امگا ۶ چیست؟

شما هم مثل خیلی های دیگر می پرسید “امگا ۶ چیست”. خوب. امگا ۶ گروهی از چربی ها از جمله اسید لینولئیک است که توسط بدن به اسید گاما لینولنیک (GLA) تبدیل می شود و شامل اسید آراشیدونیک است. این یکی از خانواده اسیدهای چرب است که برای سلامت انسان ضروری است و یکی از دفاع های طبیعی ما را در برابر بیماری هایی مانند سرطان، اگزما، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، نوروپاتی دیابتی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) در زنان فراهم می کند.

من می شنوم که شما می گویید: “هوم! باشه. اما واقعا امگا ۶ چیست؟” این توضیح به طرز وحشتناکی فنی بود و باید برای متخصصان معنی داشته باشد، اما برای شما، مانند من – واقعاً خیلی به من کمک نکرد. خب بذار دوباره امتحان کنم فکر می کنم اولین چیزهایی که باید بدانید این است:

۱. از آنجایی که بدن نمی تواند اسیدهای چرب امگا ۶ را به طور طبیعی تولید کند، این اسیدها باید از طریق غذا تامین شوند. مانند همه امگاها، برای بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی ضروری است و امگاها اجزای سلول های عصبی، غشای سلولی و پروستاگلاندین ها هستند (که به کنترل التهاب کمک می کنند). آنها همچنین برای سلامت پوست، مو و ناخن ضروری هستند.

۲. یک چربی غیر اشباع است. چربی‌های غیراشباع وقتی بیش از حد مصرف شوند، ناسالم تلقی می‌شوند، اما وجود آنها در غذاها نباید نگران کسانی باشد که از رژیم غذایی متعادل سالم استفاده می‌کنند و به طور منظم ورزش می‌کنند.

با این حال، خوردن بیش از حد چربی و همچنین خوردن بیش از حد چربی های امگا ۶ برای کبد شما مضر است و با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است. از آنجایی که نرخ چاقی عمومی همچنان در حال افزایش است، این شروع به یک مشکل بزرگ برای آمریکایی ها و در بسیاری از کشورهای دیگر تبدیل شده است.

همانطور که در بسیاری از جنبه های زندگی، آنچه در حد اعتدال برای شما مفید است، بیش از حد دشمن شما می شود، بنابراین بیایید این تعادل را در ذهن داشته باشیم و همیشه به یاد داشته باشیم که امگا ۶ ها نیز اسیدهای چرب ضروری هستند. آنها به حفظ ذخایر چربی ما کمک می کنند و باعث سفتی سلول های ما می شوند. کارشناسان پزشکی همچنین به ما اطلاع می‌دهند که در پاسخ به حمله از منابع خارجی، انعقاد و التهاب را نیز ترویج می‌کنند. در واقع آنها تصویری از امگا ۳ و امگا ۶ را ترسیم می کنند که دائماً برای کنترل بسیاری از عملکردهای مهم بدن ما با هم رقابت می کنند.

حالا، اگر هنوز در حال خواندن هستید، باید به طور جدی علاقه مند باشید! بنابراین، در اینجا چند “گفتگوی شیمیایی” بیشتر است. در اینجا منتظر بمانید و این را بخوانید، زیرا اگر واقعاً می خواهید بدانید “امگا ۶ چیست” به کسانی که در مورد این مفهوم فکر می کنند بینش عمیق تری می دهد.

امگا ۶ به دلیل ترکیب شیمیایی مشترکشان، که شامل یک پیوند دوگانه کربنی با فاصله شش کربن از امگا یا آخرین کربن در یک زنجیره است، امگا-۶ نامیده می شود. آنها نام خود را از این ویژگی مشترک گرفتند که به متخصصان شیمی نشان می دهد که پیوندهای دوگانه در زنجیره اسیدهای چرب در کجا ایجاد می شوند. اسیدهای چرب امگا ۶ در مواد غذایی ما از اقلام رژیمی مانند تخم مرغ، گوشت، غلات کامل، غلات، روغن های چند غیراشباع از سبزیجات و آجیل و بیشتر محصولات پخته شده به دست می آیند. اغلب، رژیم های غربی نیازی به مکمل با امگا ۶ اضافی ندارند و اغلب برعکس است.

متخصصان تغذیه در حال حاضر متوجه شده اند که در رژیم غذایی غربی، نسبت بین امگا ۳ و امگا ۶ در غذاهای معمولی موجود است و از دهه ۱۹۴۰ چنین بوده است. این عدم تعادل با افزایش استفاده از غذاهای فرآوری شده در آن زمان شروع شد و همچنان ادامه دارد. این از این واقعیت ناشی می شود که امروزه اکثر رژیم های غذایی غربی نسبت به امگا ۳ دارای نسبت بسیار بیشتری از امگا ۶ هستند. در این صورت، بسیاری از کارشناسان می گویند که جای تعجب نیست که میزان سرطان در غرب از سال ۱۹۴۰ افزایش یافته است، زیرا سرطان و کنترل در بدن ارتباط نزدیکی با هم دارند و امگا ۶ برای جلوگیری از التهاب مهم هستند.

به طور خلاصه، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هر دو برای عملکرد خوب بدن ضروری هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ را می توان به شکل ماهی های آب سرد مانند ساردین و سالمون، روغن ماهی، روغن کبد ماهی و روغن دانه کتان مصرف کرد. اسیدهای چرب امگا ۶ در بسیاری از روغن های گیاهی مانند روغن ذرت، روغن گل آفتاب، روغن سویا، روغن بادام زمینی یافت می شوند، اما در گوشت ها و محصولات لبنی نیز یافت می شوند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، امگا ۶ برای عملکرد بیولوژیکی مورد نیاز است و بسیاری از ما نیازی به مصرف کافی از آنها نداریم، زیرا کمبود در رژیم غذایی ما نادر است. این آمار در برخی از وب‌سایت‌ها درج شده است که تخمین می‌زنند یک آمریکایی متوسط ​​روزانه بین ۹ تا ۱۷ گرم از این نوع چربی را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کند. در این صورت، مکمل‌های حاوی چربی‌های خاص امگا ۶ به ندرت مورد نیاز هستند، اگرچه برای درمان شرایط خاص در دسترس هستند. چنین شرایطی فقط توسط پزشک شما قابل تشخیص است، بنابراین قبل از مصرف هر گونه مکمل امگا ۶ باید با پزشک خود مشورت کنید.

با این حال، مصرف کپسول‌های روغن گل پامچال، روغن گل گاوزبان و روغن دانه توت سیاه که می‌تواند مکمل منابع غذایی GLA باشد، ممکن است برای برخی افراد مناسب باشد.

اکنون به موضوع چربی‌های غیراشباع برمی‌گردیم، اسیدهای چرب امگا ۶ نوعی چربی غیراشباع چندگانه یا PUSF هستند. چربی های چند غیر اشباع شامل یک زنجیره طولانی از اتم های کربن با بیش از یک پیوند دوگانه در جایی در طول زنجیره هستند. در اسیدهای چرب امگا ۶، اولین پیوند دوگانه بلافاصله پس از ششمین اتم کربن زنجیره یافت می شود. بدن ما نمی تواند پس از سوم یا ششمین اتم کربن، پیوند دوگانه ای وارد کند، بنابراین لازم است این چربی ها را در غذا بخوریم.

اسیدهای چرب، که یکی از یک یا دو نوع لیپید در بدن شما هستند، در ابتدایی ترین حالت خود، فقط زنجیره ای از اتم های کربن هستند که با پیوندهای منفرد یا دوگانه قلاب شده اند. یک اتم کربن دارای ۴ الکترون است که می تواند با اتم های دیگر به اشتراک بگذارد. اشتراک یک الکترون با اتم دیگر یک پیوند واحد ایجاد می کند، در حالی که اشتراک ۲ الکترون یک پیوند دوگانه را تشکیل می دهد. یک اسید چرب به عنوان “اشباع” توصیف می شود که تمام پیوندهای کربنی آن توسط پیوندهای منفرد به هم متصل شوند.

برعکس، یک اسید چرب “غیراشباع” حاوی یک پیوند مضاعف، مانند اسید چرب “تک اشباع نشده”، یا پیوندهای مضاعف متعدد، مانند اسید چرب “چند غیراشباع” است.

اکنون باید به طور عمیق “امگا ۶ چیست” را بدانید. بنابراین، اجازه دهید این را با گفتن این نکته کامل کنم که با تمام امیدهایی که در مورد «همه‌گیری چاقی» آمریکا و عصبانیت در مورد غذاهای سنگین چرب وجود دارد، معمولاً به راحتی فراموش می‌شود که برای سالم ماندن به مقداری چربی در رژیم غذایی خود نیاز دارید. دیدگاه عادی که چربی ها صرفاً مولکول های ذخیره انرژی هستند، منسوخ شده است. اسیدهای چرب عملکردهای مهمی در تولید هورمون، یکپارچگی غشای سطح سلولی، عملکرد ایمنی، التهاب و انبوهی از فعالیت‌های فیزیولوژیکی دارند. افزایش، انواع چربی هایی که می خورید و نسبت های واقعی تاثیر جدی بر سلامت شما می گذارد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر