خواص قهوه چیست؟ | اخبار مسخره


گروه سلامت خبرگزاری فارس:قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی بالا برای سلامت بدن مفید است.

گفته می شود که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان و بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

فواید و فواید قهوه برای سلامت بدن

۱. حاوی مواد مغذی ضروری است

بیشتر مواد مغذی موجود در یک فنجان قهوه عبارتند از:

ویتامین B2، ویتامین B5، منگنز و پتاسیم، منیزیم و ویتامین B3، آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها.

۲. به چربی سوزی کمک می کند

کافئین تقریباً در هر مکمل چربی سوز تجاری یافت می شود و یکی از معدود مواد طبیعی است که می تواند به چربی سوزی کمک کند.

۳. می تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد

کافئین سیستم عصبی را تحریک می کند، به تجزیه بیشتر سلول های چربی کمک می کند و همچنین میزان اپی نفرین (آدرنالین) را در خون افزایش می دهد.

این هورمون بدن شما را برای فعالیت بدنی شدید آماده می کند. کافئین چربی بدن را تجزیه می کند تا اسیدهای چرب آزاد را به عنوان سوخت در دسترس قرار دهد.

با توجه به این اثرات، جای تعجب نیست که کافئین می تواند عملکرد فیزیکی را به طور متوسط ​​۱۱ تا ۱۲ درصد بهبود بخشد.

۴. می تواند سطح انرژی را بهبود بخشد و شما را باهوش تر کند

قهوه حاوی محرکی به نام کافئین است که می تواند به افراد کمک کند کمتر احساس خستگی کنند و سطح انرژی خود را افزایش دهند.

پس از نوشیدن قهوه، کافئین به جریان خون شما و از آنجا به مغز جذب می شود. در مغز، کافئین انتقال دهنده عصبی آدنوزین را مسدود می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سایر انتقال دهنده های عصبی، مانند نوراپی نفرین و دوپامین، افزایش می یابند که منجر به فعالیت عصبی بیشتر می شود.

مطالعات کنترل شده متعدد روی انسان ها نشان داده است که قهوه حافظه را تقویت می کند و خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی و عملکرد ذهنی را بهبود می بخشد.

قهوه حاوی محرکی به نام کافئین است که می تواند به افراد کمک کند کمتر احساس خستگی کنند و سطح انرژی خود را افزایش دهند.

۵. ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد

دیابت نوع ۲ یک مشکل عمده سلامتی است که در حال حاضر میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و با افزایش سطح قند خون به دلیل مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین مشخص می شود.

قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد یک مطالعه گسترده نشان داده است که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷ درصد کاهش می دهد.

۶. می تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند

بیماری آلزایمر عامل اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. معمولاً افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می کند و هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد.

مطالعات متعدد نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند تا ۶۵ درصد کمتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند در معرض خطر بسیار کم بیماری پارکینسون هستند

۷. ممکن است خطر پارکینسون را کاهش دهد

بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است که در اثر مرگ نورون‌های تولیدکننده دوپامین در مغز ایجاد می‌شود. مانند آلزایمر، هیچ درمانی شناخته شده برای این بیماری وجود ندارد.

مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند در معرض خطر بسیار کمی برای ابتلا به بیماری پارکینسون هستند.

۸. برای سلامت کبد مفید است

کبد شما یک اندام شگفت انگیز است که صدها عملکرد مهم را انجام می دهد. چندین بیماری شایع کبدی وجود دارد که مهم ترین آن ها هپاتیت و بیماری کبد چرب است، جالب اینجاست که قهوه می تواند خطر ابتلا به سیروز را کاهش دهد.

۹. به درمان افسردگی کمک می کند

افسردگی یک اختلال روانی جدی است که می تواند منجر به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی شود.

۱۰. می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. این بیماری با رشد کنترل نشده در سلول ها مشخص می شود. به نظر می رسد قهوه خطر ابتلا به سرطان کبد و روده بزرگ را کاهش می دهد.

۱۱. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

۱۲. طول عمر را افزایش می دهد

از آنجایی که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد، منطقی به نظر می رسد که می تواند طول عمر را افزایش دهد.چند مطالعه نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه کمتر احتمال دارد که به طور ناگهانی بمیرند.

عوارض جانبی و آسیب قهوه

۱. خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد

۲. بارداری

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین مصرف زیاد قهوه و سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس ارتباط وجود دارد.

۳. خطر ابتلا به اندومتریوز را افزایش می دهد

گفته می شود که نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند خطر ابتلا به اندومتریوز را در زنان افزایش دهد

۴. ممکن است باعث رفلاکس معده شود

افرادی که زیاد قهوه می نوشند ممکن است کمی بیشتر در معرض خطر بیماری ریفلاکس معده باشند.

۵. اضطراب را افزایش می دهد

مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند خطر اضطراب را افزایش دهد. به خصوص در میان افراد مبتلا به اختلال هراس یا اختلال اضطراب اجتماعی. قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

نوشیدن یک فنجان قهوه در روز به افزایش انرژی، چربی سوزی و بهبود عملکرد فیزیکی کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف مانند دیابت نوع ۲، سرطان و آلزایمر را کاهش می دهد و قهوه پارکینسون حتی می تواند طول عمر را افزایش دهد.

