رژیم لاغری سریع

PMS – چرا شاهدانه می تواند کمک کند؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می تواند یک نبرد ماهانه برای بیش از ۴۰ درصد از زنان قاعدگی باشد که در ۷ تا ۱۴ روز قبل از قاعدگی ایجاد می شوند. علائم معمولی ممکن است شامل تحریک پذیری یا اضطراب، نفخ شکم، کمردرد، تورم و حساسیت سینه، گرفتگی روده، اسهال یا یبوست، افسردگی، هوس غذا، خستگی، سردرد، بی خوابی، درد مفاصل، عصبی بودن، لکه های پوستی و تورم انگشتان و مچ پا باشد.

الگوهای هورمونی تغییر یافته معمولاً با افزایش استروژن در بدن و کاهش سطح پروژسترون مشاهده می شود. کبد استروژن را سم زدایی می کند و این به ویتامین های B، روی و منیزیم کافی نیاز دارد.

عوامل غذایی مانند سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌ها، به‌ویژه دانه‌های کتان، دانه‌های شاهدانه، دانه‌های آفتابگردان، آجیل، حبوبات و غلات کامل باعث کاهش استروژن در گردش خون یا جلوگیری از اتصال آن به گیرنده‌های سلولی و در نتیجه کاهش اثرات آن می‌شوند.

زنان مبتلا به PMS همچنین کمبود اسیدهای چرب ضروری و اختلال در تبدیل امگا ۶ رژیم غذایی به GLA (اسید گاما لینولنیک) را نشان می دهند. در نتیجه ممکن است اختلال پروستاگلاندین داشته باشند. پروستاگلاندین ها گروهی از مواد هورمون مانند هستند که بسیاری از عملکردهای بدن را تنظیم می کنند

تولید دوپینگ

سنتز و تعادل هورمون

تعادل مایعات و عملکرد کلیه

عفونت، درد و تورم

تنظیم فشار خون و تنظیم لخته شدن خون

پاسخ آلرژیک به آلرژن ها و انتقال عصبی.

GLA که به شکل پیش ساخته خود در روغن شاهدانه وجود دارد، به عنوان یک بلوک ساختمانی برای پروستاگلاندین ها عمل می کند. با کمک به تعادل سطح هورمون ها و کاهش التهاب، GLA همچنین می تواند نفخ، گرفتگی و سایر ناراحتی های قاعدگی را تسکین دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که زنانی که کمبود GLA دارند ممکن است به هورمون پرولاکتین که با درد سینه مرتبط است، دچار عدم تحمل شوند. به نظر می رسد که GLA برای نیمی از زنان مبتلا به یک بیماری دردناک مرتبط با قاعدگی به نام سینه های فیبروکیستیک مفید است. از آنجایی که بسیاری از زنان تبدیل ضعیف امگا ۶ به GLA دارند، مکمل GLA از منابع دیگر مهم است. روغن دانه کنف ویرجینیا دارای ۲.۷ درصد GLA است.

روغن دانه شاهدانه به ویژه به عنوان منبع GLA مفید است زیرا حاوی تعادل کامل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ است. این چربی‌های ضروری به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند که نوسانات آن با PMS نیز مرتبط است. اگرچه سطح GLA در کنف ممکن است در مقایسه با سایر منابع GLA مانند روغن گل گاوزبان یا کپسول های گل پامچال کم به نظر برسد، روغن دانه کنف را می توان به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمولی شما، روی سالاد و سبزیجات ریخته و در اسموتی های سبز استفاده کرد. روغن دانه کنف مخصوصاً با سیب زمینی یا در سوپ سیب زمینی و تره فرنگی خوشمزه است. گنجاندن روغن دانه شاهدانه در رژیم غذایی روزانه به این معنی است که نه تنها از GLA بلکه از چربی های ضروری، منیزیم، کلروفیل و استرول های گیاهی موجود در روغن دانه کنف نیز بهره مند می شوید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر