اجرای طرح اسقاط خودروهای فرسوده موجب اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت می شود


روح الله ایزدخواه عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، درباره افزایش مصرف سوخت در کشور گفت: تاکنون برنامه ای برای افزایش مصرف سوخت در کشور انجام نشده است. در صحن مجلس در این زمینه مطرح کرد.» اما دوستان ما در کمیسیون انرژی این موضوع را بیشتر می دانند.

وی همچنین درباره میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی افزود: در صنعت خودرو یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت عدم اسقاط خودروهای فرسوده است. امروز طبق آمار حدود ۴ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که تا یکی دو سال آینده به ۸ میلیون دستگاه خواهد رسید. مصرف این خودروها ۴-۵ برابر نرمال است.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه پس از دولت روحانی اسقاط خودروهای فرسوده انجام نشد، گفت: در این زمینه طرحی را در کمیسیون صنایع و معادن دنبال کردیم. بیش از ظرفیت قانونی گواهی مصرف سوخت که در قانون تولید رقابتی و هوای پاک وارد شده است، از آن استفاده کنیم و به مالکان خودروهای فرسوده تحت عنوان گواهی مصرف سوخت مشوق بدهیم، طبق قانون، دولت باید از این گواهی برای تشویق مردم در هر جایی که مصرف سوخت رخ می دهد استفاده کنید. .

ایزدخواه ادامه داد: با این گواهی می توانیم انگیزه ای برای مالکان خودروهای فرسوده ایجاد کنیم تا برای اسقاط خودروهای خود بیایند تا نیازی به منابع بودجه ای نباشد و بتوانیم روند اسقاط را تشویق کنیم. این طرحی است که آماده کرده ایم و در حال انجام آن هستیم و امیدواریم بتوانیم این امر را احیا و تسریع کنیم.

او گفت که حدود ۲۲۰ مرکز سقط جنین که در دولت های نهم و دهم تأسیس شده بود اکنون غیرفعال است.وی گفت: در آن مدت روند اسقاط خودرو با موفقیت انجام شد و سالانه چند صد هزار خودرو اسقاط می شد که متاسفانه همه آنها از کار افتاده بودند. این مراکز همه سرمایه های مردمی و بخش خصوصی هستند و چون کاربری این مراکز را تغییر نداده بودند در دستانشان رها شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه با این طرح مراکز اسقاط خودروهای فرسوده مجدداً راه اندازی می شوند و به نوعی اشتغال زایی می کنند، تصریح کرد: با اجرای این طرح خودروهای فرسوده احیا می شوند. از کار افتاده و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می دهیم در این موضوع هم دولت پیروز می شود و هم صاحبان خودروهای فرسوده، فشار مالی آنچنان به دولت تحمیل نمی شود. ما این موضوع را با معاون اول رئیس جمهور، وزیر امنیت، وزیر نفت و وزارت اقتصاد مطرح کرده ایم، اما متأسفانه ثروتمندان خودسرانه عمل می کنند و به تعامل نمی نشینند و با مجلس مذاکره می کنند و نمی کنند. مثل مجلس فکر کنیم و باید از اهرم قانونی استفاده کنیم و اجازه ندهیم دولت با قانون صحبت کند.

ایزدخواه با بیان اینکه نمی خواهیم مسائل مجلس را به دولت تحمیل کنیم، خاطرنشان کرد: اگر دولت قبل از اینکه بخواهد چیزی به قانون تبدیل شود، بیاید و نظر مجلس را بشنود قطعاً خیلی از مسائل را می توان در یک راه رایج فکر

وی در پایان گفت: متاسفانه بازخورد مثبتی از سوی دولت برای توجه به این موضوع ندیده ایم، در حالی که صنعت اسقاط خودرو واقعاً یک صنعت ضروری و ضروری و یک تکلیف قانونی در کشور است که همچنان بر عهده آن است. زمین و ما آن را به شدت پیگیری خواهیم کرد.” ما این کار را انجام می دهیم تا به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید