جمعه/ اسقاط خودروهای فرسوده چگونه باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟ – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، در سال های اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط از یک سو و ممنوعیت واردات خودرو به منظور جلوگیری از خروج ارز از سوی دیگر موجب کاهش چشمگیر آن شده است. در اسقاط خودروها این روند نزولی همچنین منجر به تعطیلی مراکز بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده شده است که به گفته کارشناسان منجر به کاهش چشمگیر تقاضا برای گواهی اسقاط، عدم انگیزه در بازار عرضه اسقاط، عدم وجود اسقاط شده است. . سازوکار قانونی جامع اسقاط خودروهای فرسوده و عدم تعهد خودروسازان به همراه مسئولیت تولیدکننده برای مدیریت و بازیافت محصولات خود و ناسازگاری ماهیت نظارتی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با جایگاه ساختاری فعلی از جمله دلایل اصلی رکود چرخه اسقاط در کشور هستند.

این در حالی است که بر اساس گزارش حسابرسی محیط زیست اجرای قانون هوای پاک دیوان محاسبات کشور، ۱۰ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۵۵۳ دستگاه خودرو در کشور در آستانه فرسودگی قرار دارند (خودروهای دولتی: ۷۶۶۳، خودروهای شخصی: ۶۵۰،۰۹۲، تاکسی: ۱۳۱. ۸۹۹، وانت: ۵۱۷،۷۲۱، اتوبوس بین شهری: ۹،۴۸۷، مینی بوس: ۶۵،۶۰۶، تراکتور: ۴۴،۸۹۱، کامیون: ۱۸۹،۶۴۹، کامیون: ۱۵،۶۰۹، موتورسیکلت: ۸،۷۸۲،۲۵۶ مورد نیاز این منطقه را نشان می دهد.

در این میان یکی از مهم ترین بخش هایی که تردد خودروهای فرسوده در کشور با چالش مواجه شده است، تولید و مصرف سوخت است چرا که مصرف بنزین هر خودروی فرسوده ۱۴.۳ درصد بیشتر از خودروی بلااستفاده است.

جمعه/ اسقاط خودروهای فرسوده چگونه باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی باعث کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتری بنزین در سال می‌شود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از ۱۸۰۰ دلار معادل ۵۴ میلیون تومان است.

با فرض اسقاط ۳۰۰ هزار خودرو در سال، سالانه بیش از ۵۴۰ میلیون دلار معادل ۱۶.۲ هزار میلیارد تومان در مصرف بنزین صرفه جویی می شود. شادی خواهد بود

همچنین با توجه به قیمت ۰.۶ دلاری هر لیتر بنزین، تردد هر خودروی فرسوده باعث زیان ۶۰۰ دلاری در حوزه سوخت خواهد شد.

به گزارش مهر، مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسید و از میانگین تولید فراتر رفت. با توجه به کندی افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف بنزین، در صورت تداوم شرایط فعلی، کشور واردکننده بنزین خواهد شد. بنابراین شاید مهمترین مزیت اقتصادی اسقاط خودروهای قدیمی کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل کشور باشد.

این در حالی است که اسقاط خودروها نسبت به سال ۱۳۹۶ با کاهش قابل توجهی روبرو بوده است، به طوری که در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میزان سالانه اسقاط خودروها کمتر از ۷ هزار دستگاه بوده است. با توجه به اثرات منفی انباشت خودروهای فرسوده در کشور، ضروری است دولت و مجلس برای رفع این مشکل تدابیری اندیشیده باشند.