دکتر متخصص تغذیه رژیم غذایی انوشه برای روزه داران توصیه می شود


از آنجا که روزه داری با انجام ندادن کارهای بد روحیه افراد را تقویت می کند ، ترکیب این فعالیت ها با نادیده گرفتن عادات غذایی ناسالم منجر به سلامت جسمی و روحی بهتر می شود.

در ماه مبارک رمضان حجم بدن کاهش می یابد. یک رژیم غذایی که کمی کمتر از رژیم معمولی باشد برای حفظ بدن در بدن خوب و تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان افطار ، قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، در هنگام افطار ، باید سعی کرد این نیاز فوری بدن به قند (شکر) را برطرف کند ، به ویژه در مورد سلول های مغزی و عصبی. بهتر است در درمان افطار وعده های غذایی کوچک بخورید و بیش از حد “خودداری” کنید و انواع غذاهای چرب و شیرین را بخورید.

2-3 روز ، نصف لیوان میوه و یک بشقاب یا سوپ غذا برای افطار مناسب است. خرما و میوه ها برای برآوردن نیاز بدن به گلوکز بهترین هستند و از خوردن قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و غیره خودداری می کنیم.

در برخی موارد ، به دلیل شدت گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار پرخوری می کنند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی شکم می شود. بنابراین ، توصیه می شود که به آرامی غذا بخورید و خوب جوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار ، زمان خوردن شام فرا رسیده است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک تا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، چرب ، پرچرب ، شور و تند پرهیز کنید. توصیه می شود صبح یک وعده غذایی سبک با سبزیجات و سالاد بخورید ، حلیم می تواند یک غذای خوب برای سحر باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز خشک نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا به دلیل دارا بودن خاصیت ادرارآور ، باعث کم آبی بدن می شود. بنابراین ، مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

در وعده صبحانه از خوردن شکر و غذاهای ساده شیرین خودداری کنید. با تحریک فشار تزریق ، این داروها قند خون را بالا می برند و قند خون را در ابتدای روز کاهش می دهند. میوه های سمی (نان ، برنج ، سیب زمینی ، لوبیا ، ذرت و …) عوارضی ندارند و بیشتر برای مصرف سحر مناسب هستند. مصرف میوه و سالاد را افزایش دهید. انجام ورزش های سبک در طول روز بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان اجباری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری قلبی و سایر بیماران باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند و در صورت موافقت پزشک ، داروی خود را تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید