دستور العمل های رژیم غذایی کبد چرب – آیا در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب باید غذاهایی را که دوست دارم کنار بگذارم؟

دستور العمل های رژیم غذایی سالم برای کبد چرب وجود دارد، و خبر خوب این است که شما تنوع زیادی خواهید داشت تا جوانه های چشایی خود را خسته نکنید. خوبی برنامه رژیم غذایی کبد چرب این است که تفاوت چندانی با یک رژیم غذایی بسیار مغذی و سالم برای افراد عادی ندارد.

در بیشتر موارد، مجبور نیستید غذاهایی را که دوست دارید کاملاً کنار بگذارید. شما فقط باید بیشتر از میزان غذا خوردن خود آگاه باشید و به میزان چربی که می خورید توجه ویژه ای داشته باشید. چربی بیش از حد در رژیم غذایی شما منجر به احتقان بیشتر چربی در کبد می شود. چیزی که شما می خواهید یک رژیم غذایی مغذی، غنی از ویتامین و متعادل است که در آن چیزی بیش از حد مصرف نشود.

دوروتی اسپنسر، پرستار کهنه کار کبد، در کتاب الکترونیکی خود “راهنمای رژیم غذایی کبد چرب” بیش از ۳۰ دستور غذا برای رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب ارائه می دهد. اینها از پیش غذای ساده مانند ماهی سالمون گرفته تا غذاهای اصلی مانند میگوی کارائیب را شامل می شود. حتی دستور العمل های دسر خوشمزه نیز گنجانده شده است. دوروتی می‌گوید: “هدف این بخش کتاب آشپزی ارائه غذاهای خوشمزه به شما نیست، بلکه ارائه وعده‌های غذایی سالمی است که با نیازهای تغذیه‌ای یک بیمار کبد چرب مطابقت دارد.”

همانطور که می بینید، غذاهای عالی زیادی وجود دارد که می توانید در حین کار برای کاهش چربی کبد از آنها لذت ببرید. با این حال، هنگام تهیه وعده های غذایی روزانه، نکات مهمی وجود دارد که باید در مورد غذاهایی که می خورید در نظر داشته باشید.

هدف اصلی شما کاهش مصرف چربی اضافی خواهد بود. اکثر متخصصان پزشکی موافقند که چربی نباید بیش از ۳۰٪ از کل کالری روزانه شما را تشکیل دهد. این بدان معناست که اگر روزانه ۱۵۰۰ کالری مصرف می کنید، نباید بیش از ۴۵۰ کالری از آن چربی باشد.

۹ کالری معادل ۱ گرم چربی است، بنابراین برای سهولت در اندازه گیری، نباید بیش از ۵۰ گرم چربی در یک رژیم غذایی ۱۵۰۰ کالری مصرف کنید. رژیم غذایی حاوی ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری به کاهش وزن کمک می کند و در عین حال چربی کبد را کاهش می دهد.

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • به جای برنج سفید یا نان سفید، برنج قهوه ای و غلات کامل را انتخاب کنید.
  • پاستا را به جای نودل تخم مرغ انتخاب کنید.
  • اگر نمی خواهید شیرینی ها را کنار بگذارید، پنکیک را به جای کیک انتخاب کنید. سعی کنید از چیزهایی مانند کیک، کلوچه و سایر شیرینی هایی که چربی بالایی دارند اجتناب کنید.
  • روی غذاهای غنی از کربوهیدرات های پیچیده تمرکز کنید و از غذاهای غنی از کربوهیدرات های ساده مانند آب نبات اجتناب کنید.
  • شیر ۲% و کامل را با ۱% یا شیر بدون چربی جایگزین کنید.
  • به جای چربی های ترانس از چربی های اشباع شده استفاده کنید، اما تمام چربی ها را در حد اعتدال مصرف کنید.
  • از سس های سالاد پرچرب و سایر چاشنی ها خودداری کنید. به دنبال جایگزین های کم چرب و بدون چربی باشید.
  • گوشت سفید بدون چربی (مرغ، بوقلمون، ماهی) را به جای گوشت تیره (گوشت خوک، گاو) انتخاب کنید. قبل از پختن یا خوردن، چربی اضافی گوشت را جدا کنید و سعی کنید از گوشت مناطق پرچرب مانند دنده ها و بال ها خودداری کنید.
  • غذاهای غنی از فیبر بخورید و سبزیجات و میوه های فراوان مصرف کنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید و نوشابه های گازدار، آب میوه های پر قند و نوشیدنی های انرژی زا را در حد اعتدال بنوشید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر