شاخص قند خون چیست؟ در چه غذاهایی طبقه بندی شد؟


شاخص قند خون

سر شاخص گلیسمی لوگا اوله سوکا ایل سوکا این یک جنبه مهم برای افراد مبتلا به دیابت و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که هضم غذا را تسریع کرده و قند را وارد جریان خون می کند.خون ، باید در انتخاب دقت کنیم. مقاله را دنبال کنید تا نکات مهمی در این زمینه به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این شاخص عددی است. میزان تجدید قند در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی در چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده ، شاخص قند خون بعد از خوردن چربی یا غذاهای دیگر بیان می شود ، طبق نمره 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی از جریان به بدن منتقل شود ، عدد 100 خواهد بود. با این حال ، پرخوری در غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا می تواند منجر به بیماری های جدی مانند دیابت شود.

به گفته متخصصان تغذیه ، رژیم غذایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 برای اطمینان از سلامت بدن مورد نیاز است. به این ترتیب زمان بیشتری برای مزاحم و حواس پرت کننده آنها از نظر جسمی مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه صرف خواهد شد.

علاوه بر این ، چربی هایی که روزانه مصرف می شوند به دو قسمت تقسیم می شوند ساده و آسان تقسیم شده است. غذاهای شیرین ساده مانند شکر دائما جذب بدن می شوند و غذاهای چرب اشباع مانند دانه ها و لوبیا ها بلعیده و بلعیده می شوند.

کنترل قند خون چه مزایایی دارد؟

شاخص قند خون یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به فرمول تنظیم غذاها برای کاهش وزن یا کنترل بیماری ها دقت می کنند و رژیم غذایی را بر اساس نیاز بدن به آنها تنظیم می کنند.

به همین دلیل ، لازم است بدانید غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین را از کجا تهیه کنید. در ادامه به معرفی کامل آنها می پردازیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، سطح 0 تا 100 نمره خوبی برای میزان جذب قند در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی که شاخص قند خون آنها کمتر از 55 باشد ، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی که دارای قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص گلیسمیک نامیده می شود.
  • غذاهایی با سطح قند خون بالای 70 ، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما چه مواد مغذی در این غذاها وجود دارد؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین زیر 55 سال دارای نرخ جذب بالایی هستند و در نتیجه مصرف نیز می تواند زمان صرف انرژی را افزایش دهد. این بدان معناست که مصرف کنندگان این گروه غذایی احساس گرسنگی کمتری خواهند کرد. با این حال ، می توان فعالیت کاهش وزن را بهتر کنترل کرد و حتی دیابت را مدیریت کرد.

به طور کلی ، استفاده از این گروه غذایی در رژیم غذایی باید نسبت به سایر گروه ها برتر باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامت بدن برسد. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، سیر ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و…
  • ماهیچه ها
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و…
  • غلات کامل مانند بلغور جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر است

غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی متوسط ​​هستند

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 میزان پذیرش متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها معمولاً باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد آنها به صورت روزانه توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • جو مسی
  • آرد ذرت و ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی با آنها تهیه می شد
  • غذاهایی که با نان سفید تهیه می شوند مانند پاستا هستند که با نان سفید تهیه می شوند
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • میوه هایی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را وارد جریان خون می کنند. این قسمت از غذا به سرعت جذب جریان خون می شود و اغلب قند خون بالا را افزایش می دهد. اینها همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی موجود در این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آن به سطوح بالایی از ورزش نیاز است.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را کاهش دهید. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، آنها
  • میوه های خشک مانند انگور و خرمای خشک
  • چیپس سیب زمینی و پوره سیب زمینی
  • سبزیجاتی مانند آناناس و خوب
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک هایی که با آرد برنج تهیه می شوند
  • گندم یا غلات تهیه شده با جو

چرا غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مصرف می کنیم؟

مصرف غذاهایی با سطح قند خون پایین بسیار مفید است. جلوگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، جلوگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، جلوگیری از بیماری های قلبی ، پاکسازی وزن و جلوگیری از چاقی از جمله رژیم غذایی و شاخص گلیسمی پایین یافت می شود.

نتیجه

در اینجا چند حقیقت ساده در مورد پد پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، اغلب تأکید می شود که غذاهای با شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا باید کم مصرف شوند و حتی از وعده غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید