گلوتن و چاقی رژیم سلیاک را بشناسید


امروزه ، با پیشرفت علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از اختلالات گوارشی و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی باعث بیماریهای مرتبط با سیستم گوارش می شوند ، بررسی یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم های بدون گلوتن شنیده باشید ، اما همه آنها را نمی شناسید. در واقع ، بیماری سلیاک ممکن است برای برخی از افراد گیج کننده باشد یا بد فهمیده شود. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مرتبط با مصرف مواد مغذی ضروری بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن غلات کامل و آجیل احساس درد و خستگی می کنید ، ممکن است تحت تأثیر رژیم غذایی حاوی عدم تحمل گلوتن قرار بگیرید و همچنان به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در ادامه ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک خواهید آموخت و رژیم غذایی بدون گلوتن برای بهبود سلامت شما ضروری است.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، علت این بیماری معمولاً ارثی است و تا پایان عمر با بیمار در ارتباط است. اما برای اینکه بهتر بدانید برای درمان یک مشکل ، لازم نیست داروهای قوی مصرف کنید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، مانند پرهیز از غذاهای حاوی گلوکز. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوکز می خورد ، اتفاقی در بدن می افتد که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک قادر نیست مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و تغذیه نامناسب می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم غذایی برای جلوگیری از ناراحتی های گوارشی در افراد مبتلا به سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوکز را تنظیم می کند.

گلوکز چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “گلوتن” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود ، چسبندگی دائمی ایجاد می کند. این مخلوط مانند خاصیتی است که هنگام پخت نان به آن ظاهر ترد و جویدنی می دهد و در عین حال طعم لذیذ و رضایت بخشی دارد.
متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوکز احساس ناراحتی می کنند. جدی ترین واکنش آنها به این دارو بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که معمولاً در غلات و دانه ها از جمله گندم ، جو و چاودار و سایر غلات مانند جوانه گندم یافت می شود. علاوه بر این ، برخی از مردم نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم غذایی بدون گلوتن ، به شما توصیه می شود تا حد امکان غذاهای حاوی گلوکز یا گلوکز مصرف نکنید ، که معمولاً شامل کرفس ، گندم ، آرد سمولینا ، غلات کامل ، آرد گندم کامل ، جو ماگو ، جو ، چاودار است. سعی کنید فقط غذاهای اساسی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای غیر فرآوری شده مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، به خاطر داشته باشید که برخی از غذاها ممکن است گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، در حالی که غذاهای اخیر هیچ میوه ای ندارند. و در غذاهای بسته بندی شده به گلوتن گوش دهید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • نرم افزار حیواناتگاو ، مرغ ، شیر ، تخم مرغ ، شکار ، بره ، خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن زیتون و کره و کره بادام زمینی.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات فاقد گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: میوه ها و ادویه جات تازه و خشک معمولاً بی میوه هستند و می توانید از آنها لذت ببرید.
  • پینخود فرنگی ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، بادام زمینی ، بادام زمینی و کنوت.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه آرتو که بی نتیجه است

بدون گلوتن به چه معناست؟

هنگام خرید غذا ، شما را تشویق می کند که برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های حرکت آرام مانند غذاهای بدون میوه را انتخاب کنید. برنامه جدیدی به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است که به شما امکان می دهد غذاهای بدون گلوتن را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوکز

جالب است بدانید که برخی از غذاهای بدون گلوتن ، غلات سبوس دار ، نان و گندم جایگزین رایج ترین غذاها ، مانند نان های بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، بیسکویت و کوکی ها می شود که در سوپر مارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم یافت می شود. به به

نان بدون گلوکز

اگر قصد دارید رژیم غذایی خود را بدون سلیاک یا بدون گلوتن تهیه کنید ، از همه نان های بر اساس غلات اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از نان های تهیه شده از آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت برچسب زدن محصولات بدون گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سوخاری ، آرد ذرت ، آرد گلابی ، آرد سویا ، غذا / نان بادام بخورید ، آرد نارگیل.

نوشیدنی های بدون گلوتن

به یاد داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوکز نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب ساده ، نوشابه ، نوشابه و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند ممکن است تحت تأثیر بیماری سلیاک قرار بگیرند. همچنین افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط گلوتن و چاقی ناشی از خستگی یا زخم های ناشی از حساسیت به گلوتن است.

برای اطمینان از بیماری سلیاک ، می توانند رژیم غذایی بدون گلوتن بالا را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود یافته است. اما حتماً از پزشک یا سایر متخصصان تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته خوردن از بیماری سلیاک ، می توانید برخی غذاهای حاوی گلوکز بالا را به رژیم غذایی خود بیاورید و علائم خود را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نکند ، چیز دیگری می تواند باعث مشکلات گوارشی شما شود.

آیا گلوتن با چاقی ارتباط دارد؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی ممکن است مستقیماً منجر به چاقی نشود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. هنگام شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن واقعاً خوب است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک انتظار ندارد کالری زیادی از غذاهای حاوی گلوتن دریافت کند و رژیم بدون گلوتن اکنون نیاز به کالری را برطرف می کند. این امر به این دلیل است که غذاهای حاوی میوه اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و ماهیچه های ضعیف می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید از این رژیم ها و رژیم ها پیروی کنید ، مهم است که از غذاهای بدون گلوتن مانند کیک ، کلوچه و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است روی غذاهای کامل و غذاهای فعال مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های معطر تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • رضایت از علائم گوارشی
  • التهاب شایع در افراد مبتلا به بیماری سلیاک را کاهش می دهد
  • قدرت بدن را تقویت می کند
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • بهبود باروری
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان وعده غذایی به شما توصیه می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری گیاه وانیل و آب میوه های منتخب یک شبه در یک کاسه یا یک پارچ آب دهید. غذای رایگان شما آماده است ، خوشحال …

دیدگاهتان را بنویسید