علت درد در ناحیه گودی کمر


احساس درد در ناحیه گودی کمر می‌تواند ناشی از آسیب‌ها یا بیماری‌های مختلف باشد. اغلب، آسیب به عضلات یا تاندون‌ها باعث ایجاد کمر درد می‌شود. احساس درد در ناحیه گودی کمر می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در برخی موارد، درد می‌تواند راه رفتن، خوابیدن، کار کردن یا انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار یا غیرممکن کند. معمولاً کمردرد با استراحت، مسکن ها و فیزیوتراپی بهتر می شود. تزریق کورتیزون و درمان‌های عملی (مانند دستکاری استئوپاتیک یا کایروپراکتیک) می‌تواند درد را تسکین دهد و به روند بهبودی کمک کند. در ادامه به بررسی علل درد در ناحیه کمر و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

 علل بروز کمردرد چیست؟

عوامل متعددی باعث ایجاد درد در ناحیه کمر و به ویژه در قسمت گودی کمر می‌شوند. مطابق با اطلاعات موجود در مقالات پزشکی، شایع ترین علل بروز کمر درد به شرح زیر است.

رگ به رگ شدن یا کشیدگی کمر

سطح پشت بدن ساختار پیچیده ای از استخوان و ماهیچه است که توسط غضروف، تاندون ها و رباط ها پشتیبانی می شود و توسط شبکه ای از رگ های خونی و اعصاب تغذیه می شود. به نقل از سایت my.clevelandclinic میتوان گفت پشت بدن به خصوص کمر یا قسمت پایین کمر، بیشتر وزن بدن را در حین راه رفتن، دویدن، بلند کردن و سایر فعالیت ها تحمل می کند. پس منطقی است که آسیب‌های کمر مانند کشیدگی و رگ به رگ شدن  شایع هستند. اطلاعات بیشتر در مورد کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر را از اینجا بخوانید.

آرتریت ستون فقرات

به نقل از سایت arthritis.org میتوان گفت به دلیل افزایش سن، ژنتیک و فرسودگی در طول زمان، مفاصل ستون فقرات ممکن است دچار آرتروز و ایجاد درد و سفتی شوند. آرتروز ستون فقرات باعث ایجاد درد در ناحیه گودی کمر می‌ شود. اگر در ناحیه کمر درد، تورم و سفتی احساس می‌کنید ، ممکن است یکی از انواع آرتریت زیر یا شرایط مرتبط با آن را داشته باشید. همچنین برای مطالعه علائم آرتروز ستون فقرات به این سایت پزشکی مراجعه کنید.

درد مفصل ساکروایلیاک

در محل اتصال پایین ستون فقرات و لگن، التهاب یا ساییدگی به مرور زمان می‌تواند باعث درد در باسن یا پشت ران شود.

درد مفصل ساکروایلیاک

کشیدگی عضلات و رباط ها

یکی از علل اصلی ایجاد کمر درد، بلند کردن مکرر اجسام سنگین یا یک حرکت ناهنجار ناگهانی ممکن است. بلند کردن اجسام سنگین باعث کشیدگی عضلات و رباط‌ها شود و باعث اسپاسم دردناک کمر می شود که در صورت احساس درد باید علائم خود را پزشک در میان بگذارید. همچنین استفاده از ماساژور کمر در کاهش دردهای ناشی از کشیدگی عضلات بسیار موثر هستند.

بی نظمی اسکلتی

انحنای غیرطبیعی، نقص یا اندازه غیرطبیعی استخوان در ستون فقرات می تواند منجر به کمردرد شود.

عفونت و تومور

برخی از عفونت ها و تومورهایی که روی مهره یا کانال نخاعی تاثیر می گذارند می توانند باعث کمردرد شوند.

کمردرد چگونه تشخیص داده می شود؟

طبق اطلاعات موجود در وب سایت های پزشکی معتبر، اگر با احساس درد در ناحیه گودی کمر به پزشک مراجعه کنید، ابتدا پزشک در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. برای بررسی استخوان‌های شکسته یا آسیب‌های دیگر، ممکن است تصویربرداری پزشکی را ترجیح دهد. روش تصویر برداری پزشکی کمک می کند تا تصاویر واضحی از مهره ها، دیسک ها، عضلات، رباط ها و تاندون های شما را ببیند. پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را برای تشخیص کمر درد برای بیمار تجویز کند:

  • اشعه ایکس ستون فقرات، که از تابش برای تولید تصاویری از استخوان ها استفاده می کند.
  • MRI که از آهنربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها و سایر بافت های نرم استفاده می کند.
  • سی تی اسکن، که از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر سه بعدی از استخوان ها و بافت های نرم استفاده می کند.
  • الکترومیوگرافی (EMG) برای آزمایش اعصاب و عضلات و بررسی نوروپاتی (آسیب عصبی) که می تواند باعث گزگز یا بی حسی در پاهای شما شود.

بسته به علت درد، پزشک ممکن است آزمایش خون یا آزمایش ادرار را نیز تجویز کند. آزمایش خون می تواند نشانگرهای ژنتیکی را برای برخی از بیماری هایی که باعث کمردرد می شوند (مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان) شناسایی کند. آزمایش ادرار سنگ کلیه را که باعث درد در پهلو (دو طرف کمر) می شود، بررسی می کند.

روش های درمان درد در ناحیه گودی کمر

روش های موثر برای درمان درد در ناحیه گودی کمر با توجه به علت ایجاد درد و شدت درد همواره متفاوت است. معمولا استفاده از ماساژور کمر و اصلاح سبک زندگی باعث بهبود درد در ناحیه گودی کمر می‌ شود. طبق اطلاعات موجود در وب‌ سایت معتبر پزشکی، سایر روش های درمان درد در ناحیه گودی کمر عبارتند از:

  • استراحت و اصلاح فعالیت
  • فیزیوتراپی
  • داروی ضد درد
  • دستکاری ستون فقرات و کایروپراکتیک
  • تزریق استروئید
  • جراحی، در برخی موارد
  • در برخی موارد، درمان تحریک عصبی
  • سلول های بنیادی بالغ (تجربی)
  • درمان های مکمل و یکپارچه سلامت (ماساژ و طب سوزنی)

فعالیت های سالم می تواند به جلوگیری از کمردرد مکرر کمک کند.

از استراحت بیش از حد در رختخواب خودداری کنید. اگر کمردرد دارید، تا جایی که می توانید حرکت کنید، زیرا حرکت به بهبودی کمک می کند، در حالی که دراز کشیدن می تواند ماهیچه های کمر را ضعیف کرده و کمردرد را بدتر کند.

وضعیت بدن و مکانیک بدن را به درستی تمرین کنید. وضعیت نامناسب می تواند منجر به کمردرد شود، همانطور که حرکات نادرست بلند کردن یا چرخش می تواند منجر به کمردرد شود.

هسته خود را تقویت کنید. ورزش می تواند ماهیچه هایی را ایجاد کند که کمر شما را سالم نگه می دارد و احتمال کمردرد را کاهش می دهد. اکثر کمردردها به طور کلی با فیزیوتراپی و زمان بهبود می یابند.

روش های درمان درد در ناحیه گودی کمر

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اکثر کمردردها به تدریج با درمان خانگی و خود مراقبتی معمولاً در عرض چند هفته بهبود می یابند. برای کمردرد با پزشک خود تماس بگیرید که:

  • بیشتر از چند هفته ماندگاری دارد.
  • شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد.
  • به سمت پایین یک یا هر دو پا پخش می شود، به خصوص اگر درد به زیر زانو برسد.
  • باعث ضعف، بی حسی یا گزگز در یک یا هر دو پا می شود.
  • با کاهش وزن غیرقابل توضیح همراه است.

در موارد نادر، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد. به دنبال مراقبت فوری برای کمر درد باشید که:

  • باعث مشکلات جدید روده یا مثانه می شود.
  • همراه با تب است.
  • به دنبال زمین خوردن، ضربه به پشت یا آسیب های دیگر.

روش‌ های پیشگیری از ایجاد درد در ناحیه گودی کمر

شما نمی توانید از کمردرد ناشی از بیماری یا مشکلات ساختاری در ستون فقرات جلوگیری کنید. اما می توانید از آسیب هایی که باعث کمردرد می شوند جلوگیری کنید. برای کاهش خطر آسیب کمر، باید:

  • حفظ وزن سالم: اضافه وزن به مهره ها و دیسک ها فشار وارد می کند.
  • عضلات شکم خود را تقویت کنید: پیلاتس و سایر برنامه های ورزشی، ماهیچه های مرکزی را تقویت می کنند که از ستون فقرات حمایت می کنند.
  • به روش صحیح بلند کنید: برای جلوگیری از صدمات، با پاهای خود بلند کنید (نه با پشت). وسایل سنگین را نزدیک بدن خود نگه دارید. سعی کنید هنگام بلند کردن بالاتنه خود را نچرخانید

جمع بندی

در این مطلب علل احساس درد در ناحیه کمر و به ویژه قسمت گودی کمر را بررسی کردیم. با توجه به این که ساکن بودن در طول روز، عدم تحرک، ورزش‌ های نامناسب، بلند کردن اجسام سنگین و… باعث بروز کمر درد در ناحیه گودی کمر می‌شود، لازم است سبک زندگی خود را اصلاح کرده و در صورت بروز درد، روش درمانی مناسبی را انجام دهید. همچنین استفاده از ماساژورهای طبی پس از فعالیت سنگین باعث افزایش گردش خون در ناحیه کمر شده و از بروز کمر درد جلوگیری می‌ کند.

نوشته علت درد در ناحیه گودی کمر اولین بار در . پدیدار شد.



منبع