گردآوری هنر از طریق ساختارهای زبانی در شعر حافظ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا امینی ، پنجشنبه شب در پنجمین شب از ویژه برنامه مرکز حافظه به مناسبت. بله حافظ سخنرانی با عنوان «نگاهی به دامنه تصویر در گلچین حافظ از نقاشی تا فیلم وی گفت: برای دیدن قله زیبای شعر حافظ و رسیدن به حدی که بتوان از هر بیت و غزل تحلیل هنری دقیق و عمیقی ارائه کرد. ابتدا باید معنی را درک کنیم. تصویر و اساس نقش آن آشنا است.

و سپس تعیین می شود تصویر پرداخت و افزودن: تصویر این اصطلاحی است که به طور گسترده در نقد ادبی غرب استفاده می شود و دارای طیف وسیعی از معانی است. از یک سو ، به تصویر ذهنی ایجاد شده در ذهن خواننده اشاره دارد و از سوی دیگر ، به تأثیر کلی که شعر با عناصر خود ایجاد می کند ، اشاره دارد.

به گفته امینی ، در گلچین حافظ ، هر دو نوع تصویر دیده می شود؛ البته ، با چنین تفاوتی یافتن تصاویر معمولی دشوار است. در گلچین حافظ

دانشیار دانشگاه شیراز ادامه می دهد: ترکیبی هنری از تصویرسازی ذهنی و تفسیر زبانی. یکی از اساسی ترین اسرار خفاش بد شعر فنی تاثير گذار و حافظ دلپذیر این تکنیک گاهی اوقات به صورت غیررسمی مورد استفاده قرار می گیرد تا خواننده را حتی در اثر ناخودآگاه جادوی کلمه مست کند. اما اغلب علت آن از نظر فنی مشخص نیست. اگر چنین است این آگاهی آنقدر نگران کننده نیست که مانع ادراک شاعرانه شود. شوق و شور چه

وی افزود: قدرت تخیل رنگ آمیزی حافظ شگفت انگیز است. به منظور تجسم و به تصویر کشیدن صحنه ای که او در یکی از زیباترین ابیات خود خلق کرده است. ما باید بسیاری از امکانات و توانایی ها را در طراحی ترکیب کنیم.

امینی افزود ، “شاید بهتر باشد نقاشی های شعر حافظ را مقایسه کنیم. که هرگز با فیلم متوقف نمی شود به جای مقایسه آن با هنر نقاشی »، زیرا فیلم ها می توانند حرکت و موسیقی را به صورت خنثی بیان کرده و ریتم ایجاد کنند. هنوز نمی تواند همه ویژگیها و تواناییهای بزرگ شعر را منعکس کند.

امینی ویژگی دیگری را به شعر حافظ نسبت می دهد: «یکی از مهمترین مضامین در نقاشی ، آهنگسازی یا ترکیب بندی است. که می توان آن را با تدوین و میزانسن در سینما مقایسه کرد. در شعر ، تنظیمات یا اصلاحاتی از طریق مداخلات عمدی و عمدی در دستور زبان عناصر گفتار ایجاد می شود. یا همانطور که زبان شناسان می گویند با آرایش متفاوت در محور همنشینی.

وی افزود: خوشبختانه دستور زبان فارسی به شیوه ای متفاوت با زبان ها متفاوت است. در تمام جهان امکانات زیادی برای حرکت ساختارهای نحوی وجود دارد. مخصوصاً در گفتار شاعرانه و حافظ از این هنر امکانات زبانی برای اصلاح جزئیات ظریف استفاده کند. معنا و هدف “، از طریق تجسم و تدوین شعر ، تقلید سینمایی استاد بی بدیلی است.

امینی گفت: مقایسه بین ادبیات و فیلم نباید منجر به این تصور غلط شود که از این طریق می توان برای خود شعر و ادبیات را ارج نهاد. زیرا اساساً مسئله معمولاً برعکس است. و این کتاب ادبی با کمال کامل ، سلیقه هنرمندان در زمینه های دیگر را خوشحال می کند. آگاهانه و ناخودآگاه ، از طرف دیگر ، تعامل بین هنر عادی و خلاق است. شکی نیست که شاعران جدید و قدیمی از نقاشی و معماری و دیگر هنرهای عصر خود بسیار الهام گرفته و تحت تأثیر قرار گرفته اند. و این هنرها همیشه از چشمه های جوشان شاعران قدیمی و جدید الهام گرفته و پذیرفته می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید