عضو سابق اتاق بازرگانی ایران و روسیه: در ۸ سال کشتی برای توسعه صادرات نخریدند.


به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، با آغاز به کار دولت سیزدهم، تعامل و برخورد با کشورهای همسایه در اولویت قرار گرفت. بر این اساس در سال گذشته شاهد جهش تجارت و ترانزیت غیرنفتی بوده ایم. علاوه بر این در این مدت قراردادها و تفاهم نامه های اقتصادی زیادی با کشورهای منطقه منعقد شد.

در همین راستا جلیل جلالی فر عضو سابق اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و فعالان اقتصادی ایرانی در روسیه به روزنامه ایران از تحولات سال گذشته و اتفاقات آینده می گوید.

شرایط بازار روسیه به دلیل تحریم ها چگونه تغییر کرده است؟

فرصت های بازار روسیه قبل از درگیری اوکراین شرایط خاص خود را داشت. برای فعال بودن در آن مهارت‌های بازاریابی، باید عوامل مؤثر دسترسی به بازار، شرایط ورود به بازار و مهارت‌های لازم برای گذراندن فرآیند دسترسی به بازار را به کار می‌گرفتیم و برای دستیابی به این امر، اقدامات متعددی از جمله تأیید ذائقه، ذائقه و رفتار انجام شود. ما مشتریان را ساختیم. از این سو به سوی دیگر شاهد مبارزات رقبای خود برای موفقیت در این عرصه هستیم، پس از درگیری اوکراین و روسیه و تحریم های شدید علیه روسیه، شرایط بازار به کلی تغییر کرده است.یکی از تغییرات مربوط به تغییر شرایط ورود کالا به این کشور – فرآیندی آسانتر از نظر دسترسی به بازار با هدف قرار دادن رقبای ایران، اکنون بستر صادرات کالاهای ایرانی به روسیه را بهبود بخشیده ایم البته این بدان معنا نیست که بتوانیم هر محصولی را صادر کنیم. با هر کیفیتی برای روسیه[al-o[rakellnanosservawl-im;ibatal-kompetituritag[nasabiexikollnasu//essfdanil-qasamWaral-kunflittbejnl-Ukrajnaur-Russjausanzjonijietseverikontrar-Russjail-kundizzjonijiettas-suqinbidlug[alkolloxWaħdamill-bidliethijarelatatamal-bidlafil-kundizzjonijietgħad-dħultal-merkanzijaf’danil-pajjiżligħamletdanil-proċessaktarfaċliminbarralif’terminita’aċċessgħas-suqfil-mirail-kompetiturital-Iranissaġeweliminatilisaħħetil-pjattaformagħall-esportazzjonita’oġġettiIranjanilejnir-RussjaNaturalmentdanmajfissirxlinistgħunesportawkwalunkweprodottbikwalunkwekwalitàlejnir-Russja

آیا تا به حال چنین فرصت خوبی برای صادرات به روسیه وجود داشته است؟

آره. از دهه ۷۰ تا کنون حوادث و بحران های متعددی برای روسیه رخ داده است که فضای مناسبی را برای صادرات کالاهای ایرانی ایجاد کرده است که از جمله آنها می توان به درگیری کریمه، سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه توسط ترکیه و همچنین قبل از جام جهانی اشاره کرد. بهترین فرصت ها برای استفاده از تولید و صادرات ایران از این بازار افزایش یافت، اما متاسفانه در گذشته از این فرصت های اقتصادی استفاده نشد. افرادی که بازار را رصد می کنند این را تایید می کنند. اکنون باید از چنین اتفاقاتی در گذشته تجربه کسب کنیم. خوشبختانه در دولت سیزدهم سازمان توسعه تجارت با تیمی قوی که شامل افراد تحصیل کرده و آگاه است اقدامات خوبی انجام داده است. یکی از مزیت های این تیم استفاده از نیروهای جوان فعال جهادی و بسیجی است که به جرات می توان گفت که از ساعات اولیه صبح در محل کار خود هستند و تا پاسی از شب با گروه های مختلف جلسات زیادی دارند. نتایج این جلسات تاکنون مثبت بوده و موفقیت های چشمگیری کسب کرده است.

چگونه می توان آینده صادرات ایران را ترسیم کرد؟ برخی از منتقدان دولت می گویند به دلیل تحریم ها نمی توان کالا را صادر کرد و عده ای هم می گویند اگر دولت شرایط را تسهیل کند، اوضاع بهتر می شود.

با توجه به اطلاعاتی که از صادرات کشور دارم، مطمئنم در آینده نزدیک شاهد تنوع صادرات کالاهای ایرانی خواهیم بود. ایران در حال حاضر محصولات زیادی را تولید و به کشورهای دیگر صادر می کند و این روند با روسیه به سمتی می رود که در نظر داریم تولید مشترک برخی از محصولات را داشته باشیم. در این زمینه بسترهای صنعتی مربوطه در حال شکل گیری است. بر اساس اطلاعاتی که دارم این بسترها در حوزه دانش پایه، تجهیزات پزشکی و صنعتی در حال شکل گیری است. در واقع می توان گفت که تمامی این موارد می تواند بستری برای توسعه همکاری های اقتصادی و همگرایی اقتصادی با روسیه که در شانگهای، اوراسیا و برجام نقش دارد، فراهم کند. پیش بینی ها نشان می دهد که در آینده نزدیک اتفاقات خوبی در بیریکس رخ خواهد داد که قدرت ما را در منطقه افزایش خواهد داد. تحریم ها اثر واقعی خود را از دست داده اند. واقعیت این است که اگر دولت روحانی روی کار بود، بله، شرایط فرق می کرد و تحریم ها تاثیرگذار بود. اکنون دولت ریاست جمهوری رهبری می کند. ببینید تجارت ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ میلیارد دلار می رسد. این اتفاق در شرایط تحریم رخ داد. چرا چنین عددی در سال ۲۰۱۹ محقق نشد؟ این که رئیس جمهور کیست و تیمی که رهبری می کند کاملاً متفاوت است.

این مصاحبه بیشتر درباره وضعیت ما در بازار روسیه است. سوال مشخص من این است که پذیرش کالای ایرانی در روسیه چگونه است؟ آیا ایرانی ها در بازار روسیه فعال هستند؟

رویکرد اجتماعی مردم روسیه در بازار نسبت به کشورمان رویکردی همسو با ایران است که این شرکت را نشان می دهد. در واقع مردم روسیه در حال حاضر ایران را یکی از کشورهای دوست خود می دانند، بنابراین کالاها و محصولات ایرانی نیازی به تبلیغ در روسیه ندارند، زیرا به دلیل آشنایی با ما از محصولات ما استقبال خوبی می کنند. ما تاکنون در بازار روسیه به موضوعاتی مانند رنگ، ظاهر محصول، سلیقه مصرف کننده و محتوای محصول اهمیت زیادی داده ایم و اگر کیفیت محصولات به بالاترین حد خود برسد، می توانیم بازاری با ثبات در بازار داشته باشیم. آینده.

بازار روسیه به چه محصولات ایرانی نیاز دارد؟

جا برای فعالیت در زمینه های مختلف وجود دارد و بسیاری از محصولات ما مورد نیاز ساکنان روسیه است. در این زمینه یکی از اقدامات سازمان بازرگانی مربوط به هماهنگی با شورای مراکز تجاری روسیه است و کارشناسان روسی به زودی به ایران سفر کرده و پس از بازدید از واحدهای تولیدی، سبدی از کلیه محصولات را جمع آوری می کنند که شامل آن می شود. همه محصولات ساخته شده در زمینه لوازم خانگی یکی از معروف ترین تولیدکنندگان لوازم خانگی اخیرا به روسیه سفر کرده و مذاکرات خوبی در زمینه تولید و صادرات محصولات با توجه به نیاز خود داشته است. یکی از بازارهای موفق ما بازار پوشاک است که می توان گفت پوشاک ایران در کنار تولید سایر کشورها رقابتی و با کیفیت است. علاوه بر این کیف و کفش تولیدی صنعتگران ایرانی نسبت به سایر کشورها از کیفیت بهتری برخوردار است و در حوزه کشتی سازی همانطور که رسانه ها اعلام کرده اند اقدامات مهم و موثری در حال انجام است. برنامه ای برای دو شرکت کشتی سازی برای فعال سازی کنسرسیوم کشتی سازی و حل مشکلات لجستیکی موجود در ایران در نظر گرفته شده است. محصولات تولید شده در ایران جایگاه ویژه ای در منطقه دارد و اقداماتی در این زمینه انجام خواهد شد.در مورد نیاز روس ها به مصالح ساختمانی باید بدانید که وزارت تعاون در حال انجام اقدامات لازم برای برگزاری نمایشگاه مصالح ساختمانی است. در مسکو، روسیه. شک ندارم اگر این نمایشگاه در روسیه برگزار شود، یکی از موفق ترین نمایشگاه ها خواهد بود، زیرا در حال حاضر شرایطی در این بازار بسیار مساعد است و دلیل آن نبود کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر. که بازار مصالح ساختمانی روسیه را اشباع می کند. . از این رو با توجه به اینکه در حال حاضر چنین اقدامی از سوی آن کشورها صورت نمی گیرد، بازار برای فعالیت ما کاملا مساعد است، زیرا روسیه در گذشته واردات محور بوده و خود را محدود به محصولات صادراتی معدودی می کرد و تمامی محصولات را وارد می کرد. محصولات مورد نیاز کشورش . می توان گفت تا ۹ سال آینده بازار بکر روسیه برای ایران وجود خواهد داشت، بنابراین می توانیم از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

در واقع قرار است روسیه در چند زمینه با ایران همکاری کند که یکی از آنها حوزه انرژی است. وقتی ایران به زور بنزین خود را در قلب آمریکا به ونزوئلا می‌رساند و کسی جلوی آن را نمی‌گیرد، این بدان معناست که ایران قدرتمند است. بنابراین باید از این فرصت عالی استفاده کنید.

به نظر شما محصولات ایرانی چقدر می تواند بازار واردات روسیه را اشغال کند؟

بازار واردات روسیه حدود ۲۹۴ میلیارد دلار است و با اقدامات خوبی که می خواهید انجام دهید، می توانیم روابط خود را با روسیه توسعه دهیم و بخشی از این بازار را در اختیار بگیریم. به نظر من باید ۲۰ میلیارد دلار هدف بازار واردات روسیه را تعیین کنیم که برای تحقق آن نیاز به زیرساخت ها و افزایش تولید داریم. واقعیت این است که من به عنوان یک فعال اقتصادی تا به حال در دولت های گذشته ندیده ام که این همه وقت برای حل مشکلات صادراتی صرف شود و مدیران رده بالا این همه برای این کار وقت بگذارند، اما جالب است بدانید که معاون اول رئیس جمهور خودش هفته ای دو جلسه برای همگرایی اقتصادی برگزار می کند و با کشورهای همسایه وقت می گذراند. این بسیار مهم است و نتایج این جلسات و اهمیت در افزایش حجم تجارت خارجی را خواهید دید.

به نظر شما تاثیر مثبت افزایش صادرات را می توان در معیشت و سفره مردم دید؟

کمی زمان می برد. حجم شکست های گذشته بسیار زیاد است. حجم کار نکردن مردم در گذشته بسیار زیاد بود، اما مطمئن باشید به زودی نتیجه این اقدامات دولت را خواهید دید. فعال شود و شغل و معیشت نیز دستخوش تغییراتی شود که ناشی از این عوامل است و باعث ایجاد رضایت در جامعه می شود. ایران مانند بسیاری از کشورها با ورود فناوری بسیاری از مشاغل خود را از دست داده است که می‌توانیم با استفاده از چنین فرصت‌های بزرگی جایگزین آن شویم، اما در حال حاضر با یک ضعف مهم و اساسی مواجه هستیم که مربوط به زیرساخت‌های لجستیکی است. دولت پیش از این به زیرساخت های ناوگان دریایی در دریای خزر توجه می شد، اکنون با چنین مشکلی مواجه نمی شدیم. بررسی ها نشان می دهد در ۸ سال گذشته هیچ کشتی از سوی دولت خریداری نشده است. در حالی که اگر دولت قبل پیش بینی و هدف گذاری مناسبی در خصوص صادرات داشت، امروز می توانستیم خیلی بیشتر صادرات داشته باشیم.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید