دکتر متخصص تغذیه انوشه چرا چاق شده ایم؟


بسیاری از افراد برای آگاهی از دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق همه یکسان نیستند ، زیرا از نظر جسمی ، روحی و جسمی ، تفاوت های زیادی بین افراد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

دلایل ساده آن چاقی ، پرخوری و ناامنی در شیوه زندگی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

میزان اندازه سلول

به گفته متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم در بسیاری از افراد چاق کمتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق زیاد غذا می خورند و ورزش هم می کنند ، اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها اغلب در مکانیسم متابولیک خود دچار اختلال هستند که ممکن است ناشی از سوءتغذیه ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از دلایلی که عوامل غده ای در میزان چرخه سلولی نقش دارند نحوه عملکرد چربی لوورو است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، فعالیت این غده باید با تحقیقات مناسب تنظیم شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

جلوگیری از تولید هورمون زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. در زنانی که به دلیل عدم تعادل هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست در تخمدان دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

تعدیل ناکافی رژیم غذایی

تنظیم رژیم های غذایی ، حذف نکردن برخی غذاها ، نخوردن یک وعده غذایی بر تنظیم متابولیسم تأثیر دارد. یکی از دلایل این امر اثرات قوی (ترموژنیک) غذا است. از بین تمام غذاهایی که می خوریم ، بدن کالری زیادی برای سوزاندن ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (اگر رژیم غذایی روزانه اضافه نشود) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به کل کالری مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد ، زیرا بدن میزان متابولیسم را برای زندگی خود کاهش می دهد تا انرژی به دست آمده را حفظ کند. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذا می خورند و اغلب بیش از یک وعده غذا می خورند ، بیشتر در معرض خطر چاقی هستند. با کاهش کالری دریافتی بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا از آن در طول روز استفاده نشود.

عادات بد در غذا و شیوه زندگی ناسالم

نداشتن برنامه ای برای غذا خوردن ، عادات هنوز هم دردناک هستند حتی زمانی که نمی خواهیم غذا بخوریم ، سریع غذا بخوریم ، هر روز عصر و شب کالری زیادی دریافت کنیم ، ساعتهای غیر معمول بخوابیم ، و بارها و بارها غذا نخوریم. باز هم ، عدم ورزش و عدم ورزش ، پرخوری با احساساتی مانند افسردگی ، غم ، شادی و … می تواند منجر به چاقی شود.

برخی از داروها ، مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد افسردگی و سایر داروهای تجویز شده برای درمان افسردگی و اضطراب ، ممکن است باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید