آنچه برای بهبود کبد چرب باید بخورید – این را بخورید، آنچه را که هر بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب باید بداند نخورید

اگر نمی دانید برای بهبود کبد چرب چه بخورید، چند دقیقه وقت بگذارید و تا انتهای این مقاله بخوانید. آنچه را که در مورد بیماری کبد چرب (FLD) و غذاهایی که نباید برای کاهش چربی در کبدتان بخورید، با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

کبد چرب به سادگی به تجمع بیش از حد چربی (به ویژه تری گلیسیرید) در کبد اشاره دارد. بنابراین چربی “زیاد” دقیقا چیست؟ به طور کلی، زمانی که چربی ۵ تا ۱۰ درصد یا بیشتر از وزن کبد را تشکیل می دهد، کبد «چرب» در نظر گرفته می شود. چربی در داخل و اطراف فضاهای سلول های کبدی (هپاتوسیت ها) تجمع می یابد و باعث بزرگ شدن و سنگین شدن کبد می شود.

در مراحل اولیه بیماری کبد چرب که اغلب به آن استئاتوز ساده می گویند، این بیماری اغلب خوش خیم و بدون علامت است. بسیاری از بیماران حتی نمی دانند که FLD دارند. اغلب زمانی که آزمایش خون یا آزمایشات دیگر به دلایل کاملا متفاوت انجام می شود، یافت می شود. تنها راه برای تشخیص قطعی این بیماری، بیوپسی است، اما عواملی مانند افزایش آنزیم های کبدی اغلب به پزشکان به عنوان یک مشکل اشاره می کنند.

برنامه رژیم غذایی کبد چرب اغلب حول محور تعادل، اعتدال، تنظیم و کاهش مصرف چربی به کمتر از ۳۰ درصد از کل کالری روزانه است. به عبارت دیگر، اگر رژیم ۱۲۰۰ کالری دارید، کالری چربی شما نباید بیش از ۳۶۰ کالری از این کالری را تشکیل دهد. این معادل حدود ۴۰ گرم در روز است. از آنجایی که کبد چرب اغلب با چاقی همراه است، کاهش وزن می تواند تاثیر قابل توجهی بر بهبود عملکرد کبد و سلامت کبد داشته باشد.

این ما را به این سوال سوق می دهد که چه چیزی باید بخورید و چه چیزی را نباید بخورید. کربوهیدرات های پیچیده باید بخش عمده ای از منبع انرژی شما را تشکیل دهند. می توان آن را در چیزهایی مانند غلات کامل، برنج قهوه ای و پاستا یافت. از کربوهیدرات های ساده موجود در شیرینی ها باید اجتناب کرد.

رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب نیز به طور کلی سرشار از فیبر است و شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است. چربی ها، به ویژه چربی های اشباع شده، باید به دقت کنترل شوند. می توانید پروتئین را از سبزیجات یا از گوشت سفید بدون چربی مانند مرغ یا بوقلمون به جای گوشت گاو یا خوک دریافت کنید. در اینجا ارائه مختصری از برخی از چیزهایی است که اگر می خواهید چربی کبد را کاهش دهید، نباید بخورید.

غذاهایی که باید اجتناب کنید و/یا با دقت تماشا کنید

  • نان سفید و برنج سفید
  • کره پرچرب
  • شیرینی هایی که حاوی کربوهیدرات های ساده هستند (آب نبات، دونات و غیره).
  • غذاهای پرچرب (پیتزا، دنده، پای و غیره)
  • تخم مرغ و سایر مواد غذایی سرشار از کلسترول
  • نوشیدنی های قندی و/یا گازدار مانند نوشابه
  • فست فودها و/یا گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس
  • غذاهای سرخ شده
  • الکل (به خصوص اگر کبد چرب الکلی (AFL) دارید)
  • سس سالاد و سایر چاشنی های پرچرب (به دنبال جایگزین های کم چرب یا بدون چربی باشید)
  • گوشت قرمز (گوشت گاو و خوک)

غذاهایی که باید برای بهبود کبد چرب مصرف کنید

  • سبزیجات (سبز، برگ، حبوبات، گوجه فرنگی، به خصوص کلم بروکلی)
  • میوه های غنی از ویتامین E و ویتامین C (پرتقال، پاپایا، کیوی، انبه)
  • لوبیا (اینها منبع جایگزین عالی پروتئین هستند)
  • نان آرد کامل نان سبوس دار نانی که با آرد سبوس نگرفته پخته باشند
  • شیر در حد اعتدال (شیر کامل یا ۲ درصد را با شیر بدون چربی یا ۱ درصد جایگزین کنید)
  • برنج قهوه ای و پاستا
  • گوشت سفید بدون چربی (مرغ، بوقلمون و ماهی تن)

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر