه مربوط نمی شوند زیرا اصلا در بافت های سینه وجود ندارند بلکه بافت زخم اطراف ایمپلنت های سینه را هدف قرار می دهند.

از جمله علائم ناشی از سرطان های مرتبط با ایمپلنت های سینه می توان به مشاهده برآمدگی، درد یا تورم در نزدیکی ایمپلنت اشاره کرد. ممکن است ظاهر پوست سینه هم تغییر کند.

بهتر است به طور منظم با پزشک ملاقات کرده و تمامی چک آپ ها را انجام دهید تا اگر مشکلی هم به وجود آمد فورا برطرف شود.



منبع