فرزاد شیدفر، استاد گروه تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در مصرف قهوهوی گفت: مصرف قهوه جایگاه ویژه ای پیدا کرده است اما مصرف آن در افراد حد مشخصی دارد و بیش از آن مجاز نیست.

وی ادامه داد: مصرف زیاد قهوه باعث اختلال در جذب آهن و کلسیم در بدن می شود. یعنی اگر قهوه را با غذای حاوی کلسیم و آهن مصرف کنیم، جذب این دو ماده را در بدن کاهش می دهد. بنابراین به خصوص در افرادی که دچار کمبود آهن یا کلسیم هستند، مصرف قهوه توصیه نمی شود یا حداقل مصرف قهوه بین وعده های غذایی برای جلوگیری از جذب کلسیم و آهن در دستگاه گوارش توصیه می شود.

در دوران بارداری با احتیاط قهوه بنوشید

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به میزان مصرف قهوه در دوران بارداری خاطرنشان کرد: مصرف قهوه در این دوران باید با احتیاط انجام شود. این بدان معناست که زنان باردار باید مصرف قهوه خود را در سه ماهه اول بارداری محدود کنند. زیرا می تواند اثرات بدی روی جنین بگذارد.

زنان باردار باید فقط ۲ فنجان قهوه بنوشند

شیدفر گفت: حداکثر مصرف قهوه در دوران بارداری دو فنجان در روز است. چون هر فنجان ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد، حداکثر کافئین در روز در زنان باردار ۲۰۰ میلی گرم است که بهتر است کمتر از این مقدار مصرف شود.

رابطه بد قهوه با رفلاکس معده

شیدفر گفت: «مصرف قهوه در افراد مبتلا به اختلالات بلع، بیماری ریفلاکس معده به مری یا سوزش سر دل باید کاملاً محدود شود. زیرا قهوه در چنین افرادی می تواند بازگشت محتویات اسیدی معده به مری را تسهیل کرده و سوزش سر دل را تشدید کند.

۲ تا ۳ فنجان قهوه مجاز است

وی افزود: بنابراین در چنین افرادی نباید قهوه مصرف شود، همچنین میزان کافئین موجود در قهوه متفاوت است؛ به عنوان مثال در دم کرده معمولی یک فنجان قهوه که ۲۲۰ میلی گرم است، حدود ۱۰۰ میلی گرم کافئین وجود دارد. بنابراین مصرف ۲ تا ۳ قهوه در روز توصیه می شود.

کاهش ۴۵ درصدی خودکشی در میان مصرف کنندگان قهوه

شیدفر افزود: در حالی که نشان داده شده است افرادی که به طور متوسط ​​۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز مصرف می کنند، حدود ۴۵ درصد خطر خودکشی را کاهش می دهند، به عبارت دیگر، به نظر می رسد اثرات کاهش دهنده خلق و خوی خوبی داشته باشد. افسردگی و اضطراب در آنها خواهد بود.

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مطالعات دیگر در زمینه مصرف قهوه گفت: طبق بررسی های انجام شده مصرف قهوه تاثیر خوبی بر کبد چرب دارد. البته مصرف زیاد قهوه خطرناک است. یعنی اگر مقدار زیادی مصرف کنیم، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد.

ابتلا به انواع بیماری های طولانی مدت در مصرف کنندگان قهوه

وی ادامه داد: به عبارتی در افرادی که بیش از ۶ فنجان در روز مصرف می کنند به نظر می رسد خطر ابتلا به سایر بیماری ها را افزایش می دهد. بنابراین باید کمتر از ۶ فنجان در روز مصرف کنیم و مقدار توصیه شده ۲ تا ۳ فنجان در روز است.

مشکل قهوه با پوکی استخوان

شیدفر با اشاره به مصرف قهوه در افراد مبتلا به پوکی استخوان خاطرنشان کرد: در چنین افرادی اگر مصرف قهوه باعث کاهش کلسیم دریافتی غذا شود و یا قهوه را همراه با غذا مصرف کنند، روند پوکی استخوان تشدید می شود.

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه

در مورد بهترین زمان مصرف قهوه مشخص است: در مورد زمان مناسب مصرف قهوه فکر می شود وقتی انسان صبح از خواب بیدار می شود زمان مناسبی برای مصرف قهوه نیست بلکه باید با فاصله ۳ قهوه مصرف شود. . تا ۴ ساعت پس از بیدار شدن از خواب؛ یعنی اگر فردی ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شود ساعت ۱۰ صبح قهوه مصرف می کند.

قهوه خواب را مختل می کند

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: یا در افرادی که شب‌ها مصرف می‌کنند چون مصرف قهوه حواس انسان را افزایش می‌دهد، خواب او را مختل می‌کند. در نتیجه افرادی که می خواهند استراحت کنند بهتر است فاصله زمان نوشیدن قهوه را با خواب خود رعایت کنند.

شیدفر ضمن بیان اینکه قهوه ادرار آور است و باعث افزایش ادرار می شود، افزود: مصرف قهوه در سالمندان باعث تکرر ادرار، بی اختیاری یا افزایش تکرر ادرار می شود.

انتهای پیام .