استقبال از تحصیلات دانشگاهی در حال کاهش است – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عمو عابدینی شامگاه پنجشنبه در اولین نشست روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی استان های شمالی کشور در دانشگاه شمال آمل اظهار داشت: این وضعیت بیشتر در بین پسران دیده می شود. نسبت به دختران

او اضافه کرد: بر اساس ارزشیابی و آمار برگرفته از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، حدود ۷۰ درصد از دانشجویانی که در سال در گذشته شروع به تحصیل کردند که زن و کمتر از ۳۰ درصد پسر بودند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از متقاضیانی که در کنکور سال گذشته مجاز به انتخاب رشته شده اند، قبولی بسیار کمی داشته اند، افزود: اکنون این آزمون را انجام داده ایم. شرایط استخدام بیشتر باز است و شرط معدل نیز پذیرفته می شود.» کمتر کسی می‌دانست که این رویه برای دانشگاه‌های دولتی، آزاد و حتی غیرانتفاعی کشور اصلاً مطلوب و مناسب نیست.

عمو عبدینییکی از دلایل عدم استقبال آنها از فارغ التحصیلان دانشگاهی بی انگیزگی به دلیل نامشخص بودن آینده شغلی آنهاست. و سرعتش کم میشه وی امکان ورود به دانشگاه ها را بیان کرد و خواستار آن شد که همه روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی نسبت به آینده علمی کشور تصوری اساسی داشته باشند.

وی افزود: باید به او تکلیف شود که با وضعیت دانشگاه های غیرانتفاعی که از نظر کیفی و آموزشی مشکل دارند، رسیدگی کند.

معاون آموزشی وزارت علوم به اجرای طرح تحول آموزش و پرورش توسط این وزارتخانه بر اساس منویات مقام معظم رهبری برای ایجاد دانشگاهی مبتنی بر دانش و خردمندی اشاره کرد و ادامه داد: تبیین بالاترین سطح. طرح تحول آموزش در ۱۳ طرح تحول دولت و دانشگاه در سند تحول آموزش عالی مورد توجه است.

عمو عبدینی وی افزود: با تشکیل کمیته های تخصصی کارآمد، تدوین برنامه های تحول دانشگاه بر اساس حل این چالش ها آغاز شده است.

با توجه به چالش های مورد علاقه در بخش های مختلف آموزشی، فناوری، فرهنگی و حاکمیتی است او اعتراف کرد: سند تحول آموزشی در ادامه اجراهای گذشته با اصلاح ساختارها و تعریف فرآیندهای جدید است و بنابراین در مدت زمان کوتاه دو ساله انجام می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تغییر محتوای دوره را یکی از مهم ترین نیازهای دانشگاه های کشور عنوان کرد و ادامه داد: محتوای دوره باید حرفه ای و در راستای حل مشکلات کشور باشد. .

عمو عابدینی تصریح کرد: دانشکده ها باید از ساختار گروه محور به برنامه محور و استاد محور تبدیل شود و به میان رشته ای توجه شود. می بینم و ماموریت گرایی باید به طور جدی در تحصیلات تکمیلی اجرا شود.