چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی یک روزه چیست؟

چاقی ناشی از خوردن زیاد نیست و عوامل مهمی وجود دارند که می توانند بر افزایش وزن شما تأثیر بگذارند که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله علل چاقی را بررسی می کنیم.

اندازه یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً همه افراد دلیل افزایش وزن و اندازه خود را نمی دانند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کردیم دلایلی را بررسی کنیم که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده باشد ، اما شما متوجه آن نشده اید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که چربی بدون دلیل وجود ندارد و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، کاملا در اشتباه هستید. دلیل اضافه وزن شما به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما مربوط می شود ، در واقع ، شما نمی دانید تنها یک دلیل برای افزایش وزن شما وجود دارد. برخی از افراد نیز فکر می کنند غذای کم حجم و درستی می خورند و دلیل افزایش وزن را بدون خوردن زیاد جستجو می کنند ، اما این فقط مشکل را برطرف می کند و به شما کمک نمی کند.

موارد زیر ممکن است یک یا چند عامل افزایش وزن و چاقی باشد ، اما ممکن است آن را ندانید.

معایب

فعالیت روزمره و فعالیت نامناسب ، عوامل مهمی در افزایش وزن و بیماریهای شایع هستند. کار در پمپ بنزین ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه فعالیتهای غیرجذبی هستند.

غیر فعال و اضافه وزن

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. فعالیتهای بعدی و تماشای تلویزیون در این مطالعه به میزان قابل توجهی به ساکنان کمک کرد.

ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و کوتاه ماندن ، می تواند تفاوت زیادی در فعالیت و جلوگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارمند نشان داد که جایگزینی یک ساعت نشسته و یک ساعت ایستادن در حین کار ، تعداد چربی بدن ، کاهش ران و افزایش توده عضلانی را کاهش می دهد.

مطالعات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد پشت صفحه می تواند برای افزایش وزن ناخواسته بسیار مفید باشد.

حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی بعد از غذا به جای تماشای تلویزیون ، ورزش ، یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار دوچرخه سواری ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشابه ، بستنی ، انواع سرد و قهوه قندی می تواند به راحتی به چربی بدن شما کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه باعث چاقی بدون خوردن زیاد می شود ، می تواند شانس ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نیشکر فراوان ترین منبع قند است و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارد. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که دیابت با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارد.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشابه در روز باعث افزایش یک کیلوگرم وزن در یک دوره دو ساله می شود.

اگرچه میزان بالای قند و شیرینی ها می تواند بر سلامت شما تأثیر جدی بگذارد ، اما قطع ناگهانی قند توصیه نمی شود و ممکن است مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است مصرف قند و شیرینی را به آرامی کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

رژیم غذایی یکی از شایع ترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای کامل فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و فست فودها حاوی مقدار زیادی مواد مغذی بد مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که مطمئناً به سلامتی شما آسیب می رسانند و باعث چاقی می شوند.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک نظرسنجی در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که 32 درصد غذاهای فرآوری شده می خورند ، نسبت به کسانی که غذاهای فرآوری شده بیشتری مصرف می کنند ، اضافه وزن دارند.

غذاهای فرآوری شده منظم معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر هستند که باعث احساس سیری می شود و افزایش وزن و وزن را آسان می کند.

خواب ناکافی

خواب برای سلامتی و قدرت ضروری است. کمبود خواب در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

یک مطالعه روی 92 زن که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابیدند ، دارای شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و سطح ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) بیشتر از زنانی بود که شش ساعت یا بیشتر در روز می خوابیدند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد افزایش احتمال از دست دادن پوست در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب شما خوب نیست ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع رایانه ها (رایانه ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان کافئین مصرف شده خود را صرف کنید. یک زمان خاص

برای خوردن غذاهای کامل و سالم کافی نیست

عدم خوردن غذاهای کامل و سالم می تواند مانند خوردن غذاهای سالم و فرآوری شده بر سلامت شما تأثیر بگذارد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است و به همین دلیل است که می توانید بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که از رژیم کم چربی یا کاراته کم کربوهیدرات به مدت 12 ماه پیروی کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که رژیم غذایی خود را افزایش دهند ، قندهای اضافی ، چربی های اشباع و چربی های اشباع شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با وعده های کوچک و بزرگ بخورند و وعده های غذایی زیادی را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در تمام گروه های رژیم غذایی به همان میزان -12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات از دست دادند. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد مغذی در رژیم غذایی مهمترین جزء در کاهش وزن است.

قرار دادن تمام مواد مغذی در رژیم غذایی کار سختی نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و سالم مانند میوه ها ، سبزیجات ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به رژیم غذایی و میان وعده های خود اضافه کنید.

چالش ها و مسائل

تصادف یک امر عادی در زندگی است که می تواند باعث اضافه وزن شما شود. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد غیر چاق دارند.

بدون پرخوری وزن خود را افزایش دهید

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد مسن تر ، افرادی که از روش های درمانی مانند تنفس عمیق استفاده کردند نسبت به افرادی که فقط توصیه های منظم رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری داشتند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید روشهای آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و تعامل با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از برخی بیماری ها رنج می برید

اگرچه علت چاقی اغلب به ناکافی بودن شیوه زندگی و توصیه هایی که ذکر کردیم برمی گردد ، اما مشکلات سلامتی نیز می تواند باعث چاقی شود. در واقع علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی ورزش زیاد می تواند مربوط به این موضوع باشد و هر چقدر هم برای بهبود زندگی خود تلاش کنید ، مدام با تجمع چربی اضافی در بدن خود مقابله خواهید کرد. در کنار خطرات احتمالی چاقی عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر عملکرد غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و باعث افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • غمگین: این شرایط متداول تفکر با افزایش وزن و اندازه همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS می تواند باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن از طریق عدم تعادل در زنان مسن را دشوار کند.
  • اختلالات BED (BED): BED یک حمله شایع الکلیسم است و می تواند منجر به تعدادی از آثار سلامتی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص دقیق مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید که به دلیل داروهای خود در حال افزایش وزن هستید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

کلمات اخر

بسیاری از عوامل مهم می توانند در افزایش غیر ضروری وزن موثر باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری در محصولات یا قند تنها برخی از عاداتی است که می تواند شانس شما را برای افزایش وزن افزایش دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در افزایش انرژی و بهبود سلامت شما کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید