بهترین رژیم غذایی برای کبد چرب

بیماری کبد چرب برای حدود ۳۰ سال به عنوان یک بیماری واقعی شناخته نشده بود، اما در حال حاضر نزدیک به یک سوم آمریکایی ها به آن مبتلا هستند و به بیماری کبدی شماره یک در این کشور تبدیل شده است. اما این حتی خبر بدی هم نیست، زیرا مطالعات و گزارش ها نشان می دهد که این بیماری همچنان در حال افزایش است و اثرات مخربی بر برنامه های پیوند در سراسر کشور خواهد داشت. به زبان ساده، این بدان معناست که بیش از ۶ میلیون نفر در آمریکا در سال های آینده به پیوند زنده نیاز خواهند داشت که در نهایت منجر به عدم درمان مناسب بخش قابل توجهی از این افراد می شود.

کارشناسان و پزشکان دو دسته از علل کبد چرب را ایجاد کرده اند که یکی ناشی از اعتیاد به الکل و دیگری ناشی از مصرف غیر الکلی است. مصرف زیاد الکل منجر به آسیب کبد و سیروز می شود. در حالی که کبد چرب غیر الکلی نتیجه تجمع چربی موسوم به تری گلیسیرید در سلول های کبد است. این می تواند منجر به التهاب، زخم، سرطان یا نارسایی کامل کبد و در نهایت مرگ شود.

پزشکان به غیر از مصرف الکل توانسته اند برخی از علل کبد چرب را شناسایی کنند که عبارتند از دیابت، چاقی، سندرم متابولیک، رسوبات چربی اضافی، سطح فروکتوز بالا، فشار خون بالا، سبک زندگی بی تحرک، برخی داروها و مقاومت به انسولین. واضح است که گروه زیادی از عوامل وجود دارند که می توانند باعث بیماری کبد چرب شوند. اما مشکل این است که بیشتر افراد با کبد چرب آشنایی چندانی ندارند و به همین دلیل این بیماری را جدی نمی گیرند.

رژیم غذایی یکی از مهم ترین عوامل است، زیرا رژیم غذایی فرد می تواند باعث ایجاد کبد چرب و درمان آن شود. ذکر این نکته ضروری است که داشتن کبد چرب به معنای ابتلا به این بیماری نیست. بنابراین، رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این به سادگی به این معنی است که اگر به این بیماری مبتلا نیستید، باید رژیم غذایی را دنبال کنید که به کاهش احتمال ابتلا به آن کمک می کند. در هر صورت، رژیم غذایی موثرترین درمان برای این بیماری است زیرا پزشکان هنوز داروی کامل و ایده آل را پیدا نکرده اند.

تعدادی از مواد غذایی وجود دارد که باید سعی کنید آنها را محدود کنید. نان سفید، برنج سفید، کره، غلات صبحانه، سیب زمینی سرخ شده، فست فود، همبرگر، پیتزا و همه چیزهایی از این دست باید فوراً از برنامه غذایی معمول خود حذف شوند. علاوه بر این، غذاهایی که سطح کلسترول، گلیسرول، چربی و قند بالایی دارند نیز باید نادیده گرفته شوند زیرا می توانند به کبد آسیب بیشتری وارد کنند.

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که وزن و انواع غذاهایی که می خورید تاثیر زیادی بر سلامت کبد شما دارند، به همین دلیل است که باید به فعالیت های بدنی و همچنین رژیم غذایی برای آن دست بزنید. برخی از مواد غذایی هستند که باید به دنبال مصرف بیشتر آنها باشید، مانند لوبیا، غلات فرآوری نشده، نان غلات کامل، شیر بدون چربی، غذاهای پر پروتئین، دارچین، سبزیجات و میوه ها. آنتی اکسیدان ها نیز بسیار مهم هستند زیرا سلامت کبد را بهبود می بخشند. علاوه بر این، شروع به خوردن وعده های غذایی کوچکتر در مقادیر کمتر، اما با وعده های غذایی بیشتر کنید. این قوانین ساده را رعایت کنید و تفاوت زیادی در سلامت کبد خود احساس خواهید کرد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